«سمات» پیشرو در بین‌المللی کردن بازار سرمایه

۱۳۹۵/۱۰/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۶۳۲

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) با شعار «تضمین امنیت و کارآمدی بازار اوراق بهادار ایران» پنجم دی ۱۳۸۴ به ثبت رسید تا نهاد جدیدی در بازار سرمایه ایران متولد شود.

به گزارش «تعادل» و به نقل از سمات، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی آذر امسال میزبان بزرگ‌ترین رویداد بین‌المللی بازار سرمایه ایران بود تا با عضویت در کمیته اجرایی این نهاد معتبر بتواند مجراهای جدیدی را شناسایی و تعاملات خود را در میان اعضای شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی آسیا و اقیانوسیه (ACG) افزایش دهد.

این شرکت همچنین در نشست سالانه فدراسیون بورس‌های آسیا و اروپا (FEAS) که ماه گذشته در شرم‌الشیخ مصر برگزار شد، برای نخستین‌بار به عضویت هیات‌مدیره اجرایی این فدراسیون درآمد تا بتواند از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این نهاد بین‌المللی در تحقق اهداف بلند بازار سرمایه بهره گیرد.

انعقاد تفاهمنامه‌های همکاری با شرکت‌های سپرده‌گذاری یونان، ژاپن و تایون و برگزاری چهارمین کارگاه تخصصی شرکت‌های سپرده‌گذاری ایران و کره‌جنوبی (KSD) از دیگر اقدامات بین‌المللی سمات در طول یک سال اخیر بود که هم‌اکنون کمیته‌های ویژه‌یی برای اتصال بازار سرمایه ایران به بازارهای کره‌جنوبی و یونان و افزایش تعاملات با بورس‌های ژاپن و تایوان تشکیل شده است.

همچنین شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پس از برجام، کانون توجه گروه‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی متعددی بوده و آنان در جلسات مختلف خود با مدیران سمات با فرآیند سرمایه‌گذاری، قوانین و مقررات و نحوه ورود به بازار سرمایه ایران آشنا می‌شوند و آمارها نشان می‌دهد تحرک آنها در این بازار افزایش چشمگیری یافته است.

براساس جدیدترین گزارش‌ها، 248سرمایه‌گذار خارجی از زمان اجرای برجام تا پایان آذر امسال با دریافت کد معاملاتی وارد بازار سرمایه ایران شده‌اند و در این مدت ارزش معاملات آنها حدود 5برابر افزایش یافته است. اما یکی از ماموریت‌های ویژه بازار سرمایه در سال 95 تسریع تامین مالی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی است که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با تشکیل کارگروه ویژه‌یی تلاش‌های فراوانی را برای رفع موانع انتشار صکوک در این بازار انجام داده است.

در همین رابطه، انتشار صکوک در سال 95 با رشد چهار برابری نسبت به سال قبل به رقم 29هزار میلیارد ریال رسیده است و با عرضه اوراق مرابحه گندم و اوراق گواهی سپرده کالایی دو محصول جو و ذرت، کشاورزان برای نخستین‌بار 70درصد پول‌های خود را در مدت کوتاهی دریافت کنند.

از سوی دیگر، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در سال‌های اخیر با افزایش خدمات خود به ذی‌نفعان بازار سرمایه از طریق افزایش خدمات در تالار سعدی، تشکیل مرکز تماس، همکاری با دفاتر پیشخوان دولت و راه‌اندازی سامانه‌های مختلف توانسته نقش بسزایی در تسهیل فرآیند امور سهامداران و فعالان این بازار ایفا کند.

سامانه‌های Net Clear (محاسبه تعهدات اعضا پایاپای در تسویه معاملات سهام و اوراق در بورس و فرابورس)، SGF (سامانه انجام محاسبات منابع و سهم مشارکت اعضا در صندوق تضمین تسویه و ثبت و انتشار نکول‌های به وقوع پیوسته)، ISS (رابطه خدمات امور سهامداری با کارگزاران و ناشران درخصوص جمع‌آوری اطلاعات سهامداران)، IGS و IPS (اعلام وضعیت دارایی اینترنتی و گردآوری مشخصات سرمایه‌گذاران)، SDG (سامانه یکسان‌سازی داده‌های دریافت شده از ناشران)، Cert Distro (سامانه توزیع گواهینامه‌های آنلاین مشتریان)، IR2A (سامانه جمع‌آوری اطلاعات سهامداران/ سرمایه‌گذاران)، Regex (سامانه‌های بورس انرژی) و سامانه درگاه الکترونیکی سهامداران (دارا) در سال‌های اخیر راه‌اندازی شده‌اند تا گام‌های اساسی برای الکترونیکی شدن بازار سرمایه ایران برداشته شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر