التیام موقت ریزش‌های بورس با یک رشد خفیف

۱۳۹۵/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۷۳۱

گروه بورس

شاخص کل بازار سهام دیروز با رشد 67واحدی به رقم 79هزار و 966واحد رسید. با این حال شاخص کل هنوز فاصله خود را تا کانال 80هزار واحدی نزدیک نگه داشته است و روز گذشته تحت‌تاثیر نمادهای «کگل»، «فولاد»، «شخارک»، «جم»، «وصندوق» و «شیراز» توانست روند صعودی تجربه کند. در هر حال ‌از ابتدای معاملات دیروز دماسنج بازار سهام پس از افت‌های روز گذشته، مسیر صعودی را در پیش گرفت، به‌طوری‌که رشد شاخص کل به بیش از 80هزار واحد رسید اما این افزایش طی معاملات دوام نداشت و فشار فروش مانع از پایداری شاخص در کانال 80هزار واحد شد. همچنان تردید درخصوص روند قیمتی سهام موجب نوسانات اندک در شاخص بود.


روند نزولی خودروساز‌ها

گروه خودرویی‌ها دیروز تا حدود زیادی با فشار عرضه روبه‌رو بودند. نمادهای خودرو و خپارس در گروه نمادهای پربیننده قرار گرفتند و هر دو نماد روز پرعرضه‌یی را به پایان رساندند. دیروز حق‌تقدم «خپارس» با فشار عرضه حجم 320میلیون معامله‌یی و 115میلیون صف فروشی را تجربه کرد.

از سوی دیگر نماد خودرو نیز همچنان در کانال 270 تا 290تومان در نوسان است. براساس آخرین گزارش مالی این شرکت که در روزهای گذشته منتشر شده، در آمار تولید و فروش 9ماهه منتهی به آخر آذر سال جاری، این شرکت توانسته 88درصد فروش مقداری پیش‌بینی شده گروه پژو را محقق کند. این درحالی است که گروه پژو 47درصد مبلغ فروش بودجه ‌شده سال 95 را تشکیل می‌دهد. همچنین ایران خودرو در این مدت 74درصد فروش پیش‌بینی برای گروه سمند را محقق کرده که این گروه محصول نیز سهم 12درصدی بودجه سال جاری دارد. همچنین مطابق با صورت‌های مالی منتشر شده، ایران خودرو 98درصد رقم پیش‌بینی شده برای محصول تندر را به فروش رسانده که این گروه حدود 5درصد از مبلغ فروش برآوردی شرکت در سال 95 را به خود اختصاص داده است.


رشد معدنی‌ها در غیاب بازارهای جهانی

گروه معدنی‌ها و فلزات اساسی ازجمله گروه‌های مثبت بازار سهام بودند. در گروه استخراج کانی‌های فلزی، تنها نمادهای «کروی» و «ومعادن» با دامنه منفی معاملات خود را پایان دادند. فلزات اساسی نیز معاملاتی مثبت را تجربه کرد اما نمادهای «فلوله» و «فملی» با کاهش ارزش سهام روبه‌رو بودند. از سوی دیگر نمادهای «کبافق»، «کاما» و « فاسمین» با صف خرید، روز معاملاتی را پایان دادند. با این حال در زمانی که این گروه از حمایت‌های رشد قیمت‌های جهانی محروم بود و بازارهای جهانی در تعطیلات کریسمس فرو رفته، به نظر می‌رسد عامل اصلی رشد قیمت این گروه در دادوستدهای دیروز، نشأت گرفته از افت قیمت در چند روز اخیر بوده و به همین دلیل برای آینده این گروه روند صعودی پیش‌بینی نمی‌شود. با این حال نماد کروی پس از دو روز صف فروش دیروز متعادل بود اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان همچنان جزو نمادهای پرریسک به‌شمار می‌آید.


کاهش ارزش سهام سیمانی‌ها

دیروز بیشتر نمادهای سیمانی با کاهش قیمت سهم روبه‌رو بودند به‌طوری‌که تنها نمادهای «سبجنو» و «سکرما» معاملاتی با دامنه‌های مثبت تجربه کردند. گمان می‌رود شارژ ارزی نیز نتوانست از افت قیمت سهام سیمانی‌ها جلوگیری کند. این درحالی است که دیروز سیمان اصفهان با ارائه صورت‌های مالی خود از 419ریالی هر سهم خبر داد. در این گزارش پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به پایان سال جاری در دوره 6ماهه حسابرسی شده پیش‌بینی درآمد هر سهم با سرمایه20میلیون تومان، مبلغ 419ریال به‌طور خالص پس از کسر مالیات است. این مقدار سود در مقایسه با صورت‌های مالی قبل با تعدیل یک‌درصدی همراه بوده به‌طوری‌که سود هر سهم مطابق با گزارش قبل 414ریال محاسبه شده که این مقدار در گزارش جدید 419ریال است.


رشد 67 واحدی بورس تهران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز دوشنبه 6 دی 95 با افزایش 67واحدی روی رقم 79هزار و 966واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن اما با کاهش 37واحدی عدد 15هزار و 778واحد را تجربه کرد. دیروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 20واحدی به عدد 88هزار و 378واحد رسید. دیروز همچنین شاخص بازار اول درحالی با افزایش 88واحدی به عدد 56هزار و 900واحد رسید که شاخص بازار دوم با کاهش 83واحدی عدد 169هزار و 401واحد را به نمایش گذاشت.

براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی 3شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با 49واحد، فولاد مبارکه با 30واحد و پتروشیمی خارک با 20واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به‌نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی 3شرکت پارس خودرو با 19واحد، کشتیرانی ج.ا.ا با 14واحد و ایران‌خودرو با 11واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر محاسبه این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 224میلیارد تومان بالغ شد، درحالی که در بازار نقد سهام این ارزش کمتر از 142میلیارد تومان بود که ناشی از دست به دست شدن 979میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 50هزار و 832نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات دیروز، نماد معاملاتی شرکت‌های نورد و لوله اهواز، صندوق سرمایه‌گذاری با درآمدهای ثابت امین یکم فردا، حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن آذر 95، حق‌تقدم خرید سهام نفت پارس، گروه تولیدی مهرام، نفت پارس، نورد و تولید قطعات فولادی، افرانت، داروسازی سبحان آنکولوژی و حق‌تقدم خرید سهام پتروشیمی ممسنی ازسوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های افست، گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران و حق‌تقدم خرید سهام سیمان شرق متوقف شدند. دیروز 55میلیون سهم سرمایه‌گذاری مسکن به ارزش بیش از 5میلیارد تومان ازسوی سهامداران عمده این سهم با معاملات درون‌گروهی همراه بود.

دادوستدهای بورس کالا

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران روز دوشنبه 6دی معامله 13هزار و 247تن ذرت دانه‌یی به ارزش بیش از 92میلیارد ریال در قالب گواهی سپرده کالایی را تجربه کرد.

در این روز یک‌هزار تن گندم خوراکی، 100تن روغن خام سویا و یک‌هزار و 635تن جو دامی نیز در تالار محصولات کشاورزی دادوستد شد. این گزارش حاکی است، 7تن جو دامی و 2هزار و 90تن ذرت دانه‌یی نیز در قالب طرح قیمت تضمینی و به صورت فیزیکی در تالار محصولات کشاورزی داد و ستد شد.

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران در این روز شاهد معامله 29هزار و 600تن وکیوم باتوم، یک‌هزار و 500تن گوگرد، 15هزار و 325تن مواد پلیمری و 19هزار تن قیر بود. همچنین 3هزار و 700تن شمش و بیلت آلومینیوم شرکت‌های المهدی و ایرالکو نیز در تالار محصولات صنعتی و معدنی داد و ستد شد. تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد معامله 96تن عایق رطوبتی و 8هزار و 500تن قیر بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر