پیشنهاد تخصیص 2.5 درصد سود شرکت‌ها به راهسازی

۱۳۹۵/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۷۷۱

اکبر ترکان مشاور ویژه رییس‌جمهوری و رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور، در مجمع هیات امنا و هیات‌مدیره انجمن خیرین راه و ترابری پیشنهاد کرد پیش‌نویس لایحه یا طرحی برای اختصاص سهم زکات از محل درآمد‌های شرکت‌ها (2.5درصد سود شرکت‌ها) به امور راهسازی تهیه و به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

ترکان دیروز در شصت‌وسومین جلسه مجمع هیات امنا و هیات مدیره خیرین راه و ترابری با تاکید بر اینکه انتشار اسامی خیرین در راستای معرفی کارهای خیر ایشان ریا نیست، عنوان کرد: با توجه به حکم علمای عظام مبنی بر مشمول بودن زکات به مال‌التجاره، انجام کارهای خیر در راهسازی و پل‌سازی می‌تواند از مصادیق زکات باشد. می‌توان از ظرفیت ثلث اموال مطابق وصیت افراد برای انجام کارهای خیر راهسازی به‌نام خود شخص و پس از وفات وی استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه هر سال به‌طور متوسط حدود ۱۸هزار کشته در سوانح جاده‌یی داریم، عنوان کرد: رفع نقاط حادثه‌خیز به‌عنوان یک کار خیر مهم با کمک خیرین امکان‌پذیر است و نیکوست که در محل نقطه حادثه‌خیز با نصب تابلو از خیر یا خیرین مرتبط تقدیر و تشکر شود.

وی همچنین گفت: می‌توان با تهیه پیش‌نویس لایحه یا طرحی سهم زکات از محل درآمدهای شرکت‌ها (2.5درصد سود شرکت‌ها) را در مجلس شورای اسلامی تصویب و ملاک عمل قرار داد و هزینه‌کرد شرکت‌ها در بخش راه و ترابری و رفع نقاط حادثه‌خیز را جزو هزینه‌کرد قابل‌قبول مالیاتی ایشان پذیرفت.

ترکان افزود: می‌توان با ایجاد صندوق‌های خانوادگی یا صنفی با تجمیع کمک‌های خیر افراد یا شرکت‌ها، انجام کارهای خیر در بخش راهسازی و رفع نقاط حادثه‌خیز را به نام مجموعه آنها ثبت و تبلیغ کرد.

مشاور ویژه رییس‌جمهوری تاکید کرد: نام‌گذاری پل‌ها و جاده‌ها و نقاط حادثه‌خیز رفع شده به‌نام خیرین می‌تواند در توسعه کار خیر در بخش راه و ترابری موثر واقع شود.

رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور با تاکید بر اینکه لازم است بانک اطلاعاتی مناسبی از پروژه‌های موردنیاز برای جذب خیرین ایجاد شود، گفت: با تبلیغ بیش از پیش و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها باید کارهای خیر انجمن خیرین راه و ترابری اطلاع‌رسانی شود تا ظرفیت‌های بیشتری جذب این حوزه مهم شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر