کلینیک‌ عارضه‌یابی برای درمان 8 آسیب صنعتی

۱۳۹۵/۱۰/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۶۳۴

روسای تشکل‌ها از برطرف نشدن موانع بر سر راه اقتصاد گفتند

گروه تشکل‌ها

شنبه شب روسای خانه‌های صنعت، معدن و تجارت برای نخستین بار طی سه سال اخیر به دیدار اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور رفتند. در این نشست دوجانبه میان اعضای هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و معاون اول رییس‌جمهور صنعتگران به بیان و حل ریشه‌یی مشکلات پرداختند. «مهار رکود»، «لزوم تامین مالی واحدهای صنعتی»، «اجرای کامل قانون بهبود فضای کسب و کار»، «رفع ممنوع‌الخروجی فعالان اقتصادی»، «تعامل مناسب سازمان‌های امور مالیاتی»، «تک نرخی شدن ارز»، «پرداخت سهم تولید از یارانه‌ها» و «لزوم توجه به صنعت گردشگری حلال» از جمله 8دغدغه روسای تشکل‌های استانی خانه صنعت در این بازه زمانی به شمار می‌رود که به گفته کارشناسان صنعتی؛ برای برطرف کردن حل مشکلات ریشه‌یی توسط تشکل‌ها کلینیک‌های عارضه‌یابی در بخش صنایع و معادن شکل گرفته اما به دلیل عملکرد ضعیف و هماهنگ نبودن در دستگاه‌های اجرایی این موانع هنوز برطرف نشده است.


رکود، اصلی‌ترین دغدغه بخش خصوصی کشور

سید عبدالوهاب سهل‌آبادی، رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در دیدار روسای خانه‌های صنعت معدن و تجارت ایران با معاون اول رییس‌جمهور که در محل نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با دولت در بخش‌های مختلف گفت: مهار تورم توسط دولت شایان تقدیر است اما با وجود تلاش‌های انجام شده، هنوز کشور از رکود خارج نشده و این مساله به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های بخش خصوصی تبدیل شده است.

وی با تاکید بر ایجاد کلینیک‌های عارضه‌یابی صنعت و معدن با محوریت تشکل‌های اقتصادی، اظهار کرد: مشارکت خانه‌های صنعت، معدن و تجارت و دیگر تشکل‌ها در بررسی مستمر وضعیت تولید و صنعت و تدوین راهکارهای مناسب و ضروری به نظر می‌رسد و باید توسط نهادهای اجرایی و قانونگذاری مد نظر قرار گیرد. «لزوم تامین مالی واحدهای صنعتی»، «اجرای کامل قانون بهبود فضای کسب و کار»، «رفع ممنوع‌الخروجی فعالان اقتصادی»، «تعامل مناسب سازمان‌های امور مالیاتی»، «تک نرخی شدن ارز»، «پرداخت سهم تولید از یارانه‌ها» و «لزوم توجه به صنعت گردشگری حلال» از دیگر مواردی بود که رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این دیدار اشاره کرد.


لایحه نظام جامع تشکل‌های صنعتی

در اختیار جهانگیری قرار گرفت

از سوی دیگر آرمان خالقی، عضو هیات‌مدیره خانه صمت ایران با بیان اینکه خانه‌های صنعت، معدن و تجارت پس از تاسیس در پی دوره ادغام و تشکیل وزارت صنایع و معادن در دوران وزارت اسحاق جهانگیری و با مساعدت او توسعه یافت، گفت: از معاون اول رییس‌جمهور تقاضا داریم که جایگاه مشورتی خانه‌های صنعت، معدن و تجارت ایران در کمیسیون‌ها و کمیته‌های تخصصی دولت و مجلس مشخص شود. وی با اشاره به پیش‌نویس تدوین لایحه نظام جامع تشکل‌های صنعتی و معدنی اظهار کرد: خانه صنعت، معدن و تجارت ایران پیش‌نویس پیشنهادی خود برای تدوین لایحه نظام جامع تشکل‌های صنعتی و معدنی را تهیه و برای بررسی و اظهارنظر کارشناسی در اختیار معاون اول رییس‌جمهور قرار داد که امیدواریم در این باره ترتیب اثری داده شود.


ضرورت بازنگری در نظام تعرفه‌ای

و توسعه بازارهای منطقه‌ای

همچنین یونس ژائله، عضو هیات‌مدیره خانه صمت ایران با اشاره به این موضوع که در فرصت باقی مانده، دولت توجه بیشتری به فضای کسب و کار داشته باشد، گفت: باید یک سیستم تشویقی برای صنعتگرانی که نیرو کار جذب می‌کنند در نظر گرفته شود و از دولت تقاضا داریم برای نوسازی ماشین‌آلات از ارز مبادلاتی استفاده شود. به واقع، ما خواهان راه‌اندازی و توسعه بازارهای برای صادرات کالاهای تولیدی داخلی هستیم. دولتمردان باید کمک کنند که بازار بزرگی مثل کشور عراق را ازدست ندهیم. تعرفه گمرکی برای کشورهای عربی رقیب تجاری ما صفر و برای ایران 10درصد است که قدرت رقابت را به‌شدت کاهش می‌دهد و در نهایت امیدواریم که سد راه بخش تولید یعنی تعرفه‌های نامیزان نیز به روند متعادل‌تری پیش رود و در این راستا نیز ما نیازمند تدوین و بازنگری در نظام تعرفه‌یی کشور را خواستار هستیم.

علی‌محمد زمانی خزانه‌دار خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به این موضوع که دولت راه‌های ورود به بازار جهانی را تسهیل کند، گفت: از دولت تقاضا داریم، مذاکراتی با کشور عراق انجام دهد تا ناوگان حمل و نقل صادراتی ایران نیز مثل ترکیه بتوانند وارد خاک کشور عراق شوند.


اخذ حقوق دولتی از معدنکاران ناصواب است

همچنین بیژن پناهی‌زاده بازرس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که تاکید زیادی در بحث فرآوری مواد معدنی داشتند، گفت: اخذ حقوق دولتی با توجه به رکود حاکم بر معادن ناصواب است و برابر قانون به میزان استخراج باید حقوق دولتی اخذ شود و برای ۵ سال حقوق دولتی معادن افزایش نیابد.

معاون معدنی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به مشکلات معادن در زمینه منابع طبیعی، آب، برق و گاز گفت: به عقیده کارشناسان معدنی باید تعرفه ماشین‌آلات معدنی، حقوق گمرکی و بازرگانی کلا برداشته شود؛ چراکه از زمان افزایش ۳برابری قیمت دلار نوسازی ماشین‌آلات معدنی عملا ممکن نبوده و بیشتر ماشین‌آلات خریداری شده از نوع چینی بوده است، به‌طوری که این ماشین‌آلات خریداری شده در زمان تحریم فاقد کیفیت لازم بوده است.

پناهی‌زاده در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت به معدنکاران عنوان کرد: صدور اجازه ورود ماشین‌آلات معدنی با عمر ۶ سال با توجه به عدم توان خرید ماشین‌آلات نو کمک مناسبی به بخش معدنکاری خواهد کرد که امیدواریم تسهیلات با نرخ ۹درصدی به بخش معدن تخصیص داده شود تا امکان رقابت نیز در این بخش پر مزیت نیز فراهم شود. رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خوزستان با انتقاد از عملکرد سازمان‌های برق، گاز، آب گفت: متاسفانه ادارات برق، گاز، آب و شرکت ملی نفت با معدنکاران همراهی نمی‌کنند که امیدواریم این نوع معضلات نیز در دستور کار دولت قرار گیرد و از این پس نیز شاهد خدمات‌رسانی مطلوب از سوی ارگان‌های مربوطه با معادن باشیم.

دبیرکارگروه ویژه اقتصاد مقاومتی بخش خصوصی با اشاره به به‌کارگیری نظرهای کارگروه اقتصاد مقاومتی در بدنه دولت خاطرنشان کرد: از نظرهای کارگروه ویژه بخش اقتصاد مقاومتی بخش خصوصی در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز استفاده شود؛ چراکه در این کارگروه افراد به مشکلات پیرامون بخش اقتصاد کشور اشاره دارند و در این جلسه‌ها نیز راهکارهایی ارائه می‌شود که برای اجرای آن نیازمند کمک بخش دولت هستیم. به واقع، دولت در این بازه زمانی باید درصدد تامین زیرساخت‌ها برای فعالان بخش خصوصی باشد تا موانع موجود بر سر راه اقتصاد کشور نیز با همراهی و همکاری سه قوه برطرف شود.


رییس خانه استان مرکزی:

جلو عملکردهای بی‌قانون را بگیرید

در عین حال محمد فاروق‌گرمیانی، رییس خانه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی ضمن انتقاد از نظام بانکداری گفت: از دولت تدبیر و امید کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی برای تسهیلات آتی و نیز برای قراردادهای منعقد شده که هنوز سررسید اقساط آنها فرا نرسیده است را درخواست می‌کنیم.

همچنین عماد مردانی، رییس خانه صنعت، معدن و تجارت مرکزی با انتقاد از موسسه حسابرسی سازمان تامین اجتماعی گفت: این موسسه در دولت گذشته تشکیل شد و این موسسه برخلاف قانون واحدهای صنعتی را جریمه سنگین می‌کنند و امیدواریم که این بی‌عدالتی بر طرف شود.

از سوی دیگر احمد زارعی، رییس خانه صنعت، معدن و تجارت البرز با اشاره به این موضوع که در دولت تدبیر و امید دستاورد‌هایی نصیب کشور شد، گفت: دولت در زمینه روابط بین‌الملل و مهار تورم موفق عمل کرده است و امیدواریم در زمینه اشتغال و رکود نیز با راهکار‌های مناسب این موانع را برطرف کند. اگر صنعت رونق پیدا کند، مشکل بیکاری جوانان حل خواهد شد و امیدواریم یارانه سهم صنعت نیز هرچه زودتر توسط دولت پرداخت شود. در عین حال محمدرضا برکتین، رییس خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان با اشاره به بروکراسی پیچیده در داخل کشور گفت: زمانی که سرمایه‌گذاران خارجی می‌خواهند در کشور سرمایه‌گذاری کنند دچار این بروکراسی پیچیده می‌شوند که از دولت تقاضا داریم راه‌حلی مناسب برای این مشکل در نظر بگیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر