از منطقه

۱۳۹۵/۱۰/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۶۴۴

پایان برنامه نفت در برابر غذا در عراق

تمام بندهای قطعنامه شورای امنیت در سال 2010 مبنی بر لغو برنامه «نفت در برابر غذا» اجرایی شده و این برنامه به‌طور کامل پایان یافت. به گزارش پایگاه خبری وزارت خارجه عراق، شورای امنیت در قطعنامه 1958 رای به خروج عراق از فصل 7منشور سازمان ملل داد، اما مذاکرات برای اجرای این قطعنامه تاکنون به طول انجامیده بود. برنامه «نفت در برابر غذا» به قطعنامه شماره 986سازمان ملل در سال 1995 گفته می‌شود که به موجب آن به دولت وقت عراق که تحت تحریم‌های شدید قرار داشت، اجازه داده شد تا برای تامین مایحتاج مردم عراق، مقدار معینی از نفت خود را با نظارت سازمان ملل به فروش برساند. وزارت خارجه عراق 6 دوره مذاکره مهم با دبیرخانه کل سازمان ملل و طرف‌های قرارداد با وی در نیویورک و پاریس برای اجرای یکی از درخواست‌های قطعنامه شورای امنیت 1958 سال 2010 درخصوص خروج عراق از بند هفتم پس از تعهد آن به پایان دادن به برنامه نفت در برابر غذا و دارو برگزار کرد. عراق به تعهدات خود درخصوص خروج از بند هفتم منشور سازمان ملل عمل کرد و جز تکمیل پرونده خسارت به کویت، مساله‌یی باقی نمانده است.


یکی از رهبران حزب حاکم ترکیه کشته شد

یلماز بولوت، یکی از رهبران حزب حاکم عدالت و توسعه در شهر آنکارای ترکیه در پی یک حمله مسلحانه و در جریان یک نزاع شخصی کشته شد. به گزارش شبکه خبری ان.تی.وی، یلماز بولوت معاون حزب در ناحیه چانکایای آنکارا بود. وی زمانی که به محل نزاع خواهرزاده خود با فروشندگان مواد مخدر رفته بود، هدف حمله 4نفر از آنها قرار گرفت و به‌شدت زخمی شد. بولوت پس از حمله مسلحانه به بیمارستان متقل شد ولی به علت شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد. نیروهای پلیس بعد از این حادثه، عملیات وسیع جست‌وجو را برای یافتن عوامل این حمله آغاز کردند. هنوز هویت افراد مسلح حمله‌کننده مشخص نشده است.


حمله طالبان در افغانستان ۱۰ کشته بر جا گذاشت

رییس شورای ولایتی فراه در غرب افغانستان گفته که در پی حمله گروه طالبان به یک پاسگاه پلیس، دست‌کم ۱۰ مامور پلیس کشته شده‌اند. طالبان شنبه شب به این پاسگاه واقع در منطقه «شمالگاه» در حومه شهر فراه، مرکز ولایت فراه حمله کردند. گفته شده، طالبان ساختمان این پاسگاه را با خاک یکسان کرده و تمام سلاح و تجهیزات آن را با خود برده‌ است. طالبان مسوولیت این حمله را به عهده گرفته و سخنگوی این گروه گفته که در آن ۹ سرباز کشته و 5مامور دیگر زخمی شده‌اند. برخی از مناطق روستایی ولایت فراه ناآرام و محل نفوذ گروه طالبان است. در سال‌های اخیر شماری از مناطق فراه شاهد درگیری‌های زیادی بین طالبان و نیروهای دولتی بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر