بلیت بخت‌آزمایی با اختیار معامله نفت 100دلاری

۱۳۹۵/۱۰/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۶۶۲

گروه انرژی حمید مظفر

در روزهای اخیر معامله‌یی در بازار نفت انجام شده که نظر تحلیلگران را به خود جلب کرده است. به گزارش «تعادل» و به نقل از بلومبرگ اخیرا معامله‌گری اقدام به خرید اختیار معامله‌یی (کال آپشن) کرده است که تنها در صورتی سودآور خواهد بود که قیمت نفت به بالای 100دلار در هر بشکه برسد. این آپشن مربوط به معامله خرید نفت در دسامبر 2018 با قیمت 100دلار در هر بشکه است. نکته جالب توجه این است که این معامله بیشترین معامله‌یی است که بورس ICE لندن در روز سه‌شنبه هفته گذشته انجام شده است که می‌تواند جدیدترین نشانه برای افزایش مجدد نقطه تعادل قیمت نفت در سال 2018 باشد.

هرچند این گزارش بدین معنی نیست که بازار بر این باور است که قیمت هر بشکه نفت به 100دلار برسد اما اقدام معامله‌گران برای خرید قرارداد آپشن خرید نفت نشان‌دهنده این است که برخی از آنها به صورت فزاینده‌یی اطمینان دارند که سازمان کشورهای صادرکننده نفت می‌تواند در ماموریت خود در راستای تعادل‌بخشی مجدد در عرضه و تقاضا موفق باشد.

برخی کارشناسان چنین اقدامی را همانند خرید بلیت بخت‌آزمایی پیش از کریسمس می‌دانند. «اول هانسن» سرپرست بخش استراتژی بازار کالاها در بانک ساکسو دانمارک به بلومبرگ می‌گوید: «این معامله نسبتا یک بلیت بخت‌آزمایی ارزان به حساب می‌آید. به‌طور واضح چنین باور و اجماعی در بازار وجود ندارد که ما به زودی در حال بازگشت به چنین از سطحی از قیمت‌ها باشیم. بنابراین به نظر می‌رسد چنین معامله بیشتر در راستای هجینگ در برابر اتفاقات غیرمترقبه ژئوپلیتیک در خلال زمان باشد.»

براساس داده‌های بلومبرگ، هزینه معاملات آپشن ذکر شده بیش از یک‌میلیون‌دلار است. در صورتی که به زودی قیمت‌ نفت در بازار آتی افزایش چشمگیری بیابد، ارزش این قراردادهای آپشن چندین برابر می‌شود و صاحبان آنها می‌توانند سود قابل توجهی به دست بیاورند. هرچند این امکان وجود دارد که معامله‌گران بخشی از برنامه هجینگ وسیع‌تری بوده ‌باشند.

اطمینان به قیمت‌های بالاتر نفت پس از آن اتفاق افتاد که در نشست 10 دسامبر اوپک، روسیه و برخی دیگر از تولیدکنندگان نفت برای نخستین بار پس از 15سال توافق کردند تا تولید خود را کاهش

دهند

آژانس بین‌المللی انرژی معتقد است در صورتی که تولیدکنندگان به تعهدات خود پایبند باشند و از آن عدول نکنند، در نیمه نخست سال آینده میلادی و پس از سه‌سال حاکمیت مازاد عرضه بر بازار امکان عبور تقاضای نفت از عرضه و حاکمیت مازاد تقاضا بر بازار وجود دارد.

معامله اختیار خرید نفت 100دلاری در دسامبر 2018 در کانتکست بازار جهانی نفت مساله قابل توجهی به نظر نمی‌آید. با وجود افزایش تقاضا برای خرید اختیار معامله نفت 100دلاری، شمار قراردادهای اختیار معامله در بازار افزایش چندانی نداشت. براین اساس پوزیشن‌های باز در قراردادهای اختیار معامله با 500واحد افزایش حدودا به 11هزار رسیدند در حالی که حجم معاملات قراردادهای آپشن به پایین‌ترین سطح خود در یک‌ماه اخیر رسید.

همچنین بررسی داده‌های مربوط به صندوق‌های پوشش ریسک نیز موید این است که اخیرا باور جدیدی به قیمت‌های بالاتر در بازارها ایجاد شده است. با انتشار داده‌های عمومی بورس لندن کاشف به عمل آمده است که در هفته منتهی به 13دسامبر، پیشنهادهای معامله‌یی که بر باور به افزایش قیمت نفت برنت بنا نهاده شده‌اند به بالاترین سطح خود از سال 2011 به این سو رسیده است. در همین زمان پیشنهادهایی که حاکی از کاهش قیمت نفت است به پایین‌ترین سطح خود از ماه اکتبر سال جاری رسیده است.

در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که آنچه باعث افزایش تحرکات در بازارهای آپشن شده است‌، بی‌شک نهایی‌شدن توافق اعضای اوپک و تولیدکنندگان غیراوپکی به حساب می‌آید. به گفته یکی از تحلیلگران، در امریکا نیز سرمایه‌گذاران قراردادهای بیشتری را خریده‌اند تا پیش از آنکه بازار وارد بعد جدیدی بشود از قیمت‌های بالاتر نفت WTI سود کسب کنند.

روز گذشته بازارهای بین‌المللی تعطیل بودند. اما قیمت نفت برنت در روز جمعه با 11سنت افزایش به 55دلار و 16سنت رسیده‌ بود. نفت WTI نیز با 7سنت رشد هر بشکه 53دلار و 2سنت معامله شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر