رشد 6.5 درصدی اقتصاد ایران در نیمه نخست سال

۱۳۹۵/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۷۲۴

گروه اقتصاد کلان

در حالی که چندی پیش بانک مرکزی نرخ رشد 6ماهه نخست امسال را 7.4 درصد اعلام کرده بود، روز گذشته محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه خبر از نرخ رشد 6.5 درصدی برای نیمه نخست امسال به استناد مرکز آمار ایران خبر داد. در همین حال نوبخت وعده داد جزئیات مربوط به نرخ رشد 6.5 درصدی امروز منتشر شود. گرچه اختلاف تقریبا یک واحددرصدی میان نرخ رشد بانک مرکزی و مرکز آمار ایران می‌تواند تصاویر متفاوتی از اقتصاد ایران ارائه دهد، اما بار دیگر نوبخت در کشاکش همیشگی میان این 2 دستگاه در اعلام آمار شاخص‌های کلان، به نرخ رشد اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران استناد کرده است. او درباره ارائه آمار از سوی مرکز آمار ایران بیان کرد: درست است برخی دستگاه‌ها آمار منتشر می‌کنند ولی مرجع رسمی، مرکز آمار است.‌گرچه دستگاه‌های دیگر بنا بر سابقه خود آمار منتشر می‌کنند، ولی باز هیچ کدام از آنها به نظم مرکز آمار نیست.

در این میان هرچند مرکز آمار ایران همواره با سرعت عمل بیشتری نسبت به بانک مرکزی به انتشار آمار شاخص‌های کلان اقدام می‌کرد اما این‌بار در حالی مرکز آمار نسبت به انتشار آمار رشد اقتصادی اقدام می‌کند که بانک مرکزی نسبت به این دستگاه پیش‌قدم بوده است. با این حال نوبخت که در مراسم تجلیل از دست‌اندرکاران سرشماری عمومی نفوس و مسکن سخن می‌گفت، از نظم و ترتیب آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران تقدیر کرده و گفته است: «از جناب آقای پارسا هر ماه دقیقا در روز نخست ماه پیامکی دریافت می‌کنم که گویای روند قیمت‌ها در ماه گذشته، 12 ماهه و نقطه به نقطه است و بدون هیچ دخل و تصرفی به موبایل شخصی رییس‌جمهور ارسال می‌شود.»


رشد 4.5 درصدی بدون احتساب نفت

نکته جالب توجه در میان صحبت‌های سخنگوی دولت، اعلام نرخ رشد بدون احتساب نفت است که براساس گفته وی، برخلاف شائبه‌هایی که در رابطه با نفتی بودن رشد مطرح می‌شد، از رشد 6.5 درصدی اقتصاد در نیمه نخست امسال 4.5 درصد آن بدون احتساب نفت بوده است. نوبخت همچنین به افزایش نرخ دلار اشاره کرده و با بیان اینکه در روزهای آینده شاهد کاهش نرخ ارز خواهیم بود، ریشه این افزایش قیمت دلار را عوامل روانی دانسته و گفته است افزایش 100 تومانی قیمت ارز در یک روز قابل تایید مسوولان نیست. رییس سازمان برنامه و بودجه همچنین از انتشار نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن تا پایان دی ماه خبر داده و گفته است: در 5سال آینده هر تصمیمی در سطح کلان کشور گرفته شود، بر مبنای اطلاعات سرشماری مرکز آمار ایران خواهد بود.

نوبخت گریزی هم به سال گذشته و شرایط مالی سخت دولت زد و گفت: در 6ماهه دوم سال گذشته روزهای بسیار سختی را در کشور احساس کردیم و افت قیمت نفت به زیر ٣٠ دلار رسید و به این ترتیب قادر به پرداخت طرح‌های عمرانی نشدیم و در 6ماهه نخست سال درآمدهای نفتی را به صورت پیش‌فروش مصرف کردیم. ولی خوشبختانه در نیمه نخست سال جاری روزانه ٢ میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه نفت فروش داشتیم در حالی که در سال گذشته این میزان حدود یک میلیون و ٢٥٠ هزار بشکه بود.

البته به گفته رییس سازمان برنامه و بودجه با وجود فشاری که در 6ماهه نخست امسال به دلیل کاهش درآمد نفت سال گذشته وجود داشت، اکنون وضعیت مطلوب است و در سطح ملی پرداخت‌ها انجام می‌شود. به گفته نوبخت، در حال حاضر 2046 طرح ناتمام روی دست دولت مانده است که در این رابطه دولت به جای توزیع قطره‌چکانی منابع به همه طرح‌ها، روی تعدادی از آنها متمرکز خواهد شد تا در 2 سال آینده به اتمام برسد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: آنچه سال گذشته پرداخت نکردیم به همراه آنچه تا پایان 6 ماهه اول باید پرداخت شود، در این هفته اجرا خواهد شد که بخشی از آن با انتشار اوراق و پول نقد خواهد بود. در این زمینه 2500 میلیارد تومان اوراق و 1000 میلیارد تومان پول نقد پرداخت شد.


آمار سفارشی ارائه نمی‌کنیم

در این مراسم رییس مرکز آمار ایران با تاکید بر اینکه مرکز آمار ایران ارائه آمار سفارشی را بر خود گناه می‌داند، بیان کرد البته منکر برخی خطاها نیستیم که خصیصه کار نمونه‌گیری و خوداظهاری است. ولی تاکید می‌کنم که مرکز آمار بر صحت اطلاعات شده متعهد است و گناه آمارسازی را بر خود سخت‌تر می‌داند.

امیدعلی پارسا بار دیگر با تاکید بر محرمانگی اطلاعات مردم، اظهار کرد: هیچ یک از اطلاعات همه افرادی که در سرشماری سال ١٣٩٥ شرکت کرده‌اند، به هیچ شخص و نهادی ارائه نخواهد شد و اطلاعات نزد مرکز آمار ایران محفوظ است.

پارسا از دستگاه‌های وزارت کشور، وزارت ارتباطات، آموزش و پرورش، صدا و سیما، وزارت خارجه، سازمان برنامه و بودجه استان‌ها و سازمان امور استخدامی شهرداری‌ها به‌ویژه شهرداری تهران تقدیر و تشکر کرد و افزود: برخی شاخص‌ها در تهران کمتر از دیگر استان‌هاست، اما با این وجود رقم ثبت شده هدف خوبی بود که فراتر از توقعات عمل کرد.

همچنین پارسا با اشاره به اینکه جمعیت کشور از مرز 80 میلیون نفر عبور کرد، گفت: آمار قطعی را تا پایان دی‌ماه اعلام می‌کنیم. رییس مرکز آمار ایران با بیان اینکه این نگرانی وجود داشت که رشد جمعیت کشور منفی شود، گفت: براساس آمارهای اولیه سرشماری نرخ رشد جمعیت 1.29 درصد بوده، بنابراین نگرانی جدی در این زمینه وجود ندارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر