تحلیل «دیلی تایمز» از کاهش میانجیگری در بازار ارز

۱۳۹۵/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۷۲۸

از زمان لغو تحریم‌ها و اجرای برجام، ارزش ریال ایران در مقابل دلار امریکا ۱۹ درصد ارزش خود را از دست داده است.

به گزارش مهر به نقل از روزنامه انگلیسی «دیلی تایمز»، پول ملی ایران بار دیگر در مقابل دلار امریکا با کاهش ارزش روبه‌رو شد و به روند نزولی خود در مقابل دلار که از ۶ ماه پیش به طرز قابل توجهی کلید خورده، ادامه داد. به نوشته این روزنامه، ریال ایران با وجود برداشته شدن تحریم‌ها، ۱۹ درصد ارزش خود را در مقابل دلار امریکا از دست داده است. همچنین ساعاتی پیش ارزش ریال در برابر دلار به ۴ هزار و ۱۳۰ تومان رسید، این درحالی است که این رقم برای ماه ژوئن ۳ هزار و ۴۶۰ تومان گزارش شده بود. به گفته تحلیلگران اقتصادی، کاهش ارزش ریال ایران در برابر دلار از زمان انتخاب دونالد ترامپ و همچنین تهدید وی مبنی بر پاره کردن برجام، شتاب بیشتری گرفته است.

این در حالی است که میانجی‌گری بانک مرکزی ایران هم در این امر بدون اینکه توضیحی داده شود، کاهش یافته است.

یک دلال ارز در تهران که خواست نامی از او برده نشود، گفت: «پیش از این بانک مرکزی برای حفظ ارزش ریال، دلار به بازار تزریق می‌کرد اما این روند طی چند هفته اخیر به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.» همچنین با تشدید تحریم‌های جهانی علیه ایران در سال ۲۰۱۲ میلادی، تاثیر مخرب آن روی ریال کاملا نمود پیدا کرد و ارزش ریال ایران در برابر دلار به ۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسید که این رقم در سال ۲۰۱۰ میلادی هزار تومان ثبت شده بود. در همین حال شماری از کارشناسان اقتصادی معتقد هستند، بسیاری از مسائل فعلی ایران به عدم بازگشت بانک‌های جهانی به ایران با وجود رفع تحریم‌ها بر می‌گردد که این موضوع امنیت تجارت و قراردادهای سرمایه‌گذاری را سخت می‌کند. همچنان بانک‌های بزرگ بین‌المللی از همکاری با ایران امتناع می‌ورزند که این رویه تا حدودی موجب جلوگیری از بازگشت پول نفت ایران می‌شود. البته بسیاری از بانک‌های جهانی به دلیل عدم شفاف بودن اقتصاد ایران و نیز ترس از جریمه شدن از سوی امریکا به دلیل نقض تحریم‌ها، مایل به همکاری با ایران نیستند.

در همین حال، نگرانی فعلی در ایران به بازگشت تورم بالا برمی‌گردد که واردکنندگان ‌باید برای قطعات صنعتی و کالاهای مصرفی مبلغ بیشتری را پرداخت کنند. همچنین این روند می‌تواند تاثیر وارونه‌یی روی عملکرد دولت روحانی که تلاش‌های او برای تحکیم روابط تجاری و نیز بهبود مدیریت اقتصادی است، داشته باشد. البته میزان تورم ایران از زمان انتخاب روحانی در سال ۲۰۱۳ میلادی با بیش از ۴۰ درصد کاهش به 8.6 درصد رسیده است. تازه‌ترین گزارش منتشره بانک مرکزی از تحولات ارزی ایران، حاکی از رشدی بین ۴۰۰ تا حدود ۳۹۰۰ درصدی 3 ارز اصلی دلار، یورو و پوند اصلی طی ۳۰ سال گذشته است. روند تغییرات از این حکایت داشت که بیشترین جهش‌های قیمتی از ۱۳۸۹ به بعد در تاریخچه ارزی ثبت شده است. به گزارش ایسنا، گزارشی که بانک مرکزی از روند تغییرات نرخ ارز در بازار آزاد از سال ۱۳۶۶ تا پایان آبان ماه امسال منتشر کرده است نشان می‌دهد که نوسان نرخ دلار نسبت به سایر ارزها ازجمله یورو و پوند با رشد بیشتری همراه است. اختلافی که البته به دلیل غالب بودن دلار در سبد ارزی ایران، همچنین شرایط دسترسی به این ارز در شرایط تحریمی تا حدی طبیعی خواهد بود. این در حالی است که دلار امریکا از قیمت نزدیک به ۱۰۰ تومانی در سال ۱۳۶۶ به حدود ۴۰۰۰ تومان در روزهای اخیر در سال ۱۳۹۵ رسیده که بیانگر رشد نزدیک به ۳۹۰۰ درصدی این ارز طی ۳۰ سال اخیر است. دلار از سال ۱۳۶۶ تا ابتدای دهه ۱۳۷۰ از ۹۹ تومان به ۱۴۲ تومان رشد قیمت دارد، اما در سال آخر دهه 80 قیمت از هزار تومان عبور کرده و چهار رقمی شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر