تدوین آیین‌نامه مقاومت ساختمان‌ها در برابر سونامی

۱۳۹۵/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۵۹۶

محمد شکرچی‌زاده با اعلام آغاز مطالعات گسترده خطرات طبیعی در سواحل مکران و هشدار نسبت به زلزله و سونامی در آن منطقه از آمادگی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نسبت به تدوین آیین‌نامه طراحی مقاوم ساختمان‌ها در برابر سونامی خبر داد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بیان سلسله مطالعاتی که در آن مرکز در زمینه مسائل مربوط به سواحل مکران در دست بررسی است، گفت: توسعه مناطق جنوبی کشور به ویژه استان‌های همجوار با دریای‌عمان از جمله برنامه‌های مهمی است که در دستور کار ویژه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر آنکه توسعه دریامحور از برنامه‌های مهم دولت یازدهم است، افزود: با ماموریتی که جناب رییس‌جمهوری در دولت یازدهم به ما دادند، سند پیش‌نویس توسعه دریایی کشور سال گذشته تنظیم شد و اقدامات اجرایی آن در حال انجام است. شکرچی‌زاده تصریح کرد: افزایش سهم دریا در افزایش تولید ناخالص ‌داخلی یکی از برنامه‌های دولت است که یکی از راهکارهای آن نیز جمعیت‌پذیر کردن شهرها به ویژه سواحل‌جنوبی کشور و سواحل مکران است که نقش مهمی در توسعه دریامحوری ایفا می‌کنند.

وی گفت: یکی از مخاطرات بسیار مهم که در منطقه مکران و استان‌های سواحل جنوبی کشور وجود دارد خطر سونامی است. منطقه مکران، یکی از زلزله‌خیزترین نقاط جهان است که ظرفیت زلزله‌های بیش از ۸ ریشتر را در آن منطقه پیش‌بینی می‌کنیم. به همین دلیل نیز بسیار مهم است که ملاحظات آن منطقه را در مورد سونامی و زلزله در برنامه‌های مختلف اجرایی و توسعه‌یی مورد توجه قرار دهیم.

شکرچی‌زاده گفت: مجموعه مطالعات جامع مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، پژوهشگاه زلزله، زمین‌شناسی می‌تواند تحت عنوان آیین‌نامه داخلی ساختمان‌ها برای سونامی تدوین شود و مرکز تحقیقات آمادگی تدوین آیین‌نامه را دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر