جامعه

۱۳۹۵/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۷۶۹

افزایش مرگ

با گاز منوکسیدکربن

ایلنا پزشکی قانونی از افزایش 20.7درصدی تلفات مسمومیت با گازمنوکسیدکربن از ابتدای فروردین تا پایان آبان ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد. در هشت ماه نخست امسال، 274 نفر براثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن جان خود را از دست دادند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات 227 نفر بود 20.7درصد افزایش یافته است. در هشت ماهه امسال از کل تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن 199 نفر مرد و 75 نفر دیگر زن بودند. در این مدت استان‌های تهران با 61، آذربایجان شرقی و فارس هر کدام با 22 و اصفهان با 19 فوتی بیشترین تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن را داشته‌اند، این در حالی است که آمار تلفات گازگرفتگی در تعداد قابل توجهی از استان‌ها کمتر از 10 نفر گزارش شده است. آمار مرگ و میر ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در آبان ماه امسال با کاهش 12.5 درصدی مواجه بود و از 56 فوتی در آبان سال قبل به 49 فوتی در آبان امسال رسیده است. سازمان پزشکی قانونی کشور به استناد آمارهای موجود نسبت به افزایش تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نیمه دوم سال هشدار داد. با توجه به استفاده از وسایل گرمایشی در نیمه دوم هر سال آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در این مدت با رشد قابل توجهی همراه است. در سال گذشته 75.1 درصد از کل تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نیمه دوم سال جان خود را از دست داده‌اند. از کل تلفات مسمومیت با گاز که 626 نفر بود، فوت 470 نفر در نیمه دوم سال ثبت شد و تنها 156 نفر مربوط به نیمه اول سال بودند. همچنین 482 نفر از فوت‌شدگان، مرد و 144 نفر زن بودند.


تحویل 150 نوزاد به بهزیستی توسط بیمارستان‌ها

ایسنا حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، با تاکید بر واقعیت فروش نوزاد توسط برخی مادران معتاد، گفت: «اینکه خرید و فروش نوزاد در کشور انجام می‌شود را همه می‌دانیم اما اینکه کسی گمان کند کادر و پرسنل بیمارستان در این خرید و فروش‌ها نقش داشته یا اقدام به این کار می‌کنند فرضیه کاملا اشتباهی است.» او ادامه داد: «در حال حاضر طی همکاری با وزارت بهداشت چنانچه مادر معتادی برای زایمان به بیمارستان‌ها مراجعه کند، به بهزیستی ارجاع داده می‌شود و اورژانس اجتماعی نیز حداکثر تا نیم ساعت مداخله را با همکاری مددکار بیمارستان آغاز و پیگیری می‌کند. حال ممکن است در جریان گزارش مددکاری مشخص شود خانواده صلاحیت پذیرش کودک خود را ندارد، زیرا احتمال دارد در صورت واگذاری نوزاد به خانواده، آنها خارج از بیمارستان اقدام به فروش نوزاد خود کنند.» او افزود: «بیشترین مشکل در این حوزه در ارتباط با مادران کارتن خواب است که نسبت به فروش کودک خود اقدام می‌کنند. در حال حاضر طی هفت ماه گذشته حدود 150 نوزاد از طریق بیمارستان‌ها به بهزیستی تحویل شده‌اند که این ارجاع از طریق همکاری بهزیستی با وزارت بهداشت صورت گرفته است. ضمن آنکه در حال حاضر NGOها نیز ورود خوبی به این موضوع داشته‌ و توانسته‌اند برخی از این کودکان را که در خطر فروش بودند از خانواده‌هایشان گرفته و به شیرخوارگاه‌ها تحویل دهند.»


بیمه شده از روز اول اشتغال مشمول تامین اجتماعی است

ایرنا سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد، هر کارگری که مشمول قانون تامین اجتماعی باشد، حق دارد از نخستین روز اشتغال به کار تحت پوشش بیمه قرار گیرد. بنابراین کارفرمایان باید صورت دستمزد و حقوق کارکنان را با آخرین تغییرات در دستمزد و تعداد نیروها تنظیم و حق بیمه کارکنان خود را تا آخرین روز ماه بعد پرداخت کنند. براساس این گزارش، هر فرد مشغول به کار پس از آغاز بیمه‌پردازی می‌تواند از سازمان تامین اجتماعی حقوق خود را در چارچوب اختیارات قانونی سازمان مطالبه کند.

همچنین بیمه‌شدگان حق دارند به قوانین و مقررات که حقوق و تکالیف آنها را بیان می‌کند، دسترسی داشته باشند و در این راستا سازمان تامین اجتماعی از روش‌های مختلف نسبت به اطلاع‌رسانی قوانین جدید و رفع ابهام اقدام می‌کند. براساس این گزارش، تعهدات سازمان تامین اجتماعی در برابر هر بیمه شده مشروط به تداوم اشتغال وی در کارگاه مشمول قانون است، اگر برای بیمه شده‌یی که تحت پوشش قرار گرفته برای مدتی از سوی کارفرما لیست و حق بیمه پرداخت نشود، سازمان تامین اجتماعی با انجام بازرسی از کارگاه ودر صورت اشتغال به‌کار اینگونه افراد، تعهدات خود را به بیمه شده ارائه می‌کند. همچنین در شرایط یادشده سازمان تامین اجتماعی براساس گزارشات بازرسی، حق بیمه یاد شده را از کارفرما مطالبه می‌کند. سازمان تامین اجتماعی اکنون 42 میلیون نفر تحت پوشش دارد که 13 میلیون نفر از آنها بیمه شده اصلی هستند.


پاییز امسال ۵۸ درصد خشک‌تر از سال گذشته بود

مهر سازمان هواشناسی در گزارش پیش‌بینی فصلی کشور اعلام کرد: «ارتفاع بارش ثبت شده در ایستگاه‌های هواشناسی کشور نشان از کاهش حدود ۴۰درصدی بارش فصل پاییز دارد که با پیش بینی پژوهشکده اقلیم‌شناسی که از اردیبهشت سال جاری اطلاع‌رسانی شده بود، هماهنگ است.» این گزارش ادامه داد: «میانگین بارش فصل زمستان در محدوده بلندمدت توام با افت و خیزهای ماهانه خواهد بود اما در عین حال بارش فصل زمستان موجب افزایش مجموع بارش سال زراعی منتهی به انتهای زمستان به بیش از نرمال نخواهد شد.» بر اساس این گزارش بارش فصل زمستان در غرب کشور بیش از میانگین و در سواحل خزر و جنوب شرق کشور متمایل به کمتر از نرمال خواهد بود و افزون بر این دما رفتارهای بی‌هنجار داشته به گونه‌یی که میانگین دمای نیمه شمالی کشور در دی ماه بین 0.5 تا 1.5درجه کمتر از میانگین است اما در دو ماه بهمن و اسفند به تدریج میانگین دما تا یک درجه بیش از میانگین خواهد بود. سازمان هواشناسی در توضیح وضعیت جاری کشور نیز گزارش کرد: «میانگین بارش ایستگاه‌های هواشناسی کشور از آغاز سال زراعی جاری تا اول دی ماه امسال حاکی از کاهش به ترتیب حدود ۴۰ و ۵۸درصدی نسبت به دوره مشابه بلندمدت و سال گذشته است.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر