باید نظام جدیدی برای پژوهش در صنعت برق برقرار شود

۱۳۹۵/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۶۱۹

مدیرکل دفتر تحقیقات شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی گفت: برای پاسخگویی مناسب به نیازهای پژوهشی صنعت برق و انرژی باید نظام جدیدی برای پژوهش در صنعت برق بنیانگذاری شود. به گزارش فارس، سیدابراهیم موسوی با تاکید بر اینکه برای پاسخگویی به نیازهای پژوهشی صنعت برق تدوین نظام جدید در صنعت برق ضروری است، گفت: باید زیرساخت‌ها و فرآیند مدیریت تحقیقات در پژوهشگاه نیرو تقویت شود؛ چراکه مهم‌ترین کار پژوهشگاه نیرو در 3 سال اول علاوه بر اطلاع‌رسانی و ایجاد شبکه متخصصان سازماندهی مجدد پژوهشگاه برای انجام مسوولیت جدید یعنی مدیریت تحقیق و پژوهش است.

موسوی با بیان اینکه یک تحول در پژوهش صنعت برق ضروری است، بنابراین برای تحقق این هدف نیازمند برنامه‌ریزی مناسب هستیم، گفت: انجام مطالعات تطبیقی در ساختار پژوهش صنعت برق در کشورهای دنیا مدنظر قرار گرفته که در این راستا نظام پژوهش در 15 کشور مورد مطالعه قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر تحقیقات شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی ادامه داد: با انجام مطالعات تطبیقی اطلاعاتی از خبرگان صنعت برق جمع‌آوری شد و با تعداد زیادی از مدیران، اساتید دانشگاه و مسوولان بخش خصوصی مصاحبه انجام شد، بنابراین علاوه بر این موارد قوانین برنامه پنجم توسعه و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان اسناد بالادستی مورد بررسی قرار گرفته‌اند که این مطالعات بیش از 3سال به طول انجامید و حاصل این مطالعات به این نتیجه رسیدیم که برای پاسخگویی به نیازهای پژوهشی صنعت برق باید نظام جدیدی برای پژوهش در صنعت برق بنیانگذاری شود. موسوی ادامه داد: هدف این نظام ساماندهی و بازطراحی بخش پژوهش صنعت برق در ساختار جدید 3سطح سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و مدیریت پژوهش و اجرای پژوهش تعریف شده که هر سطح دارای شرح وظایف خاص خود است.

موسوی خاطرنشان کرد: ارتباط واقعی بین دانشگاه و صنعت برق با تحقق برنامه‌هایی مثل تهیه‌ زیرساخت‌ها و فرآیندها صورت می‌گیرد. بنابراین یکی از معضلات کشور این است که تعداد بسیار کمی از اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان دکترا و کارشناسی ارشد در جهت رفع مشکلات صنعت کشور فعالیت می‌کنند و اکثر آنها پروژه‌های غیرکاربردی انجام می‌دهند.

وی تاکید کرد: اگر بتوانیم اقداماتی انجام دهیم که این طرح‌های کلان به پروژه‌های کوچک تقسیم شوند و هر یک از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا روی یکی از موضوعات کار کنند، در صورت تحقق این برنامه دیگر فقط حدود 250 نفر پژوهشگر پژوهشگاه نیرو در خدمت پژوهش صنعت برق نخواهند بود و شاید پژوهشگران این حوزه در سطح کشور به بیش از 200 هزار نفر افزایش یابد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر