واگذاری مناطق آزاد به وزارت اقتصاد

۱۳۹۵/۱۰/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۶۷۵

نوروزی: در کیش زمین متری 3 میلیون تومان را متری 40 هزار تومان فروختند

ترکان: تا نسبت به چیزی مطمئن نشده‌اید تهمت نزنید

گروه ایران

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در جلسه علنی روز گذشته و در ادامه بررسی لایحه برنامه ششم توسعه به عنوان نماینده دولت درباره ماده 27 این لایحه در پارلمان حضور پیدا کرد. اکبر ترکان در سخنان خود از اشاره نشدن مناطق آزاد در ماده 27 برنامه ششم توسعه انتقاد کرد و گفت: در رسیدگی به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توجه شده است. وی افزود: براساس سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، انتظار نمایندگان مجلس از کارکرد مناطق آزاد، تولید، صادرات و فناوری است.

بعد از سخنان رییس مناطق آزاد بود که محمدجواد ابطحی با حضور مقابل جایگاه هیات رییسه خواستار تذکر براساس اصل ۷۷ قانون اساسی شد که علی لاریجانی در پاسخ به وی گفت: یکی از برادران توهینی کردند و آقای ترکان پاسخ ایشان را دادند. منظور رییس مجلس از توهین، سخنان سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس بود. در همین حین ترکان نیز به اخطار حسن نوروزی، نماینده رباط کریم مبنی بر اینکه «مدیران مناطق آزاد باید بگویند که بودجه آنها در کدام حساب خزانه‌داری متمرکز می‌شود. نمی‌دانم چرا برخی از دوستان نماینده برای حیاط خلوت برخی از افراد که امپراتوری راه انداختند، سینه چاک می‌کنند. زمانی زمین 3میلیون تومانی در کیش را به قیمت 40هزار تومان فروخته شد» واکنش نشان داد و گفت:«تا نسبت به چیزی مطمئن نشده‌اید به مردم افترا نبندید و تهمت نزنید. این کار، کار درستی نیست.»

مناطق ویژه نیاز به مساحت دارند

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور پس از قرار گرفتن در جایگاه به سخنرانی پرداخت و با اعلام اینکه تصمیمی مبنی بر اینکه مساحت مناطق آزاد به هزار هکتار محدود شود شامل مناطق آزاد تاسیس شده نیست؛ بلکه این موضوع به مناطق آزاد در شرف تاسیس ارتباط دارد، گفت: براساس ماده 27 مساحت مناطق آزاد هزار هکتار و مناطق ویژه باید200هکتار باشد که موضوعی خاص در رابطه با تعیین مساحت است. کوچک‌ترین منطقه آزاد کشور منطقه «انزلی» است که مساحت آن 9هزار هکتار و وسیع‌ترین آن منطقه آزاد«ماهور» با مساحت 500 هزار متر است که این مناطق مصوب مجلس شده است. اکبر ترکان ادامه داد: در رسیدگی به مناطق آزاد و ویژه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توجه شده است و باید توجه داشت، مناطق ویژه نیاز به مساحت دارند و با مساحت 200هکتار نمی‌توان منطقه ویژه اقتصادی ایجاد کرد. وی با بیان اینکه محدود شدن مناطق آزاد جدید به هزارهکتار به این معناست که فرصت ایجاد زیرساخت و سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد جدید را نمی‌دهد، تصریح کرد: بنابراین هیچکدام از مناطق آزاد جدید با هزارهکتار مساحت ایجاد نخواهد شد و این یکی از مسائل در ماده 27 برنامه توسعه کشور است. ترکان با اشاره به اینکه گفته می‌شود، منطقه ویژه جدید با مساحت 200هکتار تاسیس شود، گفت: باید توجه داشت که هیچ کدام از مناطق ویژه فعلی کشور در این اندازه‌ها نیستند؛ به طور مثال منطقه ویژه پارس جنوبی دارای 40هزار هکتار مساحت است.

معاون رییس‌جمهوری تصریح کرد: آنچه که در مناطق آزاد انجام شده تا سال 92 یک فرآیندی را طی کرده و از اسفند سال 92 با لحاظ بند 11 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، روند دیگری را طی کرده و رهبر معظم انقلاب در این رابطه فرمودند که حوزه عمل مناطق آزاد باید توسعه یابد اما در ماده 27 به توسعه مناطق آزاد اشاره نشده است.


تصویب ماده 27 لایحه برنامه ششم توسعه

در ادامه جلسه علنی پارلمان، بهارستانی‌ها با 148رای موافق، 56 رای مخالف و یک رای ممتنع از 246نماینده، ماده 27 لایحه برنامه ششم توسعه را تصویب کردند. بر همین اساس تمامی وظایف، اختیارات، ساختار و تشکیلات با حفظ شخصیت حقوقی مستقل و رعایت ضوابط و قوانین مربوطه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد به وزارت اقتصاد واگذار شد. طبق تبصره مهم این ماده تمامی وظایف، اختیارات، ساختار و تشکیلات با حفظ شخصیت حقوقی مستقل و رعایت ضوابط و قوانین مربوطه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد به وزارت امور اقتصادی و دارایی منتقل و وزیر مربوط مسوول اجرای قوانین مربوط به حوزه مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی خواهد بود. همچنین به موجب مصوبه مجلس، ایجاد هر گونه منطقه آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی جدید منوط به تصویب مجلس و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز برای استقرار واحدهای تولیدی، اخذ مجوز مورد نیاز از قبیل تاییدیه زیست‌محیطی، نظامی و امنیتی با رعایت قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی مصوب 7 شهریور ماه 1372 و قانون چگونگی ایجاد مناطق ویژه اقتصادی مصوب 1384 امکان‌پذیر است.

این درحالی بود که حین تصویب این مصوبه از لایحه برنامه ششم توسعه که به صورت مشترک بین مجلس و دولت آماده شده بود، تعدادی از نمایندگان مانند سخنگوی کمیسیون اقتصادی به مخالفت با این تبصره پرداختند. کاظم دلخوش در جریان بررسی برنامه ششم توسعه گفت: وزیر اقتصاد گفته است که نمی‌تواند مسوولیت اداره مناطق آزاد را بر عهده بگیرد ولی مجلس درحالی مدیریت مناطق آزاد را به وزارت اقتصاد واگذار می‌کند که این مسیر درستی نیست. بنابراین پیشنهاد ما این است که به جای وزارت اقتصاد نمایندگان حوزه انتخابیه، مدیریت منطقه آزاد مربوطه را بر عهده داشته باشد. وی تاکید کرد: امروز وزارت اقتصاد در کار خودش مانده است و وزیر اقتصاد نمی‌تواند به سوالات بی‌شماری که در حوزه‌های بانک و بیمه وجود دارد، پاسخ دهد.

پس از سخنان سخنگوی کمیسیون اقتصادی، اکبر ترکان درباره جابه‌جایی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد از ریاست‌جمهوری به وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: از آقای طیب‌نیا و معاونان ایشان نیز سوال شده که با این امر مخالف هستند. وی ادامه داد: با جابه‌جایی دبیرخانه شورا از ریاست‌جمهوری به وزارت اقتصاد، اختیارات مدیران عامل سازمان‌های مناطق آزاد محدود و ضعیف می‌شود. مدیرعامل منطقه آزاد در واقع رییس شورای تامین است و با این جابه‌جایی موقعیت منطقه آزاد ضعیف می‌شود. او خاطرنشان کرد: رییس منطقه آزاد رییس شورای تامین است و با این اقدام بعید می‌دانم، مدیرعامل منطقه آزاد بتواند به بقیه دستگاه‌ها اشراف داشته باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر