اخبار

۱۳۹۵/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۸۰۸

تخصیص منابع بنگاه‌های بانک‌ها 2.8درصد مطالبات معوق

مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد در کنفرانس بین‌المللی مدیریت که در تاریخ 7 دی 1395 در محل سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد، در خصوص اهمیت سرمایه‌گذاری‌های بانک‌ها در اقتصاد کشور سخنرانی کرد. به گزارش روابط‌عمومی بانک‌پاسارگاد، دکتر مجید قاسمی در این کنفرانس ضمن توضیح در خصوص نیازهای اقتصادی کشور گفت: ما در بحث قوانین حاکم بر بازارهای پول و سرمایه در فعالیت بانک‌ها نیاز به یک الگوی توسعه‌یی داریم که بتواند بخش واقعی را تقویت کند. وی با تاکید بر بند 9 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی «اصلاح و تقویت نظام مالی کشور برای رفع نیازهای بخش واقعی اقتصاد» ادامه داد: طبق نظر بسیاری از اقتصاددانان، بانک‌ها مسوولیت تامین مالی بخش بزرگی از اقتصاد کشور در حدود 85درصد را به عهده دارند. از این‌رو در شرایط کنونی لازمه رشد اقتصادی کشور توسعه و تقویت بخش خصوصی به‌ویژه بانک‌های خصوصی است. وی ضمن ارائه شاخص‌های آماری در خصوص بخش‌های مختلف اقتصاد کشور و توضیح در خصوص شرایط موجود افزود: از طرفی بانک‌ها باید بتوانند خود را مدیریت کنند، در تسهیلاتی که اعطا می‌کنند نظارت کامل داشته ‌باشند و بتوانند پاسخ ذی‌نفعان خود اعم از سپرده‌گذاران و سهامداران را بدهند؛ پس اقتصاد ما مختصات و ویژگی‌های خاص خود را دارد. وی با اشاره به لزوم بازنگری در قوانین بازار سرمایه در ایران ادامه داد: اگر در حال حاضر بانک دست خود را از اقتصاد بردارد و آن را تامین مالی نکند، این تامین منابع کجا اتفاق خواهد افتاد؟ از طرفی 15 درصدی که توسط بازار سرمایه انجام می‌شود هم در حقیقت توسط بانک‌ها محقق می‌شود؛ یعنی بانک هم نقش مستقیم و هم نقش غیرمستقیم دارد.


تسهیلات بانک صنعت

به استان قم

بانک صنعت و معدن تا پایان آبان‌ماه سال جاری مبلغ یک‌هزار و ٣٥٨ میلیارد ریال به صنعتگران و کارآفرینان قم تسهیلات پرداخت کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بانک صنعت و معدن، این درحالی است که بانک یاد شده در سال گذشته مبلغ ٢ هزار و ٢٢٢ میلیارد ریال تسهیلات به این استان پرداخت کرده بود.

از تسهیلات اعطایی بانک صنعت و معدن به صنعتگران قم در زمان یاد شده، ٦٩٠ میلیارد ریال از منابع داخلی، ٩٥ میلیارد ریال از منابع صندوق توسعه ملی، ٥٧١ میلیارد ریال در قالب طرح رونق تولید و ٢ میلیارد ریال از سایر منابع بوده است. گفتنی است از کل این مبلغ، یک‌هزار و ١٧٧ میلیارد ریال توسط شعبه قم و ١٨١ میلیارد ریال توسط شعبه شهرک صنعتی شکوهیه قم پرداخت شده است.


جایگاه یازدهم «نور» در میان 35 بانک و موسسه اعتباری

موسسه اعتباری نور در میان 35 بانک و موسسه اعتباری در کشور از نظر تعداد شعب و میزان منابع در جایگاه یازدهم قرار دارد. رییس هیات‌مدیره موسسه اعتباری نور گفت: امید داریم که به زودی با افزایش سرمایه تبدیل به بانک شویم. محمدحسین اسکندری‌زاده، رییس هیات‌مدیره موسسه اعتباری نور در گفت‌وگو با سرویس خبری روابط عمومی این موسسه با اشاره به این موضوع که موسسه اعتباری نور جایگاه بسیار خوبی در میان موسسات اعتباری کشور دارد، نوید این را داد که با افزایش سرمایه، این موسسه اعتباری به زودی به جمع بانک‌های کشور بپیوندد و به عنوان نخستین بانک اجتماعی در ایران فعالیت کند. اسکندری‌زاده همچنین گفت: «موسسه اعتباری نور که با مجوز رسمی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند، نخستین موسسه در ایران است که تمام فعالیت‌هایش در راستای بانکداری اجتماعی است. به این معنا که هدف نهایی این موسسه علاوه بر ایجاد سود و بازده اقتصادی، توسعه‌ و بهبود کلی وضعیت معیشت مردم در جامعه است.» رییس هیات‌مدیره موسسه اعتباری نور اظهارکرد: «امیدواریم با توجه به اینکه قبلا موافقت بانک مرکزی را در ارتباط با تشکیل بانک نور دریافت کرده‌ایم، به زودی با افزایش سرمایه از 3هزار میلیارد به 6هزار میلیارد ریال، موسسه اعتباری نور تبدیل به بانک نور شود.»


تسهیلات ارزان قیمت مهر ایران الگویی برای بانک ها

علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی در سمینار سراسری مدیران بانک قرض‌الحسنه مهر ایران که با حضور اکبری مدیرعامل، پدرام رییس هیات‌مدیره، صمدی و غفاری اعضای هیات‌مدیره و جمعی از مدیران امور، روسای ادارات مرکزی و مدیران شعب استان‌های بانک در محل سالن جلسات ساختمان مرکزی برگزار شد، شرکت کرد. به گزارش اداره روابط عمومی و بازاریابی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، در این سمینار طیب‌نیا ضمن تقدیر از عملکرد مطلوب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیان داشت: این بانک توانسته با تسهیلات ارزان قیمت بدون سود و صرفا با کارمزد 4 درصدی، سودآور باشد که این یک گام رو به جلو است و می‌تواند الگویی برای دیگر بانک‌ها باشد. وی ادامه داد: در شرایطی که سایر بانک‌ها دغدغه سودآوری دارند، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران توانسته است، ضمن گره‌گشایی از مشکلات طبقات متوسط و پایین جامعه، در عین حال سودآوری نیز داشته باشد که این امر بسیار قابل تقدیر است. علی طیب‌نیا با بیان این مطلب افزود: خوشبختانه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران کماکان در جهت کاهش نرخ کارمزد نیز حرکت می‌کند و این از آن جهت دارای اهمیت است که هرچه میزان موفقیت این بانک بیشتر باشد، مردم بیش از پیش به آن روی خواهند آورد. وزیر اقتصاد ادامه داد: ‌گرچه امروز نظام بانکداری کشور مبتنی بر بانکداری بدون رباست اما جایگاه قرض‌الحسنه در خدمات واسطه‌گری مالی کاملا جایگاه ممتاز و متفاوتی است. علی طیب‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رشد اقتصادی کشور در سال جاری و مقایسه آن با فرصت‌های مشابه در سال‌های قبل بیان داشت: با تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته در دولت یازدهم توانستیم رشد اقتصادی منفی 6، 8 درصدی را به رشد مثبت 7، 4 درصدی تبدیل کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر