احیای باغ‌های تهران از محل عوارض فضای سبز

۱۳۹۵/۱۰/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۶۵۹

گروه راه و شهرسازی

پارلمان شهری پایتخت دیروز برای حفظ و گسترش فضای سبز تهران دو مصوبه داشت. فوریت لایحه احداث تراس سبز بر بام طبقات همکف و تعیین نحوه تخصیص عوارض برای حفظ و گسترش فضای سبز دو مصوبه شورای شهر تهران است.

توسعه شهرنشینی، افزایش جمعیت و رشد نامتوازن تولید خودرو در سال‌های گذشته موجب آلودگی‌های زیست محیطی شده است و نیاز به فضای سبز و گسترش آن به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در کاهش آلاینده‌ها بیش از پیش احساس می‌شود. کارشناسان نیز کارآمدترین پروژه‌های اجرایی برای مهم‌ترین مشکل محیط‌های شهری را گسترش فضای سبز می‌دانند و از لزوم بالا بردن سرانه فضای سبز برای شهروندان سخن به میان می‌آورند. این درحالی است که شهر تهران هر روز شاهد از بین رفتن باغ‌ها و فضاهای سبز است. طی سال‌های اخیر بسیاری از باغ‌ها تبدیل به برج‌های چندین طبقه و خیابان شده‌اند و چنانچه این روند ادامه پیدا کند در آینده نه چندان دور اثری از باغ‌های تهران باقی نمی‌ماند. هر چند تاکنون کمپین‌های مختلفی برای حفظ و نگهداری از باغ‌ها و فضای شهر تهران تشکیل شده اما به نظر می‌رسد، پرداختن به این مهم نیاز به ابزارهای قانونی بیشتری دارد. به دلیل اهمیت این موضوع و تاثیری که توسعه فضای سبز در رفع آلودگی هوا دارد، مصوبات روز گذشته شورای شهر تهران به توسعه فضای سبز و نگهداری از باغات تهران اختصاص داشت.

به گزارش«تعادل» اعضای شورای اسلامی شهر در جلسه روز گذشته، فوریت لایحه احداث تراس سبز بر بام طبقات همکف در کلیه زیر پهنه‌هایS وM که سطح اشغال طبقات همکف در آنها بیشتر از سایر طبقات باشد را تصویب کردند همچنین تعیین نحوه تخصیص عوارض برای حفظ و گسترش فضای سبز از دیگر مصوبات شورای شهر تهران بود.

محمدمهدی تندگویان، نایب‌رییس کمیسیون شهر‌سازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در تشریح این طرح گفت: معمولا در پهنه‌های M و S طبقات همکف و در برخی زیرپهنه‌ها تا طبقه سوم سطح اشغال تا 80 درصد هم می‌رسد. این امر سبب می‌شود، اختلاف 35تا 50 درصدی فضای خالی در ساختمان پشتی به وجود ‌آید.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی از این فضای خالی یا به صورت تجاری استفاده می‌شود یا با ایجاد سقف کاذب به ایجاد محل‌هایی نظیر کافی‌شاپ‌ها مبادرت می‌شود.

به گفته تندگویان در ضوابط شهرسازی تعریفی برای این فضاها نشده بنابراین مشمول عوارض، جریمه و تخریب نمی‌شوند. از این رو ارائه این لایحه می‌تواند در راستای تعیین تکلیف این فضاها و ضوابط منجر شود. تبدیل این تراس‌ها به تراس سبز در راستای پیوند با فضای سبز شهری می‌تواند یک اتفاق خوب باشد. نایب‌رییس کمیسیون شهر‌سازی و معماری شورا همچنین متن پیشنهادی یک فوریت این طرح را قرائت کرد و گفت: براساس این طرح شهرداری تهران موظف است ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه نسبت به ارائه لایحه«احداث تراس سبز بر بام طبقات همکف در کلیه زیرپهنه‌های M و S که سطح اشغال طبقات همکف در آنها بیشتر از سایر است» جهت تصویب اقدام کند.

اقبال شاکری در این باره نیز گفت: در ماده 21 برنامه 5 ساله دوم، شهرداری ملزم به ارائه چنین طرحی حتی در سال اول شده بود. همچنین در بند «پ» همین ماده شهرداری ملزم به توزیع متوازن فضای سبز و ارائه برنامه حمایتی توسعه فضای سبز خصوصی در اقدامات تکمیلی خود شده بود که کار خیلی خوبی است. علیرضا دبیر، رییس کمیسیون برنامه و بودجه نیز پیشنهاد داد، شورا به جای ارائه طرح به اصلاح مصوبه سال 87 که مربوط به فضای سبز عمودی می‌شده است، بپردازد در نهایت یک فوریت این طرح با اکثریت آرا به تصویب رسید.


عوارض حفظ و گسترش فضای سبز

یکی دیگر از موضوع‌های طرح شده در جلسه روز گذشته شورا، رسیدگی به لایحه چگونگی و نحوه تخصیص عوارض حاصله از اجرای مصوبه اخذ عوارض و گسترش فضای سبز شهر تهران بود.

علیرضا دبیر، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به نظرات بررسی‌های کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص اظهار کرد: با جمع‌بندی انجام شده، پیشنهاد شد تا 40درصد از عوارض به موضوع نگه داشت باغات به همراه مالکان باغات و 60 درصد دیگر برای تملک باغات اختصاص داده شود. همچنین پیشنهاد شد تا تمامی عوارض 100درصد تخصیص یافته تلقی شود تا این عوارض صرف کارهای دیگر نشود.

دبیر همچنین به پیشنهاد مطرح شده از سوی برخی کمیسیون‌ها مبنی بر اختصاص 100درصدی بودجه حاصل از اخذ عوارض قطع درختان برای تملک باغات اظهار کرد: این بودجه رقم بزرگی را شامل نمی‌شود بنابراین پاسخگوی تملک باغات در شهر تهران نیست.

مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به مبلغ اخذ شده به عنوان عوارض قطع درختان گفت: براساس اظهارات مدیرعامل سازمان پارک‌ها مبلغ این عوارض حدود 100میلیارد تومان است که با این مبلغ بیش از یک یا دو باغ در شهر تهران نمی‌توان تملک کرد این درحالی است که تعدادی از باغات شهر درحال تخریب هستند.

وی اظهار کرد: شهرداری می‌خواهد از این مبلغ برای احیای اینگونه باغات یا باغاتی که به دلیل ایجاد تاسیسات شهری امکانات نگهداری از آنها گرفته شده است، استفاده کند.

محمدمهدی تندگویان، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این باره گفت: عوارض اخذ شده تاکنون به سازمان پارک‌ها نرفته و به موضوعات مناطق اختصاص داده شده است از این رو حدود 2ماه گذشته در قالب نامه‌یی خواستار ارائه گزارش از سوی معاون مالی شهردار تهران در این خصوص شده بودم که هنوز جوابی از آن دریافت نکرده‌ام.

وی با بیان اینکه 60 درصد اعتبار نیز کمک اندکی برای خرید باغات است، اظهار کرد: باید واژه توسعه از این لایحه حذف شود تا شهرداری به اشتباه به دنبال چمن‌کاری و گلکاری نرود.

محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی نیز در این خصوص در قالب پیشنهادی اظهار کرد: بهتر است خرید باغات برای مناطق 9تا 20شهرداری برنامه‌ریزی شود چراکه سایر مناطق حاشیه‌یی بوده و بسیاری از آنها حتی از سرانه شهر نیز فضای سبز بیشتری را دارند.

وی همچنین تاکید کرد: باید در لایحه تاکید شود که این بودجه به چمن‌کاری و گلکاری اختصاص داده نشود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در پایان صحبت‌هایش اظهار کرد: برای ایجاد انگیزه بهتر است نیمی از این عوارض به منطقه اختصاص داده شود تا به مسائل فضای سبز خود تخصیص داده شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر