شناسایی هسته واگرایی بورس از رشد اقتصادی

۱۳۹۵/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۸۱۱

گروه بورس

بورس و اوراق بهادار تهران دیروز پس از تجربه یک روز رشد شاخص کل، شاهد بازگشت به روال روزهای گذشته بود. افت 165 واحدی شاخص بازار به تدریج فاصله شاخص را تا کانال 80هزار واحدی افزایش می‌دهد. به نظر می‌رسد شاخص بازار روند نزولی خود را با شدت بیشتری دنبال می‌کند. دیروز جز پتروشیمی‌ها، حمل‌ونقلی‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مابقی نمادهای معاملاتی، دامنه منفی را تجربه کردند. گمان می‌رود در برهه‌یی که قیمت ارز به بیشترین رقم خود رسیده و رشد 6ماهه اقتصادی پس از سال‌ها به 7.4درصد رسیده، بازار سهام در رویه‌یی خلاف این رشدها حرکت می‌کند و همچنان نزول بیشتر را تجربه می‌کند. دیروز معدنی‌ها، فولادی‌ها و خودرویی‌ها بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص ایفا کردند و در مقابل صندوق‌های سرمایه‌گذاری و پتروشیمی‌ها، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

به گزارش «تعادل» در حالی بازار به سمت و سوی فشار فروش هدایت می‌شود که صندوق‌های سرمایه‌گذاری با اقبال بیشتری روبه‌رو هستند. دیروز ارزش بازار «وصندوق» 4هزار و 595میلیارد تومان و ارزش بازار «وبانک» 2هزار و 991میلیارد تومان بود. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران برای ادامه حیات خود در بازار سهام به این صندوق‌ها روی آورده‌اند چراکه ریسک کنونی مابقی صنایع بازار آنچنان زیاد است که فعالان بازار سرمایه ترجیح می‌دهند، وارد نمادهای کم ریسک‌تر و پربازده‌تر شوند. بر همین اساس انتظار رشد بازار این نمادها در آینده نزدیک دور از انتظار نخواهد بود.


پتروشیمی‌ها در مسیر صعود

پتروشیمی‌ها دیروز معاملاتی با دامنه مثبت را به ثبت رساندند، به‌طوری‌که نماد «شاراک» با صف خرید سنگین روبه‌رو بود و انتظار می‌رفت دیروز نیز با صف‌ خرید همراه باشد. نمادهای «زاگرس»، «شخارک»، «شپدیس» و «کرمانشا» رشدهای قابل توجهی را به ثبت رساندند که نمادهای «پارس» و «جم» به نسبت دیگر نمادهای پتروشیمی از افت بیشتر شاخص کل جلوگیری کردند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه دلیل اصلی رشد پتروشیمی‌ها در روزهای اخیر ناشی از افزایش قیمت محصولات پتروشیمی و صعود نرخ ارز بوده است. جالب آنکه در این روز عرضه سهام این نمادها بیشتر از سوی حقوقی‌ها انجام شد در حالی که حقیقی‌ها فعال‌تر از حقوقی‌ها در خرید سهام این نمادها حاضر شدند. هر چند دامنه معاملاتی حقوقی‌ها مثبت بود اما مابقی صنایع فعال در بورس در روند صعودی خود ناکام ماندند و همچنان اقبال خرید در نمادهای دیگر کمتر دیده می‌شود. این در حالی است که رشد نرخ ارز در روزهای اخیر می‌توانست انتظار افزایش سوددهی برخی نمادها را تشدید کند کمااینکه صورت‌های مالی منتشر شده از سوی حسابداران شرکت‌های صادرات محور، همواره از تعدیل نرخ سود این نمادها خبر می‌داد اما وضعیت فعلی شرکت‌های صادرات محور، حکایت از ماجرایی دیگر است. ارزش قیمت سهام نمادهای صادرات محور در برهه کنونی کاهش و حتی پتانسیل رشد آنها نیز تضعیف شده است.

از سوی دیگر اعلام رشد اقتصادی 7.4درصدی توسط بانک مرکزی، نویدبخش خروج اقتصاد ایران از وضعیت رکودی و رونق صنعت در ماه‌های آتی است و به همین دلیل گمان می‌رفت با اتکا به این رشد که می‌تواند توصیفی از وضعیت روبه‌رشد اقتصاد کشور و پیش‌بینی از بهبود صورت‌های مالی شرکت‌ها باشد، هم‌اکنون خاصیت چندانی در بازار سهام نداشته و سهامداران فارغ از این موضوع، همچنان از خرید سهام هراس دارند. شاید مهم‌ترین دلیل این سکون در بازار را بتوان به کمبود نقدینگی سرمایه‌گذاران نهادی، حجم اندک پول در بازار سرمایه، نسبت‌های بالای P به E در شرکت‌ها و از همه مهم‌تر نگرانی سرمایه‌گذاران از اعمال مداخلات دولت در سود شرکت‌ها با افزایش حاشیه سود آنان دانست که موجب توجه کمتر به سهام

می‌شود.


کمبود نقدینگی سرمایه‌گذاران نهادی

سرمایه‌گذاران نهادی یکی از گروه‌های اصلی فعال در بازار هستند که می‌توانند از طریق انجام معاملات عمده، تاثیر شگرفی بر سمت و سوی حرکت بازار داشته باشند. هم‌اکنون ترازنامه‌ها و صورت‌های مالی سرمایه‌گذاران نهادی در کشور، وضعیت چندان خوشایندی ندارد. صورت‌های مالی صندوق بازنشستگی کشوری نشان از شرایط وخیمی است که حتی در برخی مواقع از عهده پرداخت مطالبات جاری خود بر نمی‌آیند. از طرف دیگر صنعت بیمه به کف بازدهی رسیده‌ است به‌طوری که مطابق با داده‌های آماری این گروه متوسط سود سالانه بیمه‌های ایران در سال 94، 12درصد اعلام شده است. این در حالی است که به اعتقاد برخی اقتصاددانان بسیاری از بیمه‌ها، وضعیتی مشابه با ورشکستگی داشته‌اند.

بسیاری از بانک‌های کشور نیز به دلیل مبتلا بودن به نارسایی‌های ساختاری، حال و روزی بهتر از بیمه‌ها ندارند. در حالی صورت‌های مالی بانک‌ها پیش از استانداردسازی از سودهای قابل توجهی خبر می‌داد که با استاندارد‌سازی گزارش‌های مالی و همچنین شفاف‌سازی عملکردهای آنها، هم‌اکنون زیان‌های چشمگیری برای سهامداران بانک‌ها پیش‌بینی شده است. این در حالی است که موسسات پولی در کشور، حاضر به پرداخت سودهای بیش از 20درصد در بازار پول هستند اما سهامداران خود را در ورطه زیاندهی قرار داده‌اند. از این رو می‌توان نتیجه گرفت که سرمایه‌گذاران نهادی بازار سرمایه ایران که اعضای اصلی آنها، صندوق‌های بازنشستگی، بیمه‌ها و بانک‌ها هستند از کمبود نقدینگی رنج برده و از این رو توان حمایت از شاخص کل را ندارند. به دیگر سخن باید اذعان کرد که شاخص کل بازار سهام هم‌اکنون بیشتر از گذشته در حال نشان دادن چهره اصلی خود است چراکه حامیان خود را در این زمان از دست داده است.


وضعیت تالار شیشه‌ای

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز (سه‌شنبه 7 دی‌ماه 95) با کاهش 165واحدی روی رقم 79هزار و 800واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش 73واحدی عدد 15هزار و 704واحد را به نمایش گذاشت. دیروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 349 واحدی به عدد 88هزار و 28واحد رسید. شاخص بازار اول در حالی با کاهش 111واحدی به رقم 56هزار و 788 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 387 واحدی روی عدد 169هزار و 13واحد متوقف شد.

دیروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با کاهش 5واحدی عدد 857واحد را به نمایش گذاشت. بر اساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملات 3شرکت ملی صنایع مس ایران با 36واحد، ‌ فولادمبارکه 24واحد و پارس‌‌خودرو با 18واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر محاسبه شاخص بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در معامله نماد معاملاتی 3شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با 28واحد، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با 20واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان با 19واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت را بر برآورد این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از 113میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 650میلیون و 143هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 48هزار و 825 نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های گاز لوله، حق تقدم خرید سهام کارخانجات کاشی و سرامیک سعدی، ‌عمران و توسعه فارس، نوسازی و ساختمان تهران، سیمان کردستان و حق تقدم خرید سهام آن سرمایه‌گذاری مسکن شمال‌شرق، سیمان مازندران و حق تقدم خرید سهام آن، حق تقدم خرید سهام گروه دارویی سبحان، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری فنی و مهندسی مشانیر، اوراق اجاره (صچاد)، اوراق مرابحه (صشرق) متوقف شدند.

جدایی از معاملات پرحجم حق تقدم خرید سهام پارس‌خودرو و حق تقدم خرید بیمه سینا دیروز در صنعتی دریایی ایران کمتر از 30میلیون سهم به ارزش بیش از 8میلیارد تومان کد به کد شد. در گسترش صنایع انرژی آذراب دیروز 16سهم به ارزشی بیش از 4میلیون تومان با معاملات درون‌گروهی از سوی سهامدار عمده همراه شد. دیروز در بازار پایه توافقی نیز 20میلیون سهم از کد حقوقی به کد حقیقی در دامنه نوسان منفی قیمت‌ها واگذار شد.

اندکی بیش از 12میلیون سهم سرمایه‌گذاری توسعه ملی نیز به ارزش کمتر از 2میلیارد تومان کد به کد شد همچنین کمتر از 8میلیون سهم توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی به ارزش کمتر از 3میلیارد تومان کد به کد شد. در صنایع فولاد آلیاژی یزد اما اندکی بیش از 6میلیون سهم به ارزش کمتر از 2میلیارد تومان با معاملات درون‌گروهی از سوی سهامداران عمده همراه شد. 105سهم پتروشیمی فتح نیز دیروز به ارزش 2میلیارد تومان با معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده همراه شده است.


عرضه‌های بورس کالا

تالار صادراتی بورس کالای ایران دیروز ۷ دی ماه، میزبان عرضه ۱۱۰هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی مجتمع سنگ‌آهن فلات مرکزی ایران به قیمت پایه ۳۳دلار در هر تن بود.

طی این روز ۳۴هزار و ۷۰۰تن مواد پلیمری، ۴۷هزار و ۵۰تن انواع قیر، ۳هزار تن گوگرد و ۱۲هزار تن وکیوم باتوم در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه شد. تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران در این روز شاهد عرضه ۱۰هزار تن سبد میلگرد و تیرآهن، یک هزار تن سبد تیرآهن و ناودانی، ۳ هزار و ۳۸۰ سبد نبشی و ناودانی، ۵۶۰ تن سبد میلگرد مخلوط شرکت ذوب‌آهن اصفهان، یک هزار تن شمش هزار پوندی هرمزال، ۲۰۰ تن بیلت و ۵۰۰ تن شمش هزار پوندی شرکت ایرالکو بود.

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه ۵۰تن برنج وارداتی، ۹۰ تن جو دامی، ۱۰۰تن روغن خام سویا، یک هزار و ۲۰۰ تن شکر سفید، ۹۶تن شکر سفید بسته‌بندی شده، ۲۰ هزار تن گندم خوراکی و ۷هزار تن گندم دوروم بود. علاوه بر این ۲هزار و ۷۹۴ تن ذرت دانه‌یی و ۱۴تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی و به صورت فیزیکی و۴۰هزار تن ذرت دانه‌یی در قالب گواهی سپرده کالایی عرضه شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر