از سند ملی دیابت استان مازندران رونمایی شد

۱۳۹۵/۱۰/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۶۹۴

مازندران سومین نشست استانی مدیریت دیابت با محوریت رونمایی از سند ملی دیابت مازندران با حضور معاون اجرایی و مدیر برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت، رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، محسن اعرابی معاون بهداشتی مازندران و مدیران شبکه‎های بهداشت و درمان، سازمان‎های بیمه‎گر، شهرداران و فرمانداران مازندران و شرکت «نوونوردیسک پارس» در هتل میزبان بابلسر برگزار شد.

محسن اعرابی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این مراسم با بیان اینکه ۳۵ سال پیش در ایران ۵۷ درصد مرگ و میر بر اثر بیماری‌های غیرواگیر بوده است، گفت: در سال ۲۰۱۰ این رقم ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در کشورهای دنیا مرگ ناشی از بیماری‌های غیر واگیر افزایش یافته است، گفت: با وجود افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری غیر واگیر در جهان، این رقم در ایران افزایش 2برابری را نشان می‌دهد که زنگ خطری برای کشور محسوب می‌شود. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران عدم فعالیت‌های فیزیکی، رژیم غذایی نامناسب، دخانیات و الکل را علت اصلی بیماری‌های غیر واگیر دانست و اذعان داشت: بیماری‌های غیر واگیر علت ۸۵ درصد مرگ و میر در کشور است که با کمک مسوولان و ایجاد زیرساخت‌های مناسب همچون اماکن ورزشی و فضای سبز می‌توان این رقم را کاهش داد. اعرابی به نقش تغذیه در کاهش بیماری دیابت اشاره کرد و افزود: با اصلاح الگوی تغذیه بیماری‌های غیر واگیر حدود ۸۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. وی با بیان اینکه استان مازندران در رده‌های نخست چاقی و اضافه وزن در کشور است، گفت: بیش از ۳۲ درصد زنان و ۱۸درصد مردان چاق هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر