اخبار بورس

۱۳۹۵/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۷۳۳

نام 2 هلدینگ بازار سهام

در میان چهره‌های برتر دنیا

مجله ریفاینینگ ‌اند پتروکمیکال که به معرفی

50 چهره برتر بورس‌های انرژی و کالایی انرژی و پتروشیمی خاورمیانه پرداخته تنها یک مدیر بازار سرمایه ایران را در این جمع جای داده است. به گزارش «تعادل» 2 نشریه بین‌المللی در بررسی خود نام مدیران 2 هلدینگ بزرگ فعال در بازارسرمایه ایران را در فهرست چهره‌های موثر بورس‌های جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی در سال 2017 جای داده‌اند. بر اساس این گزارش، ایران با تولید 3.5 تا 4 میلیون بشکه نفت در روز ششمین تولید‌کننده نفت در جهان است و در حوزه صنعت پتروشیمی نیز به‌عنوان دومین تولیدکننده بزرگ خاورمیانه شناخته می‌شود و این در حالی است که در بورس انرژی و بورس کالا هنوز معاملات این کالاها با عرضه‌های محدود دنبال می‌شود. به نظر می‌رسد موضوع احراز نشدن توانمندی‌های مدیران ایرانی در چارچوب معیارها و استانداردهای جهانی و درنتیجه حضور نداشتن آنها در جمع بزرگان مدیریت در شرکت‌های بین‌المللی باید آسیب‌شناسی شود و نحوه انتخاب و انتصاب مدیران در کرسی‌های کلیدی و اثرگذار مورد بازنگری قرار گیرد. عادل نژاد سلیم، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس و محمدحسین پیوندی، مدیرعامل هلدینگ نفت و گاز تامین اجتماعی (تاپیکو)،

2 مدیر شرکت‌های بورسی هستند که نام آنها در فهرست چهره‌های موثر بورس‌های جهانی انرژی در سال 2017 دیده می‌شود.

هرچند 2 مجله ریفاینینگ‌ اند پتروکمیکال و نشریه معتبر IC IS که هر 2 از مهم‌ترین نشریات مرجع قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی در بورس‌های جهانی به شمار می‌آیند، در شماره دسامبر 2016 خود سکانداران این دو هلدینگ بازار سرمایه ایران را در فهرست چهره‌یی اثرگذار بازار جهانی انرژی قرار داده‌اند، اما بررسی این فهرست‌ها و مشاهده تعداد مدیران دیگر کشورهای آسیایی در آن از حضور کم‌رنگ مدیران ایرانی حکایت دارد. طبق رتبه‌بندی مجله IC IS هلدینگ خلیج فارس در میان شرکت‌های برتر شیمیایی جهان رتبه 34 را به خود اختصاص داده است. ارزش بازار سهام این هلدینگ بزرگ فعال در بورس تهران 25 هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. مجله ریفاینینگ ‌اند پتروکمیکال که یکی از پرمخاطب‌ترین مجلات در حوزه نفت و پتروشیمی است که در پایان هر سال میلادی 50 چهره تاثیرگذار حوزه انرژی و پتروشیمی در خاورمیانه را معرفی می‌کند.

در آخرین شماره سال 2016 این مجله 2شرکت آرامکو و سابیک از عربستان به عنوان غول‌های بزرگ حوزه نفت و پتروشیمی معرفی شده‌اند. در این فهرست، عربستان با 20 نماینده، قطر با 7 نماینده، امارات با 7 نماینده، کویت با 6 نماینده و بحرین با 4 نماینده بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده‌اند. نشریه IC IS که از مهم‌ترین نشریات مرجع در قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی برای بورس‌های جهانی انرژی است نیز 40 چهره برتر صنعت پتروشیمی را در سال 2016 معرفی کرده است که در این فهرست مدیران ارشدی انتخاب می‌شوند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شرکت‌های خود و صنعت پتروشیمی داشته‌اند.


انتشار 14 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی

14هزار میلیارد تومان اسناد خزانه منتشر می‌شود. این میزان اسناد شامل 85 هزار میلیارد ریال اسناد خزانه با سررسید حداکثر یک سال و 60 هزار میلیارد ریال اسناد خزانه با حفظ قدرت خرید و با سررسید 2سال مطابق تخصیص اعلام شده از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور خواهد بود. هیات وزیران به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داد درخصوص انتشار حداکثر 145 هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی برای پرداخت مطالبات پیمانکاران از دولت اقدام کند. هیات دولت در جلسه عصر یک‌شنبه خود به ریاست حسن روحانی رییس‌جمهور با این موضوع موافقت کرد. این میزان اسناد شامل 8 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه با سررسید حداکثر یک سال و 60 هزار میلیارد ریال اسناد خزانه با حفظ قدرت خرید و با سررسید 2 سال مطابق تخصیص اعلام شده از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور خواهد بود. اسناد خزانه اسلامی، اوراق بهادار با نامی است که دولت برای تصفیه بدهی‌های خود بابت طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌یی با قیمت اسمی و سررسید معین به طلبکاران غیردولتی واگذار می‌کند. فراهم آوردن بستر لازم برای توسعه ابزارهای مالی بازار، کشف نرخ سود بدون ریسک مورد انتظار بازار در اقتصاد کشور، کمک به سیاست‌های پولی و مالی برای اعمال سیاست‌های بهینه جهت تنظیم و کنترل انتظارات بازار، استخراج انتظارات بازار از نرخ سود بدون ریسک با سررسیدهای مختلف، معاف از مالیات بودن درآمدها و معاملات این اوراق از مهم‌ترین مزایای انتشار اسناد خزانه اسلامی است.


شکستن رکورد حجم قراردادهای اختیار خرید سکه

روز گذشته در مجموع 2هزار و 289قرارداد اختیار خرید سکه منعقد شد تا رکوردی تازه بر تابلو معاملات بورس کالای ایران نقش ببندد. درحالی که معاملات قراردادهای اختیار خرید سکه طلا به تازگی در بورس کالای ایران راه‌اندازی شده است اما این بازار مالی جدید با استقبال سرمایه‌گذاران روبه‌رو شده و روز گذشته نیز با انعقاد 2هزار و 289قرارداد، رکورد این معاملات شکسته شد. معاملات قراردادهای اختیار خرید سکه طلا از 24 آذر ماه در بورس کالای ایران راه‌اندازی شد که کارشناسان و مسوولان بازار سرمایه با توجه به سابقه چندین ساله معاملات قراردادهای آتی سکه در این بورس، نوید استقبال سرمایه‌گذاران از بازار مالی جدید بورس کالا را

می‌دادند. از این رو در نخستین روز معاملات اختیار خرید سکه طلا که در سه نماد معاملاتی با قیمت‌های اعمال یک میلیون و 100، یک میلیون و 125و یک میلیون و 150هزار تومان برای سررسید دی ماه راه‌اندازی شد 2هزار و 49 قرارداد منعقد شد تا مشخص شود، قرارداد اختیار سکه طلا برای سرمایه‌گذاران جذابیت بالایی دارد. همچنین از معاملات روز گذشته و با توجه به افزایش بهای سکه در بازار نقدی، یک نماد جدید با قیمت اعمال یک میلیون و 175هزار تومان در قرارداد اختیار خرید سکه بازگشایی شد تا این معاملات با 4 نماد به کار خود ادامه دهد. از این رو روز گذشته در مجموع 2هزار 289قرارداد اختیار خرید سکه منعقد شد تا رکوردی تازه بر تابلو معاملات بورس کالای ایران نقش ببندد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر