تجربه ابتدای انقلاب تعاونی‌ها تکرار شود

۱۳۹۵/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۷۳۷


ابراهیم رزاقی اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه طباطبایی، گفت: در صورتی که با تعاونی‌ها همکاری شود، می‌توان بسیاری از مشکلات اقتصادی را در جامعه را حل کرد. وی در خصوص اقتصاد ایران بیان داشت: بعد از انقلاب، ایران با دو دوره از اقتصاد روبه رو شد، یک دوره زمانی که امام زنده بود و جنگ تحمیلی ادامه داشت و یک دوره بعد از فوت امام که با اقتصاد دیگری روبه رو شدیم.

در دوره اول که صنایع کوچک به وجود آمدند، تعاونی‌ها از رشد زیادی برخوردار شدند، توزیع غذا مناسب شد، ذوب فلزات و صنایع تبدیلی الارقم تحریم‌ها پیشرفت زیادی کردند و این امر موید این موضوع بود که ملت ایران می‌تواند بی‌نیاز باشد اما لازمه این امر آن است که دید مردم عوض شود. وی ادامه داد: بعد از فوت امام(ره) مسوولان نسبت به قانون اساسی بی‌توجه شدند و این امر ضربه زیادی به بدنه تعاون وارد کرد. این اقتصاددان متذکر شد: اگر منافع ملی در نظر گرفته شوند، تولیدکننده سود زیادی نبرد و خوب مالیات بدهد، کارگر خوب کار کند، مصرف‌کننده کالای داخلی بخرد و دولت امکانات برای طبقه فقیر را فراهم کند در این صورت تعاونی‌ها می‌توانند نقش مهم و سازنده خود را ایفا کنند و این الگویی است که کشورهایی از جمله آلمان، ژاپن و امریکا از آن پیروی کردند و به واسطه این امر پیشرفت زیادی در همه زمینه‌ها برای آنها رقم خورد.

وی گفت: دولت برای تامین نیازها نفت می‌فروشد و به جای گرفتن مالیات از ثروتمندان و مغازه دارها از حقوق بگیران مالیات می‌گیرد در صورتیکه اگر جای فروش نفت به صورت عادلانه از همه مالیات گرفته شود علاوه بر تامین نیازهای دولت، جلوی تورم گرفته می‌شود ضمن آنکه از ثروتمندتر شدن و فقیر شدن گروهی جلوگیری به عمل می‌آید.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بخش خصوصی مکمل بخش دولتی و بخش تعاون است و با اینکه بخش تعاون باید نقش اصلی در اقتصاد را ایفا کند و سهم حداقل 25 درصدی را داشته باشد در حال حاضر سهم 5-6 درصدی را دارا هست. رزاقی در خصوص تعاونی‌ها گفت: تعاونی‌ها به دنبال حداقل سود هستند و حلال بسیاری از مشکلات هستند و همیاری در آنها برای تولید و توزیع بسیار مهم است اما متاسفانه نسبت به دولت سرمایه و امکانات لازم جهت تحقق یافتن اهداف خود را ندارند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر