علت تاخیر در پرداخت یارانه مطبوعات

۱۳۹۵/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۷۸۷

بسیاری از رسانه‌ها در سال جاری و تاکنون یا مبلغی بابت یارانه مطبوعات دریافت نکرده‌اند یا مبالغی که به حسابشان واریز شده، معوقه‌های سال (های) قبل است. به گزارش مهر، «در زمینه یارانه مطبوعات به سازمان برنامه و بودجه دستور خواهم داد تا عقب‌ماندگی یارانه مطبوعات طی سال جاری جبران شود. از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهم با جدیت و دقت مشکلات اصحاب رسانه بررسی شود و برای طرح در دولت آماده شده تا راه‌حل مناسب را برای آن پیدا کنیم. » (حس روحانی رییس‌جمهوری، افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات - ۱۵ آبان‌ماه ۱۳۹۵)

«تا قبل از آغاز به کار نمایشگاه مطبوعات ٨٥میلیارد تومان یارانه پرداخت شده بود که امروز ٥٨میلیارد و٥٠٠میلیون تومان دیگر به آن افزوده شد.» (محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رییس سازمان برنامه و بودجه - ۱۸ آبان‌ماه ۱۳۹۵)

«طی ماه گذشته و ماه جاری، بخشی از این یارانه‌ها اعم از بیمه خبرنگاران و یارانه مطبوعات، به اصحاب رسانه پرداخت شده و بقیه هم در حال پرداخت است و حداکثر ظرف یک ماه آینده، مطالبات روزنامه‌نگارانی که بیمه شده‌اند و همچنین یارانه مطبوعات را به تدریج پراخت خواهیم کرد.» (سیدرضا صالحی‌امیری - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - ۵ دی‌ماه ۱۳۹۵)

اینها بخشی از سخنان مسوولان در موضوع زمان پرداخت یارانه مطبوعات در سال جاری است. آنچه آشکار است، اما اینکه پرداخت یارانه مطبوعات در سال جاری (۱۳۹۵) با تعویق انجام شده است و به اذعان خود مسوولان هنوز هم به‌طور کامل پرداخت نشده است.

با وجود رفتار نسبتا منضبط دولت در شفاف‌سازی نحوه تخصیص و پرداخت یارانه مطبوعات به رسانه‌ها - که البته این مهم به کمک صنوف مطبوعاتی و رسانه‌یی محقق شده است - اما بسیاری از رسانه‌ها در سال جاری و تاکنون یا رقمی بابت یارانه دریافت نکرده‌اند یا مبالغی که به حسابشان واریز شده، عمدتا مبالغ معوق سال (های) قبل است. با این وجود، باید دید مشکل به وجود آمده در پرداخت دیرهنگام یارانه مطبوعات در سال ۱۳۹۵ کجاست و چرا با وجود قول مساعد رییس‌جمهور و معاون وی، محمدباقر نوبخت در نمایشگاه مطبوعات امسال پرداخت یارانه معوق مطبوعات به آنها هنوز محقق نشده است؟ در این خصوص باید گفت که از یک طرف، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد از ارائه فهرست رسانه‌ها برای پرداخت یارانه‌شان به سازمان برنامه و بودجه در ۱۴ آذرماه امسال خبر می‌دهد اما از طرف دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط در پرداخت بودجه‌ها، کمبود بودجه را دلیل این تاخیر می‌دانند. با مد نظر قرار دادن جمیع این شرایط ظاهرا در مقطع فعلی، تنها کاری که می‌شود انجام داد، انتظار است. اما باید دید این انتظار به ماه‌های آخر سال خواهد انجامید یا خیر؟

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر