عملکرد بهتر از انتظار نوظهورها

۱۳۹۵/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۵۶۹

فعالیت‌های اقتصادی جهان در فصل دوم سال 2016، رشدی متوسط و آرام داشت. در این فصل، در حالی که اقتصادهای توسعه‌یافته عملکردی ضعیف‌تر از فصل اول داشتند، کشورهای دارای اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه، عملکردی بهتر از انتظار را رقم زدند. رشد اقتصادی امریکا، در فصل دوم سال جاری میلادی ضعیف‌تر از انتظار بود که ناشی از کاهش شدید سرمایه‌گذاری و کاهش مخارج دولتی بود. نااطمینانی ناشی از تصمیم فدرال رزرو پیرامون افزایش نرخ بهره، یکی از دلایل کند شدن رشد سرمایه‌گذاری در امریکا است، فدرال رزرو به‌دلیل عدم قطعیت پیرامون اقتصاد جهانی و همچنین آمار ضعیف تعداد شاغلین در ماه‌های آوریل و مه، مرحله‌ دوم افزایش نرخ بهره را به تعویق انداخت. رشد اقتصادی حوزه‌ اروپا تقریبا بدون تغییر و برابر با 1.6درصد بود. در این حوزه، تقاضای داخلی همچنان از طریق سیاست‌های پولی بانک مرکزی اروپا حمایت می‌شود و به واسطه این اقدامات، عملکرد مطلوبی داشته است، اما رشد صادرات و سرمایه‌گذاری در این منطقه کمتر از فصل قبل بود. مخارج مصرفی همچنان از محرک‌های اصلی رشد اقتصادی اروپا می‌باشد گرچه رشد این شاخص نیز در این فصل کمتر از فصل اول بود. در میان کشورهای اروپایی، رشد تولید ناخالص داخلی در فصل دوم سال جاری میلادی، در اقتصادهایی مانند آلمان، اسپانیا و هلند افزایش یافت درحالی که رشد اقتصادی فرانسه و ایتالیا صفر درصد بود.

در فصل دوم سال 2016، اقتصاد ژاپن نیز کاهش رشد اقتصادی را تجربه کرد. کاهش صادرات به دلیل ضعف تقاضای خارجی به خصوص از سوی اقتصادهای در حال توسعه و ضعف در تولید از اصلی‌ترین عوامل کاهنده‌ رشد اقتصادی ژاپن است. این در حالی است که، سرمایه‌گذاری ثابت متعاقب بهبود سود شرکت‌ها در فصل دوم سال جاری میلادی، از رشد مطلوبی برخوردار بوده است. در مقابل، عملکرد اقتصادی اقتصادهای نوظهور در فصل دوم سال 2016 تا حدودی بهتر از انتظارات بود و این اقتصادها روند رو به بهبودی را آغاز کردند.

رشد اقتصادی چین در فصل دوم سال نیز مانند فصل قبل، 6.7درصد بود که در محدوده‌ رشد اقتصادی هدف دولت چین قرار دارد که این موضوع نشانه‌یی از اثرگذاری سیاست‌های اقتصادی دولت چین است، مهم‌ترین دلیل رسیدن به این رشد اقتصادی سیاست‌های حمایتی دولت چین بوده است. در واقع بدون سیاست‌های حمایتی دولت و افزایش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و بازار املاک، رسیدن به رشد اقتصادی 6.7درصد تقریبا غیرممکن بود. بنابراین، اقتصاد چین در نیمه نخست سال 2016 عملکردی بهتر از انتظار داشته است گرچه برخی از شاخص‌ها مانند مخارج سرمایه‌گذاری همچنان عملکردی کند و ضعیف دارد. همچنین ثبات نسبی در اقتصاد برزیل و روسیه دیده می‌شود که در اقتصاد روسیه بخش زیادی از آن به دلیل افزایش قیمت نفت بود. اقتصاد روسیه در فصل دوم سال 2016، کمترین انقباض را در حدود یک سال اخیر تجربه کرد و عملکرد بهتر از انتظار داشت، رشد اقتصادی این کشور در فصل دوم سال جاری میلادی برابر با 0.6 -درصد بود. این در حالی است که رشد اقتصادی روسیه در فصل اول سال جاری میلادی برابر با 1.2 -درصد بود. سرمایه‌گذاری که در فصل اول سال جاری میلادی یکی از عوامل کاهنده‌ تولید ناخالص داخلی روسیه بود در فصل دوم بهبود قابل ملاحظه‌یی یافت که بخشی از آن به دلیل عملکرد مثبت بخش صنعت و بخشی دیگر به دلیل بهبود قیمت نفت در فصل دوم بود. رکود عمیق اقتصاد برزیل در فصل دوم سال 2016 نیز ادامه پیدا کرد گرچه در این فصل، اقتصاد برزیل کمترین رشد اقتصادی منفی را در یک سال اخیر ثبت کرد.

در فصل دوم سال 2016 اقتصاد برزیل همچنان تحت‌تاثیر سطح پایین قیمت‌ها در بازار کالا‌های اساسی، نرخ بیکاری بالا و آشفتگی‌های سیاسی بود. اما برگزاری مسابقات جهانی المپیک در ریو، اثر بسزایی در عملکرد بهتر از انتظار این کشور، در فصل دوم سال جاری میلادی داشت. در مقابل، رشد اقتصادی هند در فصل دوم سال 2016، نه تنها ضعیف‌تر از فصل اول بلکه کمتر از پیش‌بینی‌ها بود. رشد اقتصادی هند در فصل دوم سال 2016 میلادی برابر با 7.1درصد بود در حالی که رشد در فصل اول سال جاری میلادی برابر با 7.9درصد بود. ضعف تقاضای داخلی اصلی‌ترین دلیل کاهش رشد اقتصادی هند بوده است به نحوی که رشد مخارج مصرفی و واردات، با کاهش قابل ملاحظه‌‌یی در این فصل مواجه شدند.

در فصل اول سال جاری میلادی، فعالیت‌های صنعتی جهان و تجارت جهانی کم‌رونق بود اما در فصل دوم نشانه‌هایی از بهبود تجارت دیده می‌شود که یکی از اصلی‌ترین محرک‌های آن افزایش سرمایه‌گذاری چین در زیرساخت‌ها و افزایش قیمت نفت است.

رشد حجم تجارت جهانی در فصل دوم سال2016 نسبت به فصل اول برابر با 0.3درصد بود درحالی که رشد این شاخص در فصل اول برابر با 1.1 -درصد بود. اما، سازمان تجارت جهانی پیش‌بینی خود را از رشد تجارت جهانی در سال 2016 کاهش داده است، که دلیل آن، عدم قطعیت‌هایی مانند نااطمینانی در رابطه با سیاست پولی اقتصادهای توسعه‌یافته، احتمال گسترش شعارها و سیاست‌های ضدتجارت در برخی از کشورها و در نهایت خروج بریتانیا از اتحادیه‌ اروپا که اثر مهمی روی تجارت در حوزه‌ اروپا خواهد گذاشت، است. در ماه آوریل شاخص مدیران خرید ترکیبی افزایش یافت و به 51.6 رسید، افزایش این شاخص در ماه آوریل نشان‌های از بهبود فعالیت‌های اقتصادی جهان بود، گرچه روند شاخص مدیران خرید ترکیبی در سال 2016 نسبت به سال 2015 در سطح پایین‌تری قرار دارد. همچنین در فصل دوم سال 2016 بازار کالاهای پایه، با افزایش ارزش مواجه شدند، نفت خام برنت با افزایش 34 درصدی در قیمت، بیشترین افزایش را در میان کالاهای پایه تجربه کرد. بازار فلزات گرانبها نیز به دلیل تاخیر افتادن اجرای سیاست افزایش نرخ بهره، افزایش قیمت را تجربه کردند، قیمت نقره و طلا به ترتیب 13 درصد و 7 درصد افزایش یافت. بازار کانی‌ها و فلزات نیز در این فصل به دنبال توقف‌های متعدد در تولید، تقویت تقاضا به خصوص از سوی چین و کاهش ارزش دلار، با افزایش ارزش مواجه شد. بطور کلی، با توجه به اینکه برگزیت هنوز اثر کامل خود را روی اقتصاد جهانی نگذاشته است، میزان عدم قطعیت موجود نامعلوم است به‌طوری که که پیش‌بینی چشم‌انداز اقتصاد جهانی را بسیار سخت و پیچیده می‌کند، گرچه این امید وجود دارد که با مدیریت بهینه، روند خروج بریتانیا از حوزه اروپا به تدریج و بدون هزینه صورت گیرد به‌طوری که عدم قطعیت موجود شروع به کاهش کند. با این وجود، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی نرخ رشد اقتصاد جهانی را 0.1درصد کاهش داد، در آخرین پیش‌بینی این نهاد، نرخ رشد اقتصادی جهانی برای سال 6102، برابر با 3.1 درصد پیش‌بینی شده است که برابر با رشد اقتصادی سال 2016 است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر