همه می‌گویند بیمه تکمیلی خلاف عدالت است

۱۳۹۵/۱۰/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۶۵۴

نگرانی نمایندگان فراکسیون مستقلی از استمرار طرح تحول سلامت

گروه اقتصاد اجتماعی

صبح روز گذشته، فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی در جلسه‌یی با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بررسی طرح تحول سلامت پرداخت و نگرانی‌های اعضای فراکسیون درباره این طرح را با حسن قاضی‌زاده هاشمی به اشتراک گذاشت.

مهرداد لاهوتی، سخنگوی این فراکسیون پس از جلسه به خبرنگاران گفت: «در جلسه فراکسیون مستقلین که با حضور وزیر بهداشت برگزار شد نگرانی‌های نمایندگان در مورد طرح تحول سلامت مورد بررسی قرار گرفت و قوانینی که پیش از این برای کمک به نظام سلامت تصویب شده بود، ارزیابی شد.» به گزارش ایسنا، او ادامه داد: «پیش از این قرار بود ۱۰ درصد از درآمدهای هدفمندی به نظام سلامت اختصاص یابد که این درآمد تخصیص پیدا نکرد. همچنین قرار بود یک درصد مالیات ارزش افزوده به بخش سلامت پرداخت شود که بخشی از آن نیز محقق نشده است.» او افزود: «در جلسه فراکسیون مستقلین نگرانی‌های نمایندگان درباره نحوه ارائه خدمات سلامت و استمرار طرح تحول سلامت به بحث گذاشته شد و مقرر شد که در قانون برنامه ششم و بودجه ۹۶ دقت بیشتری در این رابطه انجام شود و نسبت به اصلاح ساختار نظام سلامت نیز اقدام شود.»


پناهگاهی برای مردم

پس از این جلسه، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی به جمع خبرنگاران رفت و در حاشیه مراسم افتتاح ۴ پایگاه اورژانس هوایی، اورژانس را یکی از خدمات مهمی دانست که باعث کاهش مرگ و میر و آرامش جامعه می‌شود. او با تاکید بر لزوم ایجاد ۴۵ پایگاه اورژانس هوایی در کشور گفت: «ما مجموعه ارزشمند اورژانس را داریم که البته کاستی‌هایی هم دارد، اما سعی کرده‌ایم این کمبودها را به حداقل برسانیم و ناوگان اورژانس را تجهیز کنیم؛ به‌طوری‌که در این دولت ۲۴۰۰ آمبولانس به ناوگان اورژانس کشور اضافه می‌شود و پایگاه اورژانس هوایی را نیز گسترش می‌دهیم.» به گزارش ایسنا، او با بیان اینکه باید ۴۵ پایگاه اورژانس هوایی در کشور داشته باشیم، گفت: «با افتتاح ۴ پایگاه اورژانس هوایی در چابهار، زنجان، البرز و یزد و راه‌اندازی مجدد اورژانس هوایی استان فارس، تعداد پایگاه‌های اورژانس هوایی ما در کشور به ۲۵ پایگاه رسیده است و امیدواریم بتوانیم در این دولت این بالگردها را به ناوگان اورژانس اضافه کنیم و شاهد ورود بالگردهای ویژه حمل بیمار باشیم؛ چراکه این موضوع باعث مرگ و میر کمتر در بین افراد باتوجه به حجم بالای تصادفات در کشور می‌شود.» او افزود: «تاکنون ۵۵۰۰ نفر در کشور از طریق بالگردهای اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند. بر این اساس حتما افرادی با استفاده از این خدمت از مرگ نجات یافتند و معلولیت کمتری اتفاق افتاده است.»

قاضی‌زاده هاشمی در مورد خرید بالگردها گفت: «اینکه این بالگردها از کدام کشور بیایند مشخص نیست، اما امیدواریم شاهد عملی شدن این موضوع باشیم. البته باید توجه کرد آنچه در حال حاضر به‌عنوان بالگرد در ناوگان اورژانس کشور داریم کم‌توان نیستند، اما بالگردهای ویژه اورژانس سرعت‌شان بیشتر است و می‌توانند در هر نقطه‌یی از شهر فرود بیایند، اما بالگردهای کنونی نیز خدمات را ارائه می‌دهند.» او ادامه داد: «من نمی‌توانم در درباره ایمنی بالگردهای کنونی اظهارنظر کنم؛ چراکه متخصص این رشته نیستم. در عین حال باید توجه کرد که ما 2حادثه برای این بالگردها داشته‌ایم که در هر دو آنها اشتباه شخصی نقش زیادی را داشته است. به‌عنوان مثال در حادثه برخورد بالگرد با دکل برق در شیراز، بالگرد بدون اینکه دید در شب داشته باشد، در ساعات تاریک پرواز کرده بود. در شمال نیز خطای خلبان منجر به حادثه شده بود که متاسفانه باعث فوت‌شان شد. البته قطعا خلبان تصمیمش کمک بوده است.»

قاضی‌زاده هاشمی گفت: «دلم می‌خواهد که اورژانس کشور بتواند بیش از همیشه پناهگاهی برای مردم باشد تا زمانی که اسم اورژانس می‌آید گرچه اضطرابی در مردم ایجاد می‌شود، اما یک آرامشی هم برای‌شان ایجاد شود.»


زخم بم پابرجاست

وزیر بهداشت با اشاره به سالگرد حادثه زلزله بم گفت: «در این حادثه حدود ۲۶ هزار نفر جان‌شان را از دست دادند و نزدیک به ۳۰ هزار نفر هم دچار معلولیت شدند و این زخم همچنان بر پیکر استان کرمان و کل کشور مانده و التیام نیافته است. امیدواریم که خداوند به بازماندگان آنها بیش از پیش آرامش دهد.» او ادامه داد: «خداوند موهبت‌های زیادی را به جمهوری اسلامی ایران داده است. اما کشور ما جزو کشورهای بلاخیز است و باید آمادگی کامل و کافی برای مقابله با حوادث وجود داشته باشد. البته باید توجه کرد که بخشی از اینها دست بشر نیست و آمارهای بین‌المللی طی ۱۰ سال گذشته نشان‌دهنده این است که بلایا جان انسان‌ها را مورد خطر قرار می‌دهد و در کشورهای مختلف تلفات می‌دهد. البته کشورهایی که برای روزهای سخت و مقابله با حوادث فکر کرده‌اند، کمتر آسیب می‌بینند و بالعکس کشورهایی که برای این موضوع اقدام جدید انجام نداده‌اند، آسیب‌شان هم بیشتر است.» او افزود: «حوادث و بلایا طی یک دهه اخیر حدود ۷۰۰ هزار کشته در دنیا و تعداد زیادی مجروح و معلول بر جای گذاشته است. حال اگر آمادگی‌های لازم ایجاد نشود، این آمار در دهه بعدی افزایش می‌یابد. البته کشورها در جهت پیشگیری و اقدامات و انجام اقدامات سریع هنگام وقوع حوادث کارهای زیادی را انجام می‌دهند تا کمتر آسیب ببینند. در ایران نیز اقداماتی برای مواجهه با این حوادث به‌ویژه با راه‌اندازی پدافند غیر عامل انجام شده است.»

وزیر بهداشت گفت: «وزارت بهداشت قربانی اصلی عوارض حوادث و بلایاست و ما در برابر علتی که یا پیش‌بینی نشده یا خوب مدیریت نشده است، معلولیم. بر این اساس این حوادث یا افراد را دچار آسیب‌های اجتماعی و... می‌کنند که دامنگیر ماست یا منجر به معلولیت افراد می‌شوند که بار بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.» او ادامه داد: «اورژانس در این سال‌ها کمک‌های زیادی کرده است و در سازماندهی جدیدش در قالب سازمان اورژانس کشور، می‌تواند نقش آفرینی موثرتری را داشته باشد.»

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه شب گذشته درباره طرح ساخت بیمارستان‌های بیشتر از ۱۰۰۰تخت خوابی بحث می‌کردیم، گفت: «یکی از عواملی که روی آن مصر هستیم، عدم آمادگی ما در کشور برای ارائه خدمات در هنگام حوادث است. بر این اساس باید توجه کرد که سبک زندگی تغییر کرده است و هنوز با آنچه باید باشیم فاصله زیادی داریم.» او ادامه داد: «البته مساله مهم این است که برگزاری چنین جلساتی مشکل گشاست و نشان می‌دهد که افراد برای این موضوع فکر می‌کنند.»


ظرفیت بیمارستان‌های وزارت بهداشت کم است

وزیر بهداشت در مورد ضرورت برخورداری وزارت بهداشت از ظرفیت بیمارستان‌های وابسته به سایر نهادها و سازمان‌های دولتی برای جبران کمبود تخت در بیمارستان‌های وزارت بهداشت، گفت: «این حرف کاملا درست است و صحبتی است که ما سال‌ها آن را مطرح می‌کنیم، اما کسی گوش نمی‌کند.» او با بیان اینکه متاسفانه دولت و مجلس نمی‌توانند در این زمینه تصمیم‌گیری کنند، ادامه داد: «به عنوان مثال در زمینه بیمه‌های تکمیلی شاهدیم که بیمه‌ها 6 الی 7 هزار میلیارد تومان پول از خزانه دولت برمی‌دارند، آن هم برای عده‌یی خاص. این درحالی است که خزانه به عنوان بیت‌المال بوده و متعلق به همه مردم است. یعنی نمی‌شود فقط برای عده‌یی خاص اعم از وزیر، وکیل و... استفاده شود، اما برای سایر مردم استفاده نشود. بر این اساس می‌بینیم که کشور هنوز نتوانسته مشکل بیمه‌های تکمیلی را حل کند.» او افزود: «حال ما در کشورمان می‌بینیم که بیمارستان‌های نیروهای مسلح، تامین اجتماعی و دستگاه‌های مختلف اغلب ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت‌شان خالی است، در حالی که در بیمارستانی مانند شریعتی مشکل کمبود ظرفیت داریم. از طرفی به راحتی می‌توان اورژانس را در این بیمارستان گسترش داد و ما هم در حال ساخت اورژانسی در پشت بیمارستان شریعتی هستیم، اما باید توجه کرد که بیمار در اورژانس باید زیر 6 ساعت توقف داشته باشد و بعد به بخش منتقل شود، اما بخش‌های‌مان پُر است.»

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه زمان استاندارد ماندگاری بیمار در اورژانس شش ساعت است، گفت: «در بیمارستان امام خمینی (ره) یک ماه پشت سر هم آمار می‌گرفتیم و دیدیم که از ۱۰۰۰ تخت موجود حداکثر ۱۰ تخت در شب خالی بود. بیماری وجود داشت که ۹۶ ساعت در اورژانس بستری بود، درحالی که این بیمار باید بلافاصله به بخش منتقل شود؛ اما بخش پُر بود. بنابراین ما هرچه در بیمارستان‌های‌مان اورژانس‌ها را گسترش دهیم، به دلیل اشغال تخت‌ها در بخش‌ها، بی‌فایده است.»


بیمه تکمیلی خلاف عدالت است

قاضی‌زاده هاشمی به رسم این روزهایش، از تریبونی که در اختیارش قرار گرفته بود سراغ «تریبون‌های لعنتی» رفت و گفت: «این تریبون، همه را بیچاره می‌کند؛ چرا که همه می‌خواهند پشت تریبون محبوب باشند و کسی پشت سرشان صحبتی نکند، اما نمی‌توان اینطور حکومت کرد و در برخی موارد دولت‌ها باید مانند همان پدر و مادر خانواده افراد را تنبیه کرده، نه بگویند و تصمیم بگیرند. در حال حاضر همه گروه‌ها اعم از چپ، راست و معتدل معتقدند که پرداخت یارانه به این شکل کنونی اشتباه است، اما وقتی می‌خواهند تصمیم بگیرند، نمی‌توانند. همه می‌گویند بیمه تکمیلی خلاف عدالت است، اما کسی تصمیمی در این باره نمی‌گیرد.» او ادامه داد: «بر این اساس باید بدانیم که وقتی قرار است سیاسی تصمیم بگیریم، دیگر انقلابی نیستیم.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر