تولید شیرینی گیاهی بدون آرد، شکر و گلوکز

۱۳۹۵/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۵۷۲


یک برگزیده همایش طلایه‌داران اقتصاد مقاومتی توانسته با استفاده از استویا و اسپرولینا اختراعاتی در صنعت تولید شیرینی به ثبت برساند و آرد، شکر و گلوکوز را به طور کامل از چرخه تولید کنار بگذارد. به گزارش فارس به نقل از سازمان بسیج سازندگی، امید نگینی یکی از برگزیدگان همایش طلایه‌داران اقتصاد مقاومتی است که در رشته صنایع غذایی و گیاهان دارویی تحصیل کرده است. این فعال اقتصاد مقاومتی با استفاده از استویا و اسپرولینا توانسته اختراعات مهمی در صنعت تولید شیرینی‌جات به ثبت برساند و آرد، شکر و گلوکوز را به طور کامل از چرخه تولیداتش کنار بگذارد. شیرین‌برگ یا استویا گیاهی از تیره کاسنیان است که برگ‌های آن بمب شیرینی طبیعی به شمار می‌روند. استویا بومی امریکای جنوبی است و تاب سرما را ندارد. گیاه شیرین‌برگ، شیرین‌کننده است و جایگزین بسیاری خوبی برای شکر محسوب می‌شود چراکه هیچ کالری به غذا اضافه نمی‌کند. این گیاه به طور معمول برای بهتر کردن طعم دارو، نوشابه و چای استفاده می‌شود. گیاه شیرین‌برگ به طور وحشی در سرزمین‌های بلند مناطق مرزی بین برزیل و پاراگوئه می‌روید و در آن مناطق به گیاه«برگ عسلی»(honey leaf) معروف است. به دلیل خاصیت شیرین‌کنندگی و درمانی شیرین‌برگ، این گیاه به‌ شدت از نظر اقتصادی مورد توجه قرار دارد. ژاپن نخستین کشور آسیایی بود که در سال 1970 از استویوزاید به عنوان شیرین‌کننده در صنایع غذایی و دارویی استفاده کرد. پس از آن کشت استویا در چین، مالزی، سنگاپور، کره جنوبی، تایوان و تایلند گسترش یافت. این گیاه در امریکا، کانادا و اروپا نیز رشد می‌کند.

شیرین‌برگ مناسب مناطق جنوبی ایران و نیز شرایط کشت گلخانه‌یی است. شیرینی قند حاصل از دانه این گیاه 250تا 300برابر دیگر گیاهان قندآور چون نیشکر و چغندرقند و میزان قند موجود در آن 150برابر آنهاست. در اصفهان به روش کشت بافت تکثیر و به سرعت وارد صنعت گزسازی شده است. این قند جایگزین مناسبی برای شیرین‌کننده‌های مصنوعی چون آسپارتام، سدیم ساخارین و سیکلامات بوده چون قابلیت جذب کمتری دارد به کاهش قند خون و فشار خون یاری می‌رساند. امید نگینی یکی از برگزیدگان همایش طلایه‌داران اقتصاد مقاومتی است که در رشته صنایع غذایی و گیاهان دارویی تحصیل کرده است. این فعال اقتصاد مقاومتی با استفاده از استویا و اسپرولینا توانسته اختراعات مهمی در صنعت تولید شیرینی‌جات به ثبت برساند و آرد، شکر و گلوکوز را بطور کامل از چرخه تولیداتش کنار بگذارد. او درباره نحوه ورودش به عرصه تولید شیرینی‌جات ارگانیک و رژیمی می‌گوید:«من در مقطع کاردانی در رشته صنایع غذایی و در مقطع کارشناسی در رشته گیاهان دارویی تحصیل کردم. بعد از اتمام تحصیل به این فکر افتادم که با تلفیق دانسته‌هایم در این دو رشته، محصولات جدیدی تولید کنم و از این طریق درآمد داشته باشم. تولید شرینی‌جات گیاهی از این ایده آغاز شد و ابتدا مجوز مشاغل خانگی را دریافت کردم. سپس یک شرکت دانش‌بنیان ثبت کردم و به مرور کار را گسترش دادم و درحال حاضر در مرحله تولید صنعتی شیرینی‌جات گیاهی هستم.»


تولید محصولات فرا سودمند و گیاهی

آقای نگینی می‌افزاید:«حوزه فعالیت شرکت دانش‌بنیان ما تولید محصولات غذایی فراسودمند، گیاهی و بدون قند برای بیماران دیابتی و سیلیاکی است. ما با تحقیقات و آزمایش‌های متعدد توانستیم در انواع شیرینی‌جات اصلاح فورمولاسیون را اعمال کنیم و شکر، آرد و گلوکوز را از چرخه تولید شیرینی حذف کنیم. این درحالی است که اگر از یک قناد شکر، آرد و کلوگوز را بگیریم، هیچ شیرینی نمی‌تواند تولید کند زیرا بافت همه شیرینی‌ها را این سه محصول تشکیل می‌دهد.» امید نگینی و همکارانش در شرکت سلامت‌گستران آرایان توانسته‌اند، اختراعاتی چون سوهان بدون شکر، شیرینی لوز غنی شده با گیاهان دارویی معطر و گز بدون قند را به ثبت برسانند و تجاری‌سازی کنند. او در این باره خاطرنشان می‌کند:«ما از گیاه استویا به عنوان شیرین‌کننده طبیعی و گیاهی جایگزین استفاده کردیم. برگ خشک این گیاه 300برابر شیرین‌تر از شکر است اما مضرات آن را ندارد و برای بیماران دیابتی مفید است. برای غنی‌سازی محصولات و افزایش ارزش غذایی آنها هم از جلبک دریایی اسپرولینا استفاده کردیم که 78درصد وزن آن را پروتیین و 18درصد وزن آن را اسید‌های آمینه تشکیل می‌دهد و سرشار از آهن است.»


از صفر شروع کردیم

این فعال اقتصاد مقاومتی اظهار می‌کند:«ما کار را از صفر و از درون منزل شروع کردیم و هیچ سرمایه کلانی در اختیار نداشتیم. البته وام 30میلیون تومانی بسیج سازندگی کمک قابل ملاحظه‌یی برای ما بود. درحال حاضر در کارگاه صنعتی برای 10نفر شغل ایجاد کرده‌ایم و 20نفر هم به صورت پاره وقت با ما همکاری دارند. نمایندگی‌های فروشمان هم در شهر‌های مختلف کشور فعال هستند. بخش عمده‌یی از فروش محصولات با استفاده از اینترنت و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تسهیل می‌شود. محصولات به خوبی فروش می‌روند و بازار خوبی دارند اما این حوزه ظرفیت بسیار زیادی برای کار دارد.» او می‌افزاید:«ما با دست خالی شروع کردیم اما امروز همه تجهیزات تولید صنعتی از قبیل دستگاه داغ زدن، پیلوپک، شیرینی پک، تجهیزات آزمایشگاهی برای عصاره‌گیری و اسانس‌گیری و محیط پرورش جلبک اسپرولینا را به طور کامل در اختیار داریم. هدف‌گذاری اصلی‌مان صادرات است و درحال برنامه‌ریزی برای آن هستیم.»


تهران امروز بارانی است

آلودگی هوا و تداوم پایداری نسبی جو در شهرهای صنعتی و پرجمعیت همچون تهران، کرج، اصفهان و تبریز دیروز هم ادامه داشت ولی با توجه به پیش‌بینی بارندگی از امروز کیفیت هوای این مناطق به شرایط مطلوب بازمی‌گردد. به گزارش فارس براساس نقشه‌های هم‌دیدی و آینده‌نگری با ورود سامانه بارشی، بارش برف از سمت غرب و شمال‌غرب کشور آغاز شده که به تدریج گستره بارش‌ها به شکل باران و برف در جنوب‌غرب، زاگرس مرکزی و از اواخر وقت دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی فعال خواهد شد. روز یک‌شنبه بارش‌ها در مناطق ذکر شده ضمن تقویت تداوم می‌یابد و روز دوشنبه هفته جاری عمده بارش‌ها در زاگرس مرکزی و شمال‌شرق کشور پیش‌بینی می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر