اخبار

۱۳۹۵/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۵۸۱

رونق بازار تجهیزات هوشمندسازی در مدارس

فارس هوشمند‌سازی مدارس طرحی است که چند سالی است درخصوص آن صحبت می‌شود و در این بین باید هرچه سریع‌تر این هوشمند‌سازی صورت بگیرد به‌طوری‌که در این راستا می‌توان از توان شرکت‌های مختلف «‌ای‌تی» استفاده شود. شکرالله قلی‌زاده عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌یی با اشاره به افزایش فعالیت فعالان حوزه هوشمند‌سازی مدارس و آموزش در پی تغییر روندهای اخیر گفت: اخیرا طیف وسیعی از ابزارهای هوشمندسازی صوتی و ویدئویی به‌ویژه در حوزه‌های آموزش و کنفرانس به بازار ایران وارد شده‌اند. وی تصریح کرد: یکی از ابزارهای سالن‌های کنفرانس، ویدئو وال است که از قرار گرفتن چندین نمایشگر در کنار یکدیگر نمایشگری در ابعاد بزرگ ساخته می‌شود. استفاده از این سیستم نمایش یکپارچه در ابعاد کوچک‌تر اخیرا در ایران مرسوم شده است. وی با اشاره به حضور محصولات جدید به بازار تجهیزات هوشمندسازی مدارس و سالن‌های کنفرانس ایران، گفت: به زودی برای نخستین‌بار دو با همکاری دو پارتنر تایوانی آتن و نیولاین ویدئو وال 32 در 32 پنل در ایران ارائه خواهد شد.


دریافت سیگنال رادیویی

از ورای کهکشان راه شیری

مهر محققان ۶ سیگنال رادیویی از مکانی بسیار دورتر از کهکشان راه شیری دریافت کرده‌اند. در ماه مارس دانشمندان ۱۰ سیگنال قدرتمند رادیویی از همین منطقه دریافت کرده بودند. این امواج سریع رادیویی (FBR) گریزان‌ترین و انفجاری‌ترین سیگنال‌هایی هستند که تاکنون در فضا کشف شده‌اند. آنها فقط چند میلی‌ثانیه طول می‌کشند. اما انرژی که آنها در مدت زمانی کوتاه آزاد می‌کنند، به اندازه انرژی است که خورشید طی یک روز تولید می‌کند. درهرحال دانشمندان با وجود قدرت خارق‌العاده این سیگنال‌ها هنوز نحوه شکل‌گیری آنها را نمی‌دانند. البته دلیل دانش کم انسان درباره FBR‌ها، ناشناخته بودن آنها نیست. دانشمندان تخمین می‌زنند روزانه حدود 2هزار FBR در سراسر جهان به‌وجود می‌آید اما چون عمر کوتاهی دارند، ردیابی آنها کار مشکلی خواهد بود. این درحالی است که دانشمندان در سال ۲۰۰۷ میلادی FBR را کشف کردند و در اوایل سال جاری دانشمندان توانستند به اندازه‌یی فعالیت‌های خود را سرعت بدهند تا این سیگنال‌ها را به‌طور واقعی دریافت کنند.


اجرای طرح ملی

خدمات پس از فروش

آی‌تی رسان طرح ملی ارائه خدمات پس از فروش در سراسر کشور اجرایی می‌شود. حسین بشیرنژاد، از فعالان بازار آی‌تی از اجرایی شدن این طرح خبر داد وگفت: اتفاق خوبی که در سال گذشته رخ داد، حرکت مثبتی در مسیر ساماندهی بازار خدمات پس از فروش است که با حمایت و تلاش سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده، همچنین اتحادیه صنف فناوران رایانه به نتیجه رسید. نتیجه اجرای این طرح هم معرفی 45 شرکت ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش معتبر از بین 2500 شرکت است. وی افزود: تا پیش از اجرای این طرح 2500 واحد ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش، برگه‌های گارانتی بی‌هویت به مشتری ارائه می‌دادند که حالا گلچین 45 شرکت از بین این تعداد موجب شده است بازار خدمات پس از فروش تا حد زیادی سامان بگیرد. وی افزود: فالنیک به عنوان یکی از گارانتی‌های در بازارفناوری اطلاعات یکی از 7 شرکت منتخب کارگروه تشکیل شده است. همچنین موسویان با اشاره به بحث عرضه گسترده مواد مصرفی غیراورجینال گفت: متاسفانه مواد مصرفی غیر اورجینال در بازار به وفور موجود است و این خواست خریدار است که این نوع مواد مصرفی در بازار عرضه شوند. به گفته موسویان، برنامه منسجمی به مرحله اجرا درآمده است تا در مورد غیراورجینال بودن مواد مصرفی شامل کارتریج و تونر به مصرف‌کننده اطلاع‌رسانی شود و براساس این برنامه اگر به خریدار در مورد غیراصل بودن کارتریج اطلاع‌رسانی شود و کالای غیراصل با قیمت کالای اصل به فروش نرسد، مانعی وجود ندارد. وی افزود: در حال حاضر سه نوع مواد مصرفی در بازار موجود است که شامل موادمصرفی اورجینال، کامپتیبل و ریفیل یا شارژی است که فروشنده موظف است در مورد تمام این کالاها به‌صورت کامل به خریدار اطلاع‌رسانی کند.


کشف امواج گرانشی

در فضا برترین دستاورد 2016

ساینس ریزموج‌های گرانشی در فضازمان که بیش از 100 سال پس از پیش‌بینی اینشتین کشف شد، توسط مجله ساینس به عنوان دستاورد برتر سال 2016 انتخاب شد. امسال شاهد اکتشافات زیادی در همه حوزه‌های علمی بودیم اما بالاترین نشان افتخار به تیم رصدخانه تداخل‌سنج لیزری امواج گرانشی (لیگو) اعطا شد که شواهدی از امواج گرانشی را در فضا کشف کردند. مجله ساینس این کشف را یکی از تکان‌دهنده‌ترین اکتشافات امسال خواند.

بیش از 100 سال قبل آلبرت اینشتین، فیزیکدان فقید آلمانی پیش‌بینی کرده بود که تصادم سیاهچاله‌ها می‌تواند فضا و زمان را در هم پیچیده و تاثیر آن در زمین احساس شود. این یافته‌ها ابتدا در ماه فوریه اعلام شده بود و در ماه ژوئن نیز مجددا تایید شد.

مجله ساینس چند دستاورد دیگر را نیز در فهرست برترین‌های خود اعلام کرد که از آن جمله می‌توان به کشف سیاره فراخورشیدی پروکسیما B در ستاره همسایه، رکوردشکنی سیستم رایانه‌یی هوش مصنوعی گوگل (AlphaGo) در یک بازی رایانه‌یی در سئول و پرورش جنین‌های انسانی در آزمایشگاه که انتخاب مردم بود، اشاره کرد. سردبیران این مجله اظهار کردند: ما تلاش کردیم در انتخاب خود به چیزی توجه کنیم که هم توجه عموم را به خود جلب کرده و هم اهمیت زیادی برای جامعه علمی داشته باشد.

امواج گرانشی امسال توانسته جوایز زیادی را نصیب خود کند و علاوه بر انتخاب به عنوان دستاورد برتر مجله جهان فیزیک، جایزه Breakthroug را نیز از آن خود کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر