کیسینجر حلقه واسط امریکا‌ و روسیه

۱۳۹۵/۱۰/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۶۴۳


گروه جهان| دونالد ترامپ رییس‌جمهوری منتخب امریکا، از همکاری نزدیک‌تر با مسکو سخن گفته و حالا برخی گمانه‌زنی کرده‌اند هنری کیسینجر 93ساله، به‌عنوان یک واسطه احتمالی ممکن است به توافق‌های آینده ایالات‌متحده با روسیه کمک کند.

هنری کیسینجر وزیر خارجه پیشین امریکا، از سال‌ها پیش و از دهه 1990 با ولادیمیر پوتین آشنایی داشته و با گذشت سال‌ها و بالا رفتن پوتین از پلکان قدرت در روسیه، این دو حتی در زمان سردی روابط امریکا و روسیه نیز روابط گرم خود را حفظ کردند. کیسینجر در کنار افرادی مانند استیون سیگال هنرپیشه و رکس تیلرسون مدیر اکسون موبیل و وزیر خارجه احتمالی آینده امریکا، ازجمله معدود امریکایی‌هایی است که به‌طور منظم با پوتین دیدار می‌کند. اکنون و در شرایطی که ترامپ گفته که خواستار همکاری نزدیک‌تر با مسکو است، کیسینجر 93ساله به‌عنوان یک واسطه احتمالی مطرح شده و درحالی به‌طور خصوصی با ترامپ دیدار می‌کند که در انظار عمومی نیز مجیز او را می‌گوید.

کیسینجر نیز مانند ترامپ در مورد نتیجه‌گیری اخیر دستگاه‌های اطلاعاتی امریکا مبنی بر اینکه روسیه درصدد تاثیرگذاری بر انتخابات به‌نفع ترامپ بود، ابراز تردید کرده است. برخی ابراز شگفتی می‌کنند که چگونه این دیپلمات ارشد و متشخص سابق می‌تواند با فرد بی‌پروایی مانند ترامپ رابطه دوستی داشته باشد اما افراد آشناتر می‌گویند برای فردی مانند کیسینجر که یک واقع‌گرا در سیاست خارجی است و در چند دهه گذشته با پادشاهان و روسای جمهوری مختلفی ارتباط داشته، این رفتار عادی است. حقیقت این است که کیسینجر به‌عنوان معمار تنش‌زدایی با اتحاد جماهیر شوروی سابق در دهه 1970 می‌تواند در تحقق هدف اعلام شده ترامپ مبنی بر ایجاد روابط گرم‌تر با روسیه مفید باشد. کیسینجر از سال‌ها پیش استدلال می‌کرده ایجاد توازن قدرت بین امریکا و روسیه موجب بهبود ثبات جهانی می‌شود. اما شکاکان می‌گویند که چنین رویکردی موجب فدا شدن ارزش‌های دیگر و پاداش دادن به رفتارهای بد کرملین مانند مداخله در انتخابات و اشغال (شبه جزیره کریمه) اوکراین و حمایت از بشار اسد می‌شود.

پولیتیکو نوشته، این پرسش نیز وجود دارد که شخص کیسینجر چگونه از تنظیم دوباره روابط با روسیه سود خواهد برد؟ علاوه بر این، اعتبار شخصی برای داشتن دسترسی آسان به دو نفر از رهبران اصلی جهان، شرکت مشاوره‌یی مرموز این وزیر خارجه اسبق با عنوان شرکت «کیسینجر اسوشیتس» نیز می‌تواند شاهد رونق کسب و کار خود باشد. گرچه مشاوران ترامپ تاکنون از اظهارنظر درباره رابطه رییس‌جمهوری منتخب امریکا با کیسینجر که در دولت‌های ریچارد نیکسون و جرالد فورد وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی بوده، خودداری کرده‌اند اما خواست ترامپ درباره گرمی روابط با روسیه یکی از مواضع ثابت کیسینجر بوده و همین مساله می‌تواند باعث هماهنگی ترامپ و کیسینجر شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر