فایل صوتی منتسب به ظریف در کمیسیون پخش نشد

۱۳۹۵/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۶۲۲

اعضای کمیسیون امنیت مجلس سخنان کریم قدوسی را خلاف منافع ملی می‌دانند

گروه ایران|

پس از جنجال‌های پیش آمده توسط کریمی قدوسی مبنی بر اظهارات وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان، این نماینده دیروز و پس از صحن علنی، از نمایندگان و رسانه‌ها خواست به همراه وی به محل کمیسیون امنیت ملی برای بازبینی فایل صوتی رییس دستگاه دیپلماسی بروند. ماجرا از آنجا شروع شد که جواد کریمی‌قدوسی پس از جلسه کمیسیون مربوطه در روز چهارشنبه هفته گذشته، در جمع خبرنگاران اقدام به انتشار اخبار محرمانه کمیسیون امنیت و اظهاراتی منتسب به محمد‌جواد ظریف کرد که با واکنش شدید اعضای کمیسیون مواجه شد. سخنان قدوسی درحالی مطرح شده بود که وی به هیچ عنوان در جلسه روز چهارشنبه حضور نداشت اما این نماینده مجلس از ادعای خود دست برنداشته و خواستار پخش فایل صوتی وزیر خارجه شد. نماینده مشهد در اطلاعیه‌یی اعلام کرد که به اتفاق چند نفر از نمایندگان مجلس، اصحاب رسانه و بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه بار دیگر فایل صوتی مکالمات در این کمیسیون بازبینی خواهد شد، برهمین اساس نشست دلخواهش روز گذشته برگزار شد. در این نشست که ناصر موسوی‌ لارگانی، حاجی دلیگانی، اسماعیل سعیدی و ابوالفضل ابوترابی نیز حاضر بودند، فایل صوتی حرف‌های وزیر امور خارجه پخش نشد.

گفت‌وگوی طولانی قدوسی با خبرنگاران

قدوسی اما با در بسته مکان برگزاری جلسات کمیسیون امنیت ملی روبه‌رو شد و به همین دلیل خبرنگاران را به اتاق دیگری برد تا به صحبت‌های او گوش دهند. در خلال این نشست خبری، کریمی‌قدوسی چند بار از محل جلسات کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس خارج شد و به سمت دیگر دفتر این کمیسیون رفت اما در آن بسته بود. وی پس از نشست خبری خطاب به خبرنگاران گفت: در اصلی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را بسته‌اند تا این فایل صوتی پخش نشود درحالی که من با کمیسیون هماهنگی کرده بودم. وی سپس به ابوالفضل حسن‌بیگی نایب‌رییس این کمیسیون اشاره کرد و گفت: نگاه کنید آقای بیگی در حال تماس گرفتن هستند، ولی کسی جواب نمی‌دهد. اگر امروز در را باز نکنند فردا دوباره با خبرنگاران می‌آییم. نماینده مشهد در مجلس با گذشت لحظاتی با علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تماس تلفنی گرفت ولی موفق به گفت‌وگو با بروجردی نشد.

نماینده مشهد اضافه کرد: بعد از طرح این مساله در رسانه‌های عمومی نسبت به مذاکراتی که درمورد برجام صورت گرفت آقای ظریف مطالب مهم و اثرگذاری را در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مطرح کرد که البته حاکی از تلاش خود ایشان هم بود. کریمی‌قدوسی درمورد اظهارات ظریف در این کمیسیون ادامه داد: مطالب مهمی مطرح شده مبنی بر اینکه علت وقوع این قضیه صراحتا اعتماد من به قول شفاهی آقای جان کری بود و این اتفاق افتاد. کریمی‌قدوسی مدام بر صحت رفتارش در انتشار مطالب محرمانه منتسب به ظریف تاکید می‌کرد، حال اینکه برخی خبرنگاران به این اقدام او انتقاد کرده و به این موضوع اشاره داشتند که او در جلسه حاضر نبوده ولی کریمی‌قدوسی این موضوع را قبول نداشته و مدام تاکید می‌کرد که در فایل صوتی مطلبی بر محرمانه بودن جلسه مطرح نشده است. درپی اتفاق هفته گذشته و حاشیه‌های ایجاد شده بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه به سخنان نماینده تندروی مجلس واکنش نشان داد و گفت: «نقل قول کریمی‌قدوسی از سخنان وزیر امور خارجه کاملا نادرست، مخدوش و گزینشی است و برای بهره‌برداری‌های خاص تحریر و تنظیم شده است. نقل‌قول‌های منتشره وارونه جلوه دادن واقعیات و اظهارات وزیر امور خارجه بوده و این ناراستی در بیان و نقل قول با راستی سخنان وزیر امور خارجه در تضاد کامل قرار دارد.»


انتشار فایل صوتی کار درستی نیست

اما این موضوع فقط واکنش سخنگوی وزارت را همراه نداشت و خود اعضای کمیسیون امنیت پارلمان نیز از رفتار جواد کریمی‌قدوسی دل خوشی نداشتند. نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه انتشار اظهارات منتسب به ظریف خلاف اصول حاکم و این کمیسیون است، گفت: اینکه یک نفر با برداشت خود اسناد و مدارکی دراختیار رسانه‌ها قرار دهد خلاف منافع ملی است. کمال دهقانی افزود: قوانین مشخصی در بسیاری از مسائل وجود دارد که ازجمله آن قانون حفظ اسرار نظام است. اسرار نظام با دو هدف پخش می‌شود که یک هدف آن با قصد و ضدیت با منافع ملی و برهم زدن منافع است که این کار جرم است. اگر کسی سند یا حرفی را با قصد منتشر کند جرم قانونی مرتکب شده و براساس دادگاه محاکمه می‌شود چون منافع ملی را مخدوش کرده است.

رییس فراکسیون اقتصاد مقاومتی مجلس خاطرنشان کرد: آقای ظریف نگفته که ما در برجام یا مذاکرات اشتباه کردیم. انتشار فایل صوتی کار درستی نیست و خلاف قانون است، بنابراین فایل صوتی به هیچ عنوان منتشر نمی‌شود؛ مگر آنکه کمیسیون تصمیم‌ بگیرد که هنوز کمیسیون تصمیمی برای انتشار فایل ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در واکنشی انتشار سخنان منتسب به وزیر امور خارجه از سوی یکی از اعضای این کمیسیون را خلاف مصالح جامعه و منافع ملی عنوان کرد و تاکید کرد: بیان محتوای یک جلسه محرمانه در بیرون توسط هر کسی که باشد خلاف شرع و اخلاق است، حتی اگر من بخواهم اخبار داخلی مطرح شده در این‌چنین جلسه‌یی را به هر دلیلی توجیه کنم کار خلافی انجام داده‌ام. محمدابراهیم رضایی همچنین با بیان اینکه مشخص نیست اظهارات منتسب به محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه با چه استدلالی و مستند به چه اطلاعاتی انجام شده است، افزود: مباحثی که در این جلسه مطرح شده چیز دیگری بوده، ضمن اینکه طرح آن در رسانه‌ها نیز خلاف مسائل جامعه و منافع ملی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر