ظرفیت خاموش تشکل‌ها در بخش خصوصی

۱۳۹۵/۱۰/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۷۰۲

گروه تجارت| وعده استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌ها سال‌هاست مطرح می‌شود و به دلایل متعدد، مکررا بی‌نتیجه می‌ماند. بخش خصوصی عدم استفاده از ظرفیت تشکل‌ها را جفا در حق بخش خصوصی می‌داند و معتقد است طی این سال‌ها اتفاقات تکراری و واکنش‌های نامناسب برای حل آنها باعث شده این ظرفیت بالفعل نشود. این درحالی است که باوجود دراختیار داشتن امکانات لازم برای تاثیرگذاری تشکل‌ها، محدودیت قانونی اجازه فعالیت بیشتر را نمی‌دهد و برای حل این مشکل اکنون تعیین کمیته اصلاح قانون اتاق در هیات‌رییسه مطرح شده و در دستور کار قرار گرفته است. در این باره رییس پارلمان بخش خصوصی به جایگاه و نقش مهم تشکل‌ها در تصمیم‌سازی‌های اقتصادی باور دارد و معتقد است تشکل‌ها در کنار سایر بخش‌های اتاق ایران قادر به کنش‌گری در اقتصاد هستند. غلامحسین شافعی، با انتقاد از وجود مشکلات تکراری و راه‌حل‌های بی‌نتیجه در طول سالیان گذشته، تصریح کرد: متاسفانه رفتارها و نوع برخوردها با مشکلات در طول همه این سال‌ها نتوانسته آن‌طور که باید، موثر باشد. یکی از دلایل این امر هم بی‌توجهی نسبت به سرمنشا مشکلات است. برای رسیدگی به این موضوع باید سازوکار لازم درنظر گرفته شود.


جلوگیری از تخریب بازار

غلامحسین شافعی درمورد درخواست روسای تشکل‌ها مبنی بر حضور نمایندگان آنها در مجامع و شوراها نیز عنوان کرد: اتاق سازوکار حضور نمایندگان کمیسیون‌ها و تشکل‌ها در مجامع و شوراها را مدت‌هاست که تدوین کرده و قرار است از این پس یک نفر از بدنه اتاق همراه این نمایندگان در جلسات حضور پیدا کند تا روند گزارش‌دهی از جلسات با سرعت و دقت بیشتری انجام شود. رییس اتاق ایران در نشست با روسای تشکل‌های حوزه احداث، نفت، پتروشیمی، معدن و صنعت افزود: از طرفی این گزارش‌ها در دبیرخانه مجامع و شوراها که به زودی راه‌اندازی خواهد شد، جمع‌آوری می‌شود. شافعی به وضعیت صنایع کوچک و متوسط نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه تعداد زیادی از این واحدها بدون مطالعه و ظرفیت‌سنجی ایجاد شده‌اند. به نظر می‌رسد این روند باید کنترل شده و توجیه اقتصادی برای جلوگیری از تخریب بازار یک محصول را در تاسیس بنگاه‌ها مدنظر قرار دهیم.


کاهش تاثیرگذاری دولت در پیش از انتخابات

بخش خصوصی معتقد است اگر قرار باشد اشتغالزایی رخ داده و بحران اشتغال حل شود تنها واحدهای کوچک و متوسط قادر به این کار هستند که متاسفانه این واحدها هم از سوی دولت و حاکمیت حمایت نمی‌شوند. در همین رابطه نایب‌رییس اتاق ایران نیز با نگاه به شرایط محیط کسب و کار کشور و انتظارات از دولت برای بهبود این وضعیت که متاسفانه محقق نشد، گفت: امکان تاثیرگذاری دولت در این رابطه طی چندماه باقی‌مانده از عمر دولت یازدهم امر دور از ذهنی است. متاسفانه در طول سال‌های گذشته متوجه شدم قالب رفتاری بخش خصوصی با دولت و سایر قوا توفیق چندانی نداشته و در همه این سال‌ها دولت برنامه‌یی را اجرا کرده و بعد از آن بخش خصوصی واکنش نشان داده است. حتی باوجود تصویب قانون بهبود محیط کسب‌وکار و تاکید آن بر لزوم بهره‌گیری از نظرات تشکل‌های تخصصی قبل از تصویب قانون یا ابلاغ بخشنامه، هنوز نوع برخوردها طبق روال گذشته صورت می‌گیرد. پدرام سلطانی افزود: بخش خصوصی استراتژی پاسخ را پیش گرفته و دولت را کنش‌گر می‌بیند. درحالی که این رابطه باید برعکس شود. باتوجه به فرصت‌های ناشی از برجام، بخش خصوصی باید در نوع رفتار خود تجدیدنظر کند و استراتژی کنش‌گرایانه را در پیش بگیرد. به گفته او، بخش خصوصی نباید نظرات، انتقادات و راهکارها را نزد خود نگه دارد؛ در یک مذاکره، برنده کسی است که نخستین پیش‌نویس را ارائه دهد. البته برای رسیدن به این مرحله باید نقشه راه و شیوه عملکرد مناسب درنظر گرفته شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر