زنگ حضور تازه‌واردها در بازار سرمایه

۱۳۹۵/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۷۳۰

بسته جامع حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تدوین شد

گروه بورس

سرمایه‌گذاری جسورانه (Venture Capital) یک مدل سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی کسب و کارهای نوپا و شرکت‌های کوچک با ظرفیت رشد بلندمدت است؛ البته این نوع سرمایه‌گذاری منبع مهمی برای راه‌اندازی کسب‌و‌کارهایی است که کوچک‌تر از آن هستند که دسترسی مناسب به بازار سرمایه یا بانک‌ها داشته باشند و از ریسک بالا و بالطبع بازدهی مورد انتظار بالایی برای سرمایه‌گذار برخوردارند. پیش از این به صورت پراکنده و از طریق دانشگاه‌ها، در بخش‌های جدید و نوظهور سرمایه‌گذاری می‌شد اما ساختار منسجمی برای حمایت و تامین مالی آنها وجود نداشت. در سال 2005 بیش از 128 میلیارد دلار در دنیا برای صندوق‌های جسورانه سرمایه‌گذاری شده است. از این‌رو با توجه به اهمیت این بنگاه‌ها در اشتغالزایی و هموار کردن مسیر رشد اقتصادی کشور، سیاستگذاران بازار سرمایه کوشیدند تا با ورود این صندوق‌ها به بازار سرمایه، نقش آنها را در اقتصاد فعلی پررنگ‌تر کنند. بر همین اساس دیروز در مراسم رونمایی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، رییس فرابورس ایران و رییس اتاق بازرگانی تهران به تشریح اهمیت این بنگاه‌ها پرداختند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم رونمایی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، همچنین بازگشایی بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس به مزیت‌های شرکت‌های کوچک و متوسط اشاره کرد و گفت: این شرکت‌ها اشتغال به همراه خواهند داشت و پیام‌آور مقابله با یأس و ناامیدی هستند؛ چرا که فرهنگ توانستن و به نتیجه رسیدن را ترویج می‌کنند.

به گزارش «تعادل»، شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم رونمایی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، همچنین بازگشایی بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس ضمن قدردانی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سازمان صنایع کوچک و متوسط، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و امیر هامونی، مدیرعامل شرکت فرابورس گفت: قرار نیست تنها کالا و خدمات قیمت‌گذاری شود، بلکه باید ایده‌ها و خلاقیت‌ها نیز دارای ارزش باشند. با همین هدف‌گذاری تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و ایده‌محور از امروز در فرابورس امکان‌پذیر شد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به مزیت‌های شرکت‌های کوچک و متوسط اشاره کرد و گفت: این شرکت‌ها اشتغال به همراه خواهند داشت و پیام‌آور مقابله با یأس و ناامیدی هستند؛ چراکه فرهنگ توانستن و به نتیجه رسیدن را ترویج می‌کنند.

محمدی ادامه داد: فرصت تامین مالی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و شرکت‌های کوچک و متوسط در فرابورس ایجاد شده، همچنین این حضور برای سرمایه‌گذاران منشا سودآوری است.

رییس سازمان بورس با تاکید بر اینکه رشد و بازدهی شرکت‌های کوچک و متوسط می‌تواند بالاتر از سایر شرکت‌های متکی به منابع طبیعی و فیزیکی باشد، گفت: رشد استارت‌آپ‌ها بسیار بالاست، بنابراین برای سرمایه‌گذاران یک فرصت مهم محسوب می‌شوند.

سخنگوی سازمان بورس تاکید کرد: حضور شرکت‌های کوچک و متوسط در بازار سرمایه، کاهش هزینه‌های مالی برندسازی و صادرات ایده را به همراه دارد و ظرفیت‌های بالایی برای آنها ایجاد خواهد کرد.

در پایان شاپور محمدی تصریح کرد: خوشبختانه زحماتی که شرکت فرابورس، معاونت علمی -فناوری ریاست‌جمهوری و سایر نهادهای ذی‌ربط متحمل شده‌اند امروز به ثمر رسید. هرچند حجم دارایی‌های این بازار اکنون کوچک است، اما بدون شک این بازار نوپای کوچک پیام‌آور اشتغالزایی و حمایت از ایده‌ها و خلاقیت‌هاست.


استفاده از تجربه جهانی

امیر هامونی، رییس فرابورس ایران نیز در مراسم راه‌اندازی شرکت‌های کوچک، متوسط و صندوق‌های جسورانه در بازار سرمایه ایراد سخن کرد و با بیان اینکه امروز شاهد راه‌اندازی صندوق‌های جسورانه وی‌سی(vc) و ورود شرکت‌های کوچک و متوسط (sme)اس‌ام‌ای به بازار سرمایه هستیم و در راه‌اندازی اس‌ام‌ای‌ها از تجربه سایر کشورها استفاده کردیم، افزود: تاکنون 7 شرکت جسورانه بررسی شده که 2 صندوق برای ورود به بورس پذیرش شده است. بر این اساس، صندوق رویش لوتوس با سرمایه 50 میلیارد تومان و صندوق آرمان آتی با سرمایه

10 میلیارد تومان به بازار سرمایه وارد شده‌اند.

مدیرعامل فرابورس افزود: مجموع ارزش شرکت‌های وارد شده به بازار کوچک و متوسط‌ها و صندوق‌های جسورانه پذیرش شده به 240 میلیارد تومان می‌رسد. هامونی با بیان اینکه برای اجرایی شدن این طرح بزرگ تجربه سایر کشورها نیز بررسی شده است، اظهار کرد: دستورالعمل پذیرش SME‌ها تدوین شد و امروز بالغ بر 100 شرکت برای حضور در بازار سرمایه درخواست داده‌اند، همچنین 7صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه نیز درخواست خود را به فرابورس ارائه کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون از این میان 5 صندوق موافقت اصولی خود را دریافت کرده، پذیره‌نویسی 2 صندوق انجام شده و طی روزهای آینده نیز 3 صندوق دیگر پذیره‌نویسی می‌شوند.

مدیرعامل فرابورس با اشاره به عرضه اولیه گامبرون در روز جاری گفت: گز سکه نیز در این هفته عرضه اولیه آن انجام می‌شود، همچنین شرکت نیلی صنعت کرمان، آذر باطری ارومیه و کولاک شرق نیز به زودی عرضه می‌شوند.

وی در پایان عنوان کرد: ارزش دارایی این بازار جدید هم‌اکنون در فرابورس به رقمی بیش از

240 میلیارد تومان بالغ شده است.


ورود صندوق‌های جسورانه، یک حرکت جهادی

در ادامه این مراسم مرتضی ادب، رییس سازمان ثبت شرکت‌ها و موسسات تجاری دیدگاه خود درباره صندوق‌های جسورانه و شرک‌های SME را بیان کرد و گفت: راه‌اندازی بازارSME ، همچنین ورود صندوق‌های جسورانه به بازار سرمایه، یک حرکت جهادی است و آثار مثبت بسیاری برای اقتصاد به همراه دارد.

وی با بیان اینکه هویت‌بخشی به صندوق‌های جسورانه و شرکت‌های کوچک و متوسط برعهده سازمان ثبت شرکت‌ها و موسسات تجاری است، گفت: هویت این نوع بنگاه‌های تجاری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری با یکدیگر متفاوت است. به عبارتی امور مربوط به موارد حقوقی و نوع مالکیت آنها به‌ویژه مالکیت معنوی این شرکت‌ها و صندوق‌ها با سایر بنگاه‌های اقتصادی تفاوت دارد. بر همین اساس باید اساسنامه متناسب و همچنین نظام داوری مناسب آنها تدوین و طراحی شود. ادب با بیان اینکه موسسات کوچک و متوسط می‌توانند در ادامه حیات اقتصادی خود به شرکت‌هایی بزرگ تبدیل شوند، گفت: اساسنامه این شرکت‌ها باید با هدف‌گذاری‌های آینده آمادگی تغییرات بزرگ را داشته باشد. وی در پایان تاکید کرد: چابک‌سازی قوانین این شرکت‌ها و همچنین انعطاف قوانین آنها امری ضروری است و سازمان ثبت شرکت‌ها تمام توان خود را در این خصوص انجام می‌دهد.


حل معضل بیکاری با کمک کوچک‌ها

رییس اتاق بازرگانی تهران نیز سخنران بعدی این همایش بود. مسعود خوانساری با بیان اینکه بنگاه‌های کوچک در همه کشورها سهم زیادی در اشتغالزایی ایجاد کرده‌اند، افزود: در ایران هم حدود 60درصد اشتغال صنعتی مربوط به بنگاه‌های کوچک و متوسط است که درصد بالایی از ارزش افزوده ایجاد می‌کنند. شاید ما جزو 10 کشور برتر دنیا در تعداد افراد محصل و فارغ‌التحصیل دانشگاهی باشیم اما در حوزه اشتغال همواره با مشکل مواجه بوده‌ایم که سرمایه‌گذاری روی بنگاه‌های کوچک و متوسط کلید حل این مساله است و طبیعتا نیاز است که موانع سر راه این بنگاه‌ها برداشته شود.

خوانساری در ادامه با اشاره به دستاوردهای دولت در کنترل برخی پارامترهای اقتصاد کلان، رونق اقتصادی در ماه‌های آتی را نوید داد. رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تلاش دولت یازدهم برای دستیابی به تورم تک‌رقمی و خروج از رکود به‌عنوان یکی از عوامل موثر در بهبود وضعیت اقتصادی کشور گفت: پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که در نیمه دوم امسال و سال آینده با رونق کامل اقتصادی روبه‌رو باشیم. مسعود خوانساری با بیان این مطلب در مراسم رونمایی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و همچنین بازگشایی بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس، افزود: ایران باتوجه به پتانسیل‌هایی ازجمله نیروهای تحصیلکرده، موقعیت ژئوپلیتیکی و همسایگی ایران با 7کشور محصور در خشکی می‌تواند اقتصاد اول منطقه باشد به‌ویژه آنکه به یک بازار بسیار بزرگ 400میلیون نفری دسترسی دارد که علاوه بر رفع نیازهای خود، نیازهای این کشورها را نیز رفع کند.


بحران ارزی مانع رشد اقتصادی

خوانساری در ادامه از بحران‌های ارزی، قانون کاری و بروکراسی غیرضروری اداری به‌عنوان موانع رشد اقتصادی یاد کرد و گفت: در این شرایط بخش خصوصی می‌تواند موتور محرکه اقتصاد کشور باشد که البته در 37سال بعد از انقلاب به علت اتکای بیش از حد دولت‌ها به درآمدهای نفتی این باور چندان وجود نداشته است.

خوانساری با اشاره به اینکه دولت‌ها بیشتر از بودجه‌ها و اعتبارات نفتی برخوردار بوده‌اند، اظهار کرد: این موضوع آفتی بوده که باعث فراموشی بخش خصوصی شده است. در ماه‌های اخیر باتوجه به کاهش قیمت نفت، توجهات به بخش خصوصی و نیاز به تقویت آن بیش از گذشته احساس شده است.

وی دیگر نیاز این بنگاه‌ها را تامین مالی دانست و گفت: هم‌اکنون تامین مالی بنگاه‌ها بیشتر از طریق بانک‌ها صورت می‌گیرد که آن‌هم بیشتر به بنگاه‌های بزرگ تخصیص می‌یابد.

رییس اتاق بازرگانی تهران در پایان با تاکید بر اینکه اتاق آماده همکاری با فرابورس در این زمینه است، گفت: البته فرابورس هم باید با تساهل بیشتر در این خصوص اقدام کرده تا این بنگاه‌ها بتوانند با رغبت بیشتری وارد عمل شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر