کریسمس در موصل

۱۳۹۵/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۷۸۹

فیگارو:

تیتر یک این روزنامه فرانسوی به جشن کریسمس در اطراف موصل اشاره دارد. بر این اساس، مسیحیان مناطق اطراف موصل پس از آزاد شدن شهرهایشان از دست داعش برای نخستین بار از سال ۲۰۱۳ مجددا کریسمس را جشن گرفتند. ساکنان شهر قراقوش که در ۲۰کیلومتری جنوب شرق موصل قرار دارد با حضور در کلیسای این شهر مراسم عشای ربانی برگزار کردند. این شهر بزرگ‌ترین شهر مسیحیان در عراق است. در کلیسای شهر باشیقا در نزدیکی موصل نیز با حضور مسیحیان این شهر مراسمی مشابه بر پا شد. کلیساهای شهرهای اطراف موصل در پی هجوم داعش به این مناطق به ‌شدت آسیب دیده‌اند اما با این حال امسال مراسم خاص روز کریسمس در آنها اجرا شد. با پیشروی نیروهای عراقی در موصل و افزایش درگیری‌‌ها بیش از دو میلیون نفر ناچار به ترک خانه‌های خود شده‌اند که نزدیک به ۱۲۰هزار نفر از آنها مسیحیان عراقی هستند.


واشنگتن‌ پست:

این روزنامه تیتر یک خود را به زندگی زنی اختصاص داده که فرزند خود را به تنهایی و با کار در آشپزخانه بزرگ کرده است. این داستانی که واشنگتن‌پست روایت کرده درحالی است که تحقیقات جدید از مواجهه کلان‌شهرهای امریکا با بحران افزایش میزان بی‌خانمان‌ها و گرسنگان حکایت دارد. براساس این، یافته‌های جدید نشان می‌دهد که در پایتخت امریکا میزان بی‌خانمان‌ها در سال 2015 تا بیش از 60 درصد افزایش یافته است. بر پایه این گزارش، اینک شهرهای بزرگ امریکا با کمبود پناهگاه و غذا برای بی‌خانمان‌های این کشور درحالی دست و پنجه نرم می‌کنند که قادر به مهار افزایش میزان بی‌خانمان‌ها نیستند. سال گذشته سال بی‌خانمان‌ها در امریکا نام‌گذاری شد درحالی که لس آنجلس، واشنگتن دی سی و سیاتل به عنوان پرجمعیت‌ترین شهرهای این کشور با حجم گسترده‌یی از افراد گرسنه و بی‌پناه مواجه بودند. در این بین واشنگتن دی سی، پایتخت امریکا نخستین شهر از حیث بی‌پناهان و بی‌خانمان‌ها است. بررسی‌های صورت گرفته، نشان می‌دهد که در 22شهر امریکا چون شیکاگو، سن فرانسیسکو، فیلادلفیا و بالتیمور میزان بی‌خانمان‌ها 6.1 درصد افزایش داشته است.


نیویورک تایمز:

مساله حاشیه‌های مرتبط با خیریه دونالد ترامپ به یکی از گزارش‌های این روزنامه تبدیل شده است. این گزارش پشت پرده این خیریه را به نگارش درآورده است. بر این اساس، دونالد ترامپ اخیرا اعلام کرده که بنیاد خیریه خود را برای جلوگیری از ایجاد تعارض در فعالیت‌های وی در این بنیاد و در سمت ریاست‌جمهوری تعطیل خواهد کرد. این درحالی است که از چند ماه پیش این بنیاد به وسیله دادستان کل نیویورک تحت تحقیق و تفحص قرار دارد. ترامپ تاریخ دقیقی برای این تصمیم خود اعلام نکرده و فقط طی بیانیه‌یی اعلام کرده که برای جلوگیری از ایجاد هر گونه تداخل در فعالیت وی در سمت رییس‌جمهور تصمیم به تعطیل کردن بنیاد خیریه خود گرفته است. در پی اعلام این تصمیم ترامپ، دموکرات‌ها به این اقدام واکنش نشان داده و این تصمیم را ناکافی عنوان کرده‌اند. کمیته ملی دموکرات‌ها در پاسخ به این اقدام ترامپ، آن را «بسیار دیر، بسیار کم» عنوان کرده‌اند. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که دموکرات‌ها این تصمیم ترامپ را تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر تمامی اختلافات موجود در منافع وی عنوان کرده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر