یورو و ین آسیب‌پذیر‌ترین ارزها در سال ۲۰۱۷

۱۳۹۵/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۶۱۸

موسسه کپیتال آکونومیکس پیش‌بینی کرد: ین و یورو در سال ۲۰۱۷ نسبت به دیگر ارزهای بین‌المللی آسیب‌پذیری بیشتری را نسبت به دلار تجربه کنند. به گزارش فارس به نقل از پوند استرلینگ لایو، موسسه مشاوره‌یی کپتیال آکونومیکس اعلام کرد: انتظار می‌رود در سال 2017 ارزش دلار در برابر یورو و ین بیش از دیگر ارزهای بین‌المللی افزایش می‌یابد. این مساله به‌دلیل سیاست‌های بانک‌های مرکزی ژاپن و اروپاست که به کاهش ارزش این دو ارز بین‌المللی در بازار جهانی منجر شده و خواهد شد. هر دو بانک مرکزی ژاپن و اتحادیه اروپا هم‌اکنون سیاست چاپ پول و تسهیل‌ سیاست‌های پولی را با هدف بهبود رشد اقتصادی در پیش گرفته‌اند که از سوی دیگر این مساله به کاهش ارزش یورو و ین در بازار جهانی منجر شده است. در مقابل بانک مرکزی امریکا سیاست چاپ پول را متوقف کرده و سیاست افزایش نرخ بهره را در پیش گرفته است که همین مساله به تقویت ارزش دلار در بازار جهانی منجر شده است. بالا بردن نرخ بهره به جذب بیشتر سرمایه از سرمایه‌داران خارجی منجر می‌شود چراکه امکان بازدهی سرمایه‌ بیشتری را برای آنها فراهم می‌کند. هم‌اکنون اعضای کمیته سیاست پولی بانک مرکزی امریکا انتظار دارند طی سال 2017، سه مرتبه و به‌صورت پله‌یی هر بار 0.25درصد نرخ بهره در این کشور افزایش یابد. اما موسسه کپیتال آکونومیکس معتقد است بانک مرکزی امریکا چاره‌یی جز افزایش نرخ بهره با سرعت بیشتر ندارد. بنا به گفته «جان هیگینز» کارشناس ارشد موسسه کاپیتال آکونومیکس پیش‌بینی می‌شود نرخ سود بانکی بسیار فراتر از انتظار در سال 2017 افزایش یابد.

وی تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود سیاست کنونی بانک مرکزی امریکا تا سال 2018 به همین منوال پیش رود و از سوی دیگر بانک‌های مرکزی اتحادیه اروپا و ژاپن به سیاست تسهیل پولی طی سال‌های آینده ادامه دهند.

پیش‌تر موسسه کاپیتال آکونومیکس پیش‌بینی کرده بود ارزش یورو در پایان سال 2017 به یک دلار و ارزش ین به 120 ین در برابر یک دلار کاهش یابد.

پیش‌بینی قبلی بر مبنای ادامه سیاست‌های کنونی از سوی بانک‌های مرکزی امریکا، اتحادیه اروپا و ژاپن بوده اما در شرایط کنونی این موسسه باتوجه به پیش‌بینی خود نسبت به تشدید سیاست پولی خود و افزایش بیش از انتظار نرخ بهره دلار در این کشور کاپیتال آکونومیکس پیش‌بینی کرده در پایان سال 2017 ارزش یورو به 0.95دلار و ارزش ین به 130ین در برابر یک دلار کاهش یابد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر