تحقق 92درصدی درآمدهای مالیاتی

۱۳۹۵/۱۰/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۶۴۹

رییس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: باتوجه به شرایط فعلی اقتصاد تلاش می‌کنیم، مالیات اصناف و مشاغل در سال ۹۵ را بدون افزایش مانند سال گذشته دریافت کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر، مالیات از حقوق برخی اقشار جامعه بدون هماهنگی است و خیلی افراد با حقوق‌های میلیاردی ممکن است مالیات خود را نپردازند.

بر این اساس، تقوی‌نژاد رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور با حضور در برنامه تیتر امشب درباره جدیدترین آمار مالیاتی گفت: در 9 ماهه گذشته درآمد مالیاتی کشور 58هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سال گذشته 28درصد رشد نشان می‌دهد.

وی افزود: 28درصد رشد مطلوبی است که 92درصد درآمدهای مالیاتی براساس آنچه پیش‌بینی شده بود، تحقق یافته است.

تقوی‌نژاد گفت: طبیعتا علاوه بر 9هزار میلیارد تومان عوارضی که دریافت کردیم از ابتدای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، تاکنون 60هزار میلیارد تومان مالیات دریافت شده است. وی افزود: در سه ماهه پایانی سال رشد درآمدها بالاتر استکه تحقق امور بیشتر است. بالاترین درآمد مالیاتی مربوط به اشخاص حقوقی دولتی و غیردولتی است که 40درصد درآمدها بر این بخش متمرکز است.

وی افزود: سال 88 این قانون اجرایی شده که در حال حاضر بعد از بحث مربوط به اشخاص حقوقی مالیات بر ارزش افزوده حدود 40درصد درآمدها را تشکیل می‌دهد.

تقوی‌نژاد گفت: طبق قانون صنفی که تصویب شد در تکمیل آن ماده 121 قانون راه‌های را تصویب کرده، در آیین‌نامه پیش‌بینی شده در دولت پیش‌بینی‌های لازم انجام شده که درراستای آن لایحه‌یی تصویب و به مجلس فرستاده شد که کلیات آن در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه افزود: در شرایط فعلی بین نظام مالیاتی و اتاق اصناف همکاری تنگاتنگی وجود دارد و اعتماد به مردم در این زمینه جواب داده است. وی افزود: در آیین‌نامه برای نصب صندوق هزینه‌هایی وجود دارد اما در قانون هزینه‌ها به‌عنوان مالیات است و در سازمان امور مالیاتی صندوق با هزینه مالیات راه‌اندازی می‌شود. تقوی‌نژاد گفت: در روزهای گذشته شرکتی انتصاب شده است که قرار شد در مدت 6ماه قوانین سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را دراختیار ما قرار دهد. ماده اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده باید تصویب شود بعد قانون دراختیار دولت قرار گیرد که خبر خوش این است که این لایحه در کمیسیون اقتصاد به اتفاق آرا تصویب شده است.

تقوی‌نژاد درباره گله اصناف از گرفتن مالیات زیاد گفت: ما امسال با اصناف تفاهم کردیم که مودیانی که مالیات سال 93 را پرداخت کنند، شامل تخفیف مالیاتی شوند که این امر اتفاق افتاد اما نکته کلیدی این است که مالیات براساس قانون گرفته می‌شود. اگر شخص حقیقی و حقوقی سودی نداشته باشد، مالیات هم گرفته نمی‌شود که این براساس اسناد و مدارک مشهود است، ضمن اینکه اگر زیان هم بکنند زیان سال‌های گذشته را برمی‌گردانیم و جبران می‌شود.

تقوی‌نژاد گفت: مالیات بر ارزش افزوده 5سال است که به‌طور موقت اجرا شده که مفهوم ارزش مالیات بر ارزش افزوده شناسایی شود. خوشبختانه مشکلات شناسایی شده، جلسات زیادی در این زمینه برگزار شد که از دانشجویان، تولید‌کنندگان و صاحب‌نظران دعوت و از نظرات آنان استفاده شد.

وی درباره فرار مالیاتی نیز گفت: فرار مالیاتی که به سه روش محاسبه شده، بین 13 تا 30هزار میلیاد تومان فرار مالیاتی داریم. وی افزود: در اقتصاد زیر زمینی این رقم بین 8 تا 38درصد محاسبه شده است. وی درباره شناسایی افرادی که مالیات نداده‌اند نیز گفت: فردی در سال گذشته 250میلیارد تومان مالیات نداده بود که شناسایی شد و مالیات پرداخت نشده وصول شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر