صنعت چاپ از رکود خارج شد

۱۳۹۵/۱۰/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۶۹۱

گروه بنگاه‌ها

بیست‌‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی چاپ، بسته‌بندی و ماشین‌آلات وابسته دیروز در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، آغاز به کار کرد. نمایشگاهی که از دل آن می‌توان تصویری از فرازونشیب‌های این صنعت بعد از اجرایی شدن برجام را به دست آورد. صنعتی که در دوران تحریم در یک وضعیت رکود دامنه‌دار قرار گرفت تا با گشایش‌های اقتصادی و ارتباطی پسابرجام بتواند آرام‌آرام خود را در وضعیت متعادل قرار دهد. وضعیتی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته رسما اعلام کرد که سایه آن از سر صنعت چاپ کم شده و محصولات تولید شده در کارگاه‌های کوچک و متوسط ایرانی در مسیر صادرات قرار گرفته‌اند. ضمن اینکه صالحی‌امیری در این جلسه اخبار خوشحال‌کننده‌یی درباره واریز یارانه‌های مطبوعاتی مطرح کرد که براساس آنها می‌توان نسبت به آینده این صنعت امیدوار شد. مراسم افتتاح این نمایشگاه ساعت ۱۱ دیروز با حضور سیدرضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی فاضلی رییس اتاق اصناف و حسین اسفهبدی رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی، محمودرضا برازش مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد و همچنین تعدادی از روسای اتحادیه‌های صنفی حوزه صنعت چاپ برگزار شد. صالحی‌امیری پس از افتتاح این نمایشگاه، به بازدید از غرفه‌های بیست‌وسومین دوره این نمایشگاه در سالن‌های ۳۸ و ۲۰ پرداخت و با فعالان حوزه صنعت چاپ در محل این نمایشگاه گپ و گفت کرد. بیست‌وسومین نمایشگاه چاپ، بسته‌بندی و ماشین‌آلات وابسته تا چهارشنبه ۸دی در محل دایمی نمایشگاه‌های تهران به فعالیت خود ادامه می‌دهد.


10هزار کارگاه چاپ در حال فعالیت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی چاپ، بسته‌بندی و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران، ضمن اعلام خبر تشکیل کمیته تخلفات در حوزه چاپ در وزارت ارشاد گفت: صنعت چاپ از وضعیت رکود خارج شده و به فضای رونق و جهش بزرگ راه یافته است.

بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی چاپ، بسته‌بندی و صنایع وابسته، دیروز (یک‌شنبه 5دی‌) در محل دایمی نمایشگاه بین‌المللی تهران با حضور سیدرضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمودرضا برازش مدیرکل اداره چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برزین ضرغامی رییس اداره ‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران، احمد ابوالحسنی رییس نمایشگاه، محمد بیطرفان رییس انجمن علمی و فناوری چاپ، محمدحسن فکری مشاور مدیرکل اداره چاپ وزارت ارشاد و منصوری مدیرعامل شرکت سهامی چاپ و انتشارات بانک ملی، جلیل صفاری رهبر رییس اتحادیه صحاف تهران و رییس هیات‌مدیره شرکت صنوف تولیدی و خدمات فنی تهران و جمعی دیگر از کارشناسان و اساتید حوزه چاپ و چاپخانه‌داران افتتاح شد.

وی پس از بازدید از غرفه‌های اترک، آسان تک، سلپاک، چاپ صفا، ایران در، هودیس پاس و مرکز چاپ و بسته‌بندی همدان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اصحاب چاپ صنعتگرانی با کمترین توقع هستند و صنعت چاپ خوشبختانه تحرک بسیار خوبی در سطح کشور داشته است، به‌گونه‌یی که حدود 10هزار کارگاه و مجموعه‌های چاپ در حال فعالیت هستند.


زمان واریز یارانه مطبوعات

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از پرداخت بخشی از یارانه مطبوعات و مبالغ بیمه خبرنگاران طی ماه گذشته و ماه جاری خبر داد و گفت: باقی‌مانده این یارانه حداکثر ظرف ماه آینده به رسانه‌ها پرداخت می‌شود. به گزارش جماران، سیدرضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز پس از افتتاح بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی چاپ، بسته‌بندی و ماشین‌آلات وابسته در محل دایمی نمایشگاه‌های تهران و بازدید از آن، در جمع خبرنگاران درباره وضعیت صنعت چاپ کشور، گفت: خوشبختانه تحرک بسیار خوبی در حوزه صنعت چاپ مشاهده می‌شود. در مجموع در سطح کشور حدود ۱۰هزار کارگاه، کارخانه و مجموعه‌ها در حوزه صنعت چاپ فعال هستند که امروز موفق شده‌اند تا حدود زیادی، ما را از واردات محصولات چاپی خودکفا کنند.

وی افزود: این صنعت در حوزه اقتصاد مقاومتی موفق شد، کشور را در زمینه تولید کارت‌های هویتی و کارت‌های بانکی و همچنین لیبل، خودکفا کند و ما می‌توانیم این انتظار را داشته باشیم که صنعت چاپ می‌تواند به همه نیازهای داخلی پاسخگو باشد و کشور ما در آستانه صادرات محصولات چاپی قرار دارد. امروز بخشی از تولیدات این صنعت در حال صادر شدن به کشورهای همسایه و حتی کشورهای اروپایی است.

صالحی‌امیری ادامه داد: بیشترین نیاز صنعت چاپ، در دو نکته کلیدی است که باید به آن توجه کنیم؛ اول اینکه آن را به‌عنوان یک صنعت به رسمیت بشناسیم و بعد، چاپ را در دل آن ببینیم؛ مثل کارخانجات داروسازی، این هم یک صنعت است و محصولات آن باید تحت نظارت قرار گیرد. ما باید به این سمت حرکت کنیم که وزارت صنایع باید صنعت چاپ را به رسمیت بشناسد و از فعالان این صنعت حمایت کند و تسهیلات بانکی لازم را برای آنها قائل شود. همچنین وزارت اقتصاد باید در حوزه مالیات و ارزش افزوده، مساعدت‌های لازم را به این صنعت انجام دهد.


وظایف نظارتی دولت در حوزه چاپ و بسته‌بندی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید عمده کارش در زمینه صنعت چاپ، در حوزه نظارتی باشد و در زمینه محتوا، تولید و چاپ، این کار را انجام دهد. ما در آینده نزدیک جلسه سه‌جانبه مشترکی را میان صنوف سه‌گانه این صنعت، وزارت صنایع و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برای احصاء مسائل عمده این صنعت برگزار می‌کنیم و ان‌شاءالله در سطح دولت در این باره تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

وی برگزاری نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی را اتفاقی مهم ارزیابی کرد و با قدردانی از دست‌اندرکاران تشکیل آن، افزود: خوشبختانه همه در این صنعت، اختلافات را کنار گذاشته‌اند و به صورت یکپارچه و با وحدت و یکدلی، امسال در نمایشگاه حاضر شدند. ما هم موظفیم از آنها حمایت کنیم. گزارش‌هایی که بنده از صاحبان کارخانجات حوزه صنعت چاپ گرفتم، خوشحال‌کننده بود. نکته دیگر این است که ما از واردات بی‌رویه جلوگیری و از تولید حمایت کنیم.

صالحی‌امیری تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکیل کمیته رسیدگی به تخلفات، به‌صورت جدی با هرگونه فعالیت غیرقانونی در این حوزه مقابله خواهد کرد و با قوه قضاییه هم هماهنگی‌های لازم را انجام خواهیم داد. قطعا صنعت چاپ می‌تواند علاوه بر تامین نیازهای داخلی، در سطح منطقه‌یی و حتی فرامنطقه‌یی بدرخشد و آغاز یک جهش بزرگ در سطح چاپ در منطقه مشاهده شود. امروز می‌توانیم ادعا کنیم که صنعت چاپ از فضای رکود خارج و وارد فضای رونق شده است.


زمان واریز یارانه مطبوعات

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حال حاضر کاغذ در سطح ملی در کشور در حال تولید است و در آینده نزدیک این ظرفیت به چندین تن در روز خواهد رسید. ما سیاست حمایت از صنعت چاپ را برای دستیابی به بازارهای منطقه‌یی و جهان دنبال می‌کنیم. امسال نمایشگاه به لحاظ کمی و کیفی، ۲۰درصد رشد داشته است. حضور خارجی‌ها در این دوره بسیار محسوس است و از مجموع ۶۶۰غرفه، ۲۲۰غرفه را خارجی‌ها و ۴۴۰غرفه را داخلی‌ها، تصاحب کرده‌اند که این مساله از جهت تبادل تجربه و آشنایی اصحاب داخلی با تکنولوژی‌های خارجی، بسیار موثر است.

وی درخصوص زمان پرداخت یارانه مطبوعات هم اعلام کرد: در آینده نزدیک یارانه همه مطبوعات و بیمه خبرنگاران به‌صورت کامل پرداخت خواهد شد. طی ماه گذشته و همچنین ماه جاری و تا این لحظه که من با شما صحبت می‌کنم، بخشی از این یارانه‌ها اعم از بیمه خبرنگاران و یارانه مطبوعات، به اصحاب رسانه پرداخت شده و بقیه هم در حال پرداخت است و حداکثر ظرف یک ماه آینده، مطالبات روزنامه‌نگارانی که بیمه شده‌اند و همچنین یارانه مطبوعات را به‌تدریج پرداخت خواهیم کرد.

صالحی‌امیری در پاسخ به گلایه‌های خبرنگاران و اصحاب رسانه که می‌گفتند این یارانه‌ها به صورت منصفانه پرداخت نشده است، گفت: پرداخت یارانه‌های مطبوعات براساس جدولی که توسط خود صنف تصویب شده، پرداخت می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر