گروه گوناگون
امروزه بازیهای رایانهیی مخاطبان بسیاری پیدا کرده است. این نوع سرگرمی بین قشرهای مختلف طرفداران بسیاری دارد. به خصوص اینکه این بازیها، قابلیت اجرا در گوشیهای تلفن همراه را دارند و فرد میتواند هر زمانی که خواست به بازی بپردازد. به گفته کارشناسان، یکی از خطرناکترین اثرات منفی این بازیها، اعتیادآور بودن این نوع سرگرمی است. این عارضه در هر سنی ایجاد میشود. البته انگیزه گرایش به این بازیها در بین مردان و زنان همچنین در سنین مختلف متفاوت است. در تحقیقی که اخیرا در مورد دلایل جذب شدن افراد به بازیهای کامپیوتری انجام شده، رایجترین انگیزههای افراد در انتخاب گیمها معرفی شده است. یکی از مهمترین دلایل بررسی این بازیها در تحقیق فوق، نگاه جنسیتی به بازیهای رایانهیی است. در این تحقیق 5 عامل اصلی گرایش زنان و مردان به انتخاب بازیهای کامپیوتری عنوان شده است.
در این گزارش آمده که انگیزه اصلی گرایش مردان در انتخاب بازیهای رایانهیی میل به رقابت است. در حقیقت گرایش به رقابت و قدرتنمایی مجازی 14.1درصد دلیل انتخاب گیم از سوی مردان است. در صورتی که آن طور که در این تحقیق مشخص شده است، زنان گرایش بیشتری به بازیهای کامل کردنی دارند. در واقع ساختن، کسب تمام رتبهها و گذراندن مراحل بازی و در نهایت به پایان رساندن بازی بیشتر از هر چیزی در زنان انگیزه ایجاد میکند.
میل به تخریب از دیگر انگیزههای پررنگ مردان برای گرایش به سمت بازیهای رایانهیی است. در این تحقیق گرایش مردان به بازیهای تخریبی نزدیک به 11.9درصد است. این بازیها میتواند شامل فضاهای جنگی باشد که فرد برای رسیدن به مرحله بعد با نیروهای دشمن میجنگد. خشونت در این نوع بازی مهمترین محرک به حساب میآید و در طراحی بسیاری از بازیهای جدید در حد افراط به آن پرداخته میشود. در مقابل، زنان بعد از بازیهای غیررقابتی بیشتر به بازیهای فانتزی علاقه نشان دادهاند. این بازیها حتی اگر ماجراجویی هم داشته باشد در فضایی فانتزی و به دور از خشونت طراحی شدهاند و بیشتر با تم شخصیتهای کارتونی و سینمایی ساخته میشوند. 16.2درصد گرایش زنان به گیمها را این نوع بازیها تشکیل میدهند.
سومین عامل جذب مردان به بازیهای رایانهیی، بازیهایی است که یک فرآیند طی آن کامل میشود. اهمیت این بازیها در کسب امتیاز کامل، رفتن به مرحله بعد و در نهایت به پایان رساندن بازی است. در همین حال، سومین انگیزه زنان در انتخاب بازیهای کامپیوتری میل به خلاقیت و طراحی است. در این نوع بازیها معمولا رقیب و کسب امتیاز اهمیتی ندارد و فرد میتواند به طراحی و ساخت مجازی در فضاهای مختلف بپردازد. این نوع گیمها معمولا در جهت تقویت خلاقیت ساخته میشوند.
چهارمین انگیزهیی که مردان را در انتخاب گیمها هدایت میکند بازیهای فانتزی است. همانطور که پیشتر اشاره شد این نوع بازیها برای زنان در اولویت دوم انتخاب قرار داشت و درصد بالایی را به خود اختصاص داده بود اما تنها نزدیک به 9درصد از انگیزه مردان را برای میل به گیمها تشکیل میدهد.
در بین بازیهای کامپیوتری معمولا بازیهایی با تم اجتماعی ساخته میشود. این نوع از بازیها بیشتر از هر چیزی تعاملات اجتماعی و فعالیتهای گروهی را در فرد تقویت میکند. معمولا تلاش میشود، این بازیها به دور از خشونت و رفتارهای رقابتی طراحی شود تا فرد بتواند قوانین زندگی اجتماعی را درک کند. این نوع بازیها نزدیک به 9.5درصد از تمایل زنان به گیمها را تشکیل داده است. ظاهرا بین مردان و زنان تمایل زیادی برای انتخاب بازیهای اجتماعی وجود ندارد چراکه در این تحقیق مشخص شده این نوع از بازیها، چهارمین انگیزه برای زنان و آخرین انگیزه مردان در انتخاب بازیهای رایانهیی است.
در این میان، تنها نوع این بازیهای رایانهیی که فقط برای زنان جذاب است، بازیهای داستانی است. در این گیمها معمولا روایتی وجود دارد که طی آن روایت، بازی طراحی شده است. گاهی این بازیها روایتی تاریخی دارند و گاهی به داستان فیلمهای روز دنیا میپردازند. 8.5 درصد از تمایل زنان برای انتخاب گیمها به این نوع بازی اختصاص دارد.
همانطور که گفته شد، این بازیها مضرات زیادی به همراه دارند که اعتیاد به آنها خطرناکترین تبعات این بازیهاست. همچنین تصور بیشتر افراد بر این است که در بازیهای رایانهیی، فرد مدام درحال فکر کردن است اما طبق نظر کارشناسان، واقعیت این است که مداخله فکری وجود ندارد بلکه این بازیها سلولهای مغزی را گول میزنند و از نظر حرکتی نیز فقط چند حرکت در انگشتان ایجاد میکنند.