کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۵/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۶۰۴

حضور چینی‌ها در مناقصه شرط ادامه همکاری

ایرنا معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از برگزاری مناقصه‌های بین‌المللی برای توسعه فازهای جدید میدان‌های نفتی یادآوران و آزادگان شمالی خبر داد و اعلام کرد: شرکت‌های چینی برای ادامه همکاری باید در مناقصه شرکت کنند. غلامرضا منوچهری درباره واگذاری فاز 2 میدان‌های نفت آزادگان شمالی و یادآوران به شرکت‌های چینی گفت: شرکت «سی ان پی سی CNPC» چین تمایل دارد، قرارداد توسعه میدان آزادگان شمالی را ادامه دهد اما ما اعلام کرده‌ایم در صورت تمایل باید در قالب قرارداد جدید همکاری را ادامه داده و در مناقصه شرکت کند. معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور مهندسی و توسعه درباره واکنش چینی‌ها به این طرح ایران گفت: چینی‌ها در نهایت این پیشنهاد را پذیرفتند. وی درباره تکلیف حضور چینی‌ها در توسعه میدان یادآوران نیز گفت: درباره میدان یادآوران نیز با شرکت سینوپک چین مذاکره شده و قرار است برای توسعه این میدان نیز مناقصه بین‌المللی برگزار شود. این دو میدان، جزو میدان‌های نفتی غرب کارون به شمار می‌روند که در غرب کشور در کنار مرزهای عراق قرار گرفته‌اند؛ با توجه به سرمایه‌گذاری هنگفت عراقی‌ها با کمک شرکت‌های بین‌المللی برای بهره‌برداری از این میدان‌های مشترک، وزارت نفت، توسعه هر چه سریع‌تر این میدان‌ها را جزو اولویت‌های کاری خود اعلام کرده است.


سهم 6.6 درصدی نفت ایران از بازار ژاپن

شانا در پی افزایش ٤٩هزار بشکه‌یی صادرات نفت ایران به ژاپن در ماه اکتبر، سهم ایران از بازار واردات این کشور به ٦,٦ درصد رسید.

واردات نفت خام ژاپن در ماه اکتبر ٢٠١٦ با ٦٧هزار بشکه در روز کاهش (معادل ٢درصد) نسبت به مدت مشابه پارسال به 3میلیون و ٥٥هزار بشکه در روز رسید. واردات ژاپن از عربستان در ماه اکتبر نسبت به مدت مشابه پارسال ٢٠٥هزار بشکه در روز افزایش یافت و به روزانه یک‌میلیون و ٢٦٢هزار بشکه رسید. ریاض با داشتن سهم ٤١درصدی از واردات این کشور، مهم‌ترین صادرکننده نفت خام به ژاپن است. به گزارش مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، صادرات نفت خام امارات‌ متحده‌ عربی در این ماه به ژاپن ٩هزار بشکه در روز، معادل یک درصد، در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهش یافت و به ٦٨٨ هزار بشکه در روز رسید بر اساس گزارش پترولیوم اینتلیجنس ویکلی (PIW)، صادرات نفت خام کویت و ایران به ژاپن به ترتیب در ماه اکتبر ٢٢ و ٤٩هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ٢١٤ و ٢٠٢هزار بشکه در روز رسید؛ سهم کویت و ایران از واردات ژاپن به ترتیب ٧ و ٦,٦ درصد است.


احتمال بروز سیل

در حوضه‌های کارون، دز و کرخه

ایلنا مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نسبت به بروز سیل در حوضه‌های کارون، دز و کرخه در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه هشدار داد. محمد حاج‌رسولیها با اشاره به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی کشور نسبت به بروز بارش‌های شدید طی روزهای ۵ و ۶ دی ماه اظهار داشت: بر اساس پیش‌بینی‌ها احتمال بروز سیل در حوضه سدهای سیمره، گتوند، کارون یک، 3 و 4 و دز افزایش یافته و دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، این حوضه‌ها را از پنج‌شنبه هفته گذشته تحت رصد قرار داده است. وی ادامه داد: بر اساس برآورد شدت و حجم بارندگی و سامانه هشدار سیل آب و نیرو، پیش‌بینی می‌شود در حوضه کارون 4 دبی سیل 600 تا 800 مترمکعب در ثانیه و حجم سیلاب 70 تا 100میلیون مترمکعب، در حوضه کارون 3 و کارون یک دبی 500 تا 700 مترمکعب در ثانیه با حجم 50میلیون مترمکعب و حوضه گتوند با دبی 900 تا 1200مترمکعب در ثانیه و حجم 120 تا 150میلیون مترمکعب باشد. وی با اشاره به آمادگی بخش‌های مدیریت بحران و بهره‌برداران سدها برای بروز سیل گفت: تمام اقدام‌ها برای مدیریت مخازن سدها در استان‌های لرستان، ایلام و خوزستان انجام شده و تمام واحدها در این روزها در آماده‌باش خواهند بود.


برگزاری نشست کشورهای عرب صادرکننده نفت

ایسنا نشست سالانه سازمان کشورهای عربی صادر‌کننده نفت (اوآپک) در قاهره در غیاب وزیران نفت و انرژی قطر، عربستان‌سعودی و امارات متحده عربی و نماینده لیبی، عباس النقی را دوباره به عنوان دبیرکل این سازمان انتخاب کرد.

خبرگزاری آناتولی از قاهره گزارش داد که علت غیبت محمد بن صالح الساده، وزیر انرژی قطر، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان‌سعودی و سهیل بن محمد المزروعی، وزیر انرژی امارات در نشست یک روزه اوآپک در پایتخت مصر اعلام نشده است.

کشورهای مصر، عربستان‌سعودی، امارات متحده عربی، قطر، عراق، الجزایر، لیبی، بحرین، کویت، تونس و سوریه عضو این سازمان نفتی هستند که در سال ١٩٦٨ با عضویت ١١ کشور عربی تاسیس شد و مقر آن در کویت است.

عصام المرزوقی وزیر نفت کویت و رییس کنفرانس در این نشست گفت: چهار عامل بر سطح قیمت‌های جهانی بازار نفت تاثیر منفی گذاشته است که شامل بالا رفتن ذخیره‌سازی، افزایش عرضه جهانی، افت تقاضا و بالارفتن تولید نفت شیل صخره‌یی است.

وی افزود: این عوامل چهارگانه، سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) را به کاهش تولید روزانه به میزان یک‌میلیون و ٢٠٠هزار بشکه در روز و رساندن سطح تولید خود به ٢٣میلیون و ٥٠٠هزار بشکه وادار کرد و کشورهای تولید‌کننده عمده نفت غیرعضو اوپک نیز کاهش تولید به میزان حدود ٥٥٨هزار بشکه در روز را پذیرفته‌اند.

وزیر نفت کویت و رییس نشست اوآپک تاکید کرد: چالش‌های رویاروی صنعت نفت، نشانگر اهمیت ثبات، هماهنگی و افزایش همکاری و اقدام به نفع همه تولید‌کنندگان نفت است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر