سلامت

۱۳۹۵/۱۰/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۶۵۷

افزایش ۹ درصدی

اهدای خون تهرانی‌ها

تعادل با اهدای خون ۲۷۴هزار نفر از تهرانی‌ها در ۹ماهه اول امسال، آمار اهدای خون در تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹درصد رشد داشت. ۳۲۶هزار و ۵۵۸نفر از همشهریان تهرانی در ۹ماهه اول امسال به مراکز اهدای خون سراسر تهران مراجعه کردند که از این تعداد ۲۷۴هزار و ۲۲۳نفر موفق به اهدای خون شدند. این رقم نشان‌دهنده رشد ۹درصدی اهدای خون در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

از ۲۷۴هزار و ۲۲۳کیسه خونی اهدایی، ۱۱۳هزار و ۶۱۰کیسه خون متعلق به اهداکنندگان مستمر و مابقی به اهداکنندگان باسابقه و بار اول تعلق داشته است. آمار مراجعه‌کنندگان تهرانی در این ماه نیز ۳۰هزار و ۷۴۲نفر بوده که از این تعداد ۲۵هزار و ۶۲۱نفر موفق به اهدای خون شدند. بنا بر اعلام روابط عمومی انتقال خون استان تهران، آمار اهداکنندگان مستمر این ماه ۱۲هزار و ۲۰۰نفر است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته شش درصد رشد داشته است. انتقال خون استان تهران در این ماه جهت دسترسی آسان اهداکنندگان به مراکز خونگیری ۶۱ تیم سیار را به ادارات و سازمان‌های مختلف اعزام کرده است.


طغیان‌ بیماری‌‌

در پی آبیاری با فاضلاب

ایلنا بابک عشرتی رییس اداره مبارزه با بیماری‌های منتقله از آب و غذا وزارت بهداشت گفت: «گزارش‌هایی از طغیان‌ بیماری‌ها، در مناطقی که ساکنان آن از محصولات آبیاری شده با فاضلاب استفاده می‌کنند، به ما رسیده است.» او ادامه داد: «هنوز نمی‌توان با قاطعیت موضوعی را مطرح کرد، زیرا چرخه تحقیقات در این زمینه بسیار گسترده است و نیاز به زمان زیادی دارد. به دلیل اینکه کسی به صورت مستقیم از فاضلاب استفاده نمی‌کند، ما نمی‌توانیم به سرعت به جوابی در این خصوص دست پیدا کنیم.» او افزود: «همه این بیماری‌ها به مبدا فاضلاب‌ها بازمی‌گردد. این فاضلاب‌ها ابتدا وارد چرخه غذایی می‌شوند و سپس از طریق مصرف مواد غذایی به انسان‌ها منتقل می‌شوند، به‌همین دلیل ردیابی فاضلاب بسیار سخت است، ولی باید توجه داشت که فاضلاب‌ها می‌توانند در چرخه بیماری‌ها حضور فعال داشته باشند.» عشرتی گفت: «باید توجه داشت که طیف وسیعی از بیماری‌ها می‌تواند از طریق آب آلوده به فاضلاب انسانی و حیوانی، به انسان منتقل ‌شوند؛ بیماری‌های میکروبی و بیماری‌های شیمیایی.» او ادامه داد: «درخصوص بیماری‌های شیمیایی باید این نکته را بدانیم که فاضلاب‌ها از کجا وارد منابع آبیاری می‌شوند. مثلا نیترات از طریق فاضلاب خانگی وارد مزارع کشاورزی می‌شود و عامل بسیاری از سرطان‌های دستگاه گوارش و سرطان معده است.» او افزود: «درمورد بیماری‌های میکروبی که ما بیش از سایر بیماری‌ها درگیر آن هستیم باید به انتقال بیماری‌های ویروسی اشاره کرد. آبی که با فاضلاب انسانی مخلوط شده باشد، بیماری‌های ویروسی مشاهده می‌شود و خود را به حالت‌های مختلف مسمومیتی، مانند اسهال و تهوع نشان می‌دهد.»


یک درصد افراد جامعه

مبتلا به صرع

تعادل غلامرضا زمانی فوق تخصص مغز و اعصاب اطفال، در آستانه سی‌ویکمین همایش انجمن صرع ایران با موضوع بایدها و نبایدهای صرع در مدرسه، گفت: «صرع پدیده شایعی است که به‌طور کلی بین یک تا یک‌ونیم درصد افراد جامعه به آن مبتلا هستند که تعدادی از آنان در میان دانش‌آموزان هستند. لذا توجه اولیای مدرسه به این بیماری حائز اهمیت است.» او با اشاره به اینکه صرع همچون سایر بیماری‌ها بایدها و نبایدهایی دارد، گفت: «بسیاری از این نبایدها نگاه نادرستی است و لازم است با آموزش و ارتقای آگاهی مردم اصلاح شود، چراکه این مساله محدودیت‌های غیرضروری برای بیماران ایجاد می‌کند.» او افزود: «مربیان آموزشی لازم است با بایدها و نبایدهای صرع آشنا شوند و این مساله برای معلمان و مراقبان بهداشت در مدارس بیشتر اهمیت دارد، چراکه کودکان ممکن است در مدرسه دچار حملات صرع شوند و اقدامات به‌جا و به‌موقع معلمان در این راستا می‌تواند پیشگیرانه باشد.» به گزارش روابط عمومی انجمن صرع، زمانی با اشاره به اینکه صرع مجموعه تشنجاتی است که تمایل به تکرار شدن دارد، گفت: «برخی از انواع صرع علت ژنتیک داشته و در واقع ژن سبب انتقال بیماری به فرد شده است. در برخی دیگر نیز، اشکالات ساختاری مغز به‌دلیل بیماری‌های زمینه‌یی علت بروز تشنج و صرع است.» او افزود: «بیشتر آموزش‌ها در جهت کمک به دانش‌آموزان مبتلا به صرع در زمینه مبتلایان ژنتیکی صرع بوده که فرد فیزیک سالم داشته و تفاوتی با سایر افراد ندارد.»


3.2 درصد ایرانیان

سوءتغذیه دارند

ایرنا میزان گرسنگی در ایران در سال‌های یاد شده از 18.5 به 6.8درصد تنزل یافته است. درصد افراد دچار سوءتغذیه که معنای رایج گرسنگی را بیان می‌کند، از 5.1درصد در سال 1990 به 3.2درصد در سال 2015 کاهش یافته است. به گزارش «شاخص جهانی گرسنگی و وضعیت ایران در سال 2015 میلادی» که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر کرده است، شاخص جهانی گرسنگی به‌طور عام شاخصی بهداشتی محسوب می‌شود، اما همانند سایر شاخص‌های بهداشتی دارای ابعاد سیاسی و اجتماعی نیز بوده و در مباحث بررسی سطح توسعه‌یافتگی کشورها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر اساس این گزارش، ایران در سال 2012 چهارمین کشور موفق در عرصه مبارزه با گرسنگی بوده و توانسته است در فاصله سال‌های 1990 تا 2012 کاهش 60درصدی را در شاخص گرسنگی تجربه کند. بررسی‌های نشان می‌دهد کشورهایی که بیشترین آسیب را از گرسنگی دیده‌اند بطور عام کشورهایی هستند که بیشتر درگیر اختلافات سیاسی، جنگ، بی‌ثباتی و بحران‌های ناشی از تغییرات اقلیمی هستند. ایران به لحاظ وضعیت مبارزه با گرسنگی رتبه 25 را از آن خود کرده است که در زمره کشورهای با وضعیت مطلوب قرار دارد. از سال 1990 تا 2015، درصد شیوع لاغری در کودکان زیر 5سال از 8.3 به 4درصد، درصد شیوع کوتاه قدی در کودکان زیر 5سال از 26.7 به 6.8درصد و درصد وقوع مرگ و میر در کودکان زیر 5سال از 5.7 به 1.7درصد رسیده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر