برخی‌ تحریم‌ها به‌طور کامل رفع نشده است

۱۳۹۵/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۷۲۷

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه هنوز همه تحریم‌ها به‌طور کامل رفع نشده است، گفت: ۷۴۵هزار شغل در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ایجاد شده است.

به گزارش ایبِنا، علی طیب‌نیا در جمع مدیران بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، با بیان اینکه کمترین آسیب‌ها را از کاهش قیمت نفت داشتیم، با اشاره به تحریم‌ها و کاهش شدید قیمت نفت، افزود: ایران کمترین آسیب را از کاهش قیمت نفت تجربه کرد درحالی که هنوز همه تحریم‌ها به‌طور کامل رفع نشده است.

وزیر اقتصاد افزود: دولت قبل باوجود درآمد نفتی ۸۰۰میلیارد دلاری و فروش بنگاه‌های دولتی به مبلغ ۱۵۰هزار میلیارد تومان چیزی برای دولت یازدهم در صندوق ذخیره باقی نگذاشت و بیش از ۶۰۰هزار میلیارد تومان برای دولت جدید بدهی به وجود آورد.

وی ادامه داد: با وجود این توانستیم رشد اقتصادی منفی ۶،۸درصدی را به رشد مثبت ۷،۴درصدی تبدیل کنیم. البته مرکز آمار رشد اقتصادی ۶ماهه امسال را ۶،۴درصد اعلام کرد و این تفاوت به‌دلیل تفاوت سال پایه گزارش بانک مرکزی از مرکز آمار است.

طیب‌نیا تاکید کرد: در تمام زمینه‌ها رشد اقتصادی مثبت بوده و تنها در بخش مسکن شاهد رشد اقتصادی منفی هستیم و یکی از اولویت‌های دولت پرداختن به این بخش است. ما برای امسال رشد اقتصادی ۵درصدی را هدف‌گذاری کرده بودیم که به نظر می‌رسد این هدف کاملا عملیاتی خواهد شد و حتی بالاتر می‌رود.

وزیر اقتصاد با اشاره به تشکیک آمار رشد اقتصادی امسال از سوی برخی افراد، گفت: می‌گویند چرا باوجود افزایش رشد اقتصادی، نرخ بیکاری افزایش یافته است؟ وی با بیان اینکه همیشه بین تولید و اشتغال همسویی وجود دارد، افزود: درحالی که از سال ۸۴ تا ۹۲ هر سال فقط ۱۴هزار اشتغال در کشور به وجود می‌آمد ما موفق شدیم در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته ۷۴۵هزار اشتغال در کشور ایجاد کنیم.

طیب‌نیا با طرح این سوال که چرا بیکاری افزایش یافته است؟ گفت: دلیل اصلی آن این است که ضریب مشارکت افراد جویای کار افزایش یافته است. وی افزود: براساس مفاهیم بین‌المللی کسی که کار نمی‌کند و در جست‌وجوی کار نیست، بیکار محسوب نمی‌شود، بلکه کسی که بیکار است و در جست‌وجوی کار است بیکار محسوب می‌شود. وزیر اقتصاد گفت: وقتی در کشور امید به یافتن کار وجود داشته باشد طبیعتا جست‌وجو برای کار افزایش می‌یابد و به همین دلیل به علت روند رو به رشد تولید در کشور ضریب افرادی که در جست‌وجوی کار هستند در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

طیب‌نیا ادامه داد: بنابراین با وجود افزایش ۷۴۵هزار نفری به شاغلان کشور شاهد افزایش ۵۰۰هزار نفری بیکاران در جست‌وجوی کار نیز هستیم. وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ملت و دولت ایران توانست یک جنگ تمام عیار اقتصادی را با موفقیت به اتمام برساند، گفت: دشمنان تمام ظرفیت خود را در یک جنگ اقتصادی تمام عیار به کار گرفته‌اند اما ملت ما موفق شد بر آنها توفیق حاصل کند. وی با تقدیر از عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران افزود: این بانک توانسته با تسهیلات ارزان‌قیمت بدون سود و صرفا با کارمزد ۴درصدی سودآور باشد که این یک گام رو به جلو است و می‌تواند الگویی برای دیگر بانک‌ها باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر