روی موج خبر

۱۳۹۵/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۷۹۶

هدف تشکیل کمیسیون برجام پیشبرد توافق هسته‌ای است ؛ ایسنا هوا چون اینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز گذشته با اشاره به برگزاری نشست کمیسیون مشترک بررسی برجام از سوی کشورهای عضو 1+5 در ماه آینده میلادی گفت که هیچ یک از طرفین نباید تعهدات خود را در قبال توافق جامع هسته‌یی نادیده بگیرد و همه باید برای اجرای بهینه برجام تلاش کنند. وی افزود که باید راه‌های سازنده جست‌ و جو شده و هر اختلافی مورد بحث قرار گیرد و برای آن راه‌حلی پیدا شود تا برجام به طور پایدار اجرا و همه به آن پایبند باشند.

کاهش 1300 میلیارد ریالی میزان بدهی شرکت پدیده شاندیز ؛ ایرنا معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌یی وزارت کشور از موافقت کمیسیون تبصره (1) ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی استان خراسان‌رضوی با کاهش میزان وسعت اراضی مشمول و تغییر کاربری 305هزار و 17مترمربع اراضی شرکت پدیده شاندیز خبر داد و گفت: بدهی این شرکت به وزارت جهاد کشاورزی به هزار و 300میلیارد ریال کاهش یافت. بابک دین‌پرست افزود: بنابراین بدهی شرکت پدیده شاندیز از بابت عوارض تغییر کاربری، با هزار و300میلیارد ریال کاهش نسبت به رقم 7هزار و 400میلیارد ریال قبلی، درنهایت به رقم 6هزار و 100میلیارد ریال رسیده است.

ابلاغ دستورالعمل فوریت‌های قضایی ؛ صدا و سیما رییس قوه قضاییه، دستورالعمل فوریت‌های قضایی و نحوه عملکرد واحد کشیک را ابلاغ کرد. بخشی از بخشنامه آیت‌الله آملی لاریجانی به این شرح است: «در اجرای تکالیف مقرر در قانون آیین دادرسی کیفری، مصوب 1392 و اصلاحات الحاقات بعدی از جمله مواد 47، 69، 95، 186 ، مبنی بر ضرورت پذیرش شکایات کتبی و شفاهی مراجعین در تمام اوقات و انجام اقدامات فوری در پرونده‌های قضایی، دستورالعمل فوریت‌های قضایی و نحوه عملکرد واحدهای کشیک ابلاغ می‌شود.

اعلام آمادگی ارتش برای انتشار عکس‌های جنگ؛ مهر سخنگوی ارتش اعلام آمادگی کرد که عکس‌های موجود در آرشیو این نهاد نظامی برای بهسازی و انتشار دراختیار انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس قرار گیرد. امیر سرتیپ دوم شاهین تقی‌خانی درباره آرشیو عکس‌های دفاع مقدس در ارتش و کمتر دیده شدن این عکس‌ها گفت: در زمان دفاع مقدس نیروهای سپاه و بسیج کنار نیروهای ارتش در جنگ حضور داشتند ولی به‌دلیل ساختاری که آنها داشتند راحت‌تر توانستند رشادت‌های نیروهای خود را در قالب عکس ثبت کنند. درواقع آنجا این امکان بود که عزیزانی به شکل داوطلب برای ثبت و ضبط صحنه‌ها بروند اما این تعریف در ارتش وجود نداشت.

ساخت تمام قطعات هسته‌ای در ایران؛ ایرنا مجتبی ذوالنوری رییس کمیته هسته‌یی مجلس از توانایی ایران در ساخت تمام قطعات صنعت هسته‌یی خبر داد و گفت: عضویت ایران در ایتر نیز در راستای این توانایی و برای همکاری در ساخت توکامک 500مگاواتی است. وی تصریح کرد: انرژی گداخت هسته‌یی از جنس فعل و انفعالات مدل ستارگان بوده و برخلاف انرژی شکست هسته‌یی لایزال است چراکه اورانیوم که برای انرژی هسته‌ اتم است تمام می‌شود اما منبع ایتر، آب اقیانوس‌هاست که تمام نمی‌شود. ذوالنوری گفت: امروز ایران نیز پذیرفته در ایتر عضو شود که اگر عضو شویم حق عضویتی محدود به‌صورت سالانه باید بدهیم، البته کشورهای متعددی که هم‌اکنون عضو هستند، صرفا پول نمی‌دهند بلکه هر کدام بخشی از کاری که تعریف شده را برعهده می‌گیرند.

بیانیه ۲۱۰ نفر از نمایندگان در مورد حساب‌های قوه‌قضاییه؛ ایسنا 210 نفر از نمایندگان مجلس طی بیانیه‌یی تاکید کردند که حساب سپرده مورد مناقشه به‌نام قوه‌قضاییه بوده و از جهت مجوز شرعی و قانونی دارای ایراد نیست. در بخش‌هایی از متن این بیانیه که توسط احمد امیرآبادی عضو هیات‌رییسه مجلس قرائت شد، آمده است: «برای ما روشن شد که حساب سپرده مورد مناقشه به‌نام قوه‌قضاییه بوده و از جهت مجوزهای شرعی و قانونی دارای ایراد نیست. ما بهترین روش را همین گفت‌وگوهای صریح و منصفانه مسوولان با هم می‌دانیم و نظرات رییس قوه‌قضاییه درمورد مجلس و جایگاه آن و همکاری با قوه‌مقننه را همسو با نظرات امام (ره) و رهبری مبنی بر راس امور بودن مجلس دریافت کردیم.»

شروع مذاکرات اتحادیه اوراسیا درباره ایجاد منطقه تجارت آزاد با مصر، ایران، هند و سنگاپور ؛ ایرنا سرژ سرکیسیان رییس‌جمهوری ارمنستان اعلام کرد: روسای جمهور چهار کشور اتحادیه اقتصادی اوراسیا با شروع مذاکرات درباره ایجاد منطقه تجارت آزاد با مصر، ایران، هند و سنگاپور موافقت کردند. وی که ریاست این کمیسیون را برعهده دارد، گفت: این تاییدیه به معنای آن است که در زمانی کوتاه اقداماتی برای امضای پیمان برای ایجاد منطقه آزاد تجاری با کشورهای ایران، مصر، هند و سنگاپور آغاز خواهد شد. اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک مجمع اقتصادی میان گروهی از کشورهای آسیایی و اروپایی است و در نشست‌های این مجمع درباره مسائلی ازجمله گردشگری، انرژی، همکاری‌های مالی، اقتصادی و آموزشی بحث و تبادل‌نظر می‌شود. ایران نیز در بعضی نشست‌های آن حضور دارد.

توصیه دیپلمات پاکستانی به نخست‌وزیر کشورش درمورد ایران؛ ایرنا شاهد مسرور کیانی از دیپلمات‌های باسابقه و همچنین یکی از کارشناسان حوزه نظامی و سیاسی پاکستان با حضور در یک برنامه میزگرد سیاسی در شبکه تلویزیونی دولتی پاکستان (PTV) ضمن تاکید بر اهمیت تقویت بیش از پیش مناسبات سیاسی-دفاعی-نظامی پاکستان با همسایگان به‌ویژه ایران، به فرمانده جدید و نخست‌وزیر این کشور توصیه کرد سفر به کشورهای همسایه به‌خصوص ایران را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.

نقش سردار سلیمانی مشورت دادن به نیروهای عراقی است؛ ایرنا ابراهیم جعفری‌ وزیر خارجه عراق، در گفت‌وگو با الاهرام مصر پیرامون اینکه سوال‌هایی مبنی بر نقش سردار قاسم سلیمانی‌ فرمانده سپاه قدس در نبرد آزادسازی موصل و دیدار وزیر خارجه عراق با وی مطرح است، تاکید کرد: سردار قاسم سلیمانی فقط یک مستشار است و نقشش از دادن مشورت به نیروهای مسلح فراتر نمی‌رود و بیشتر از این نیست و من اینجا این سوال را می‌پرسم که چرا این همه حساسیت نسبت به یک مستشار ایرانی وجود دارد درحالی که در عراق ده‌ها مستشار از ایالات‌متحده، انگلیس، کانادا و کشورهای دیگر هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر