اخبار بورس

۱۳۹۵/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۵۵۵

صدور ۲۳ کد سرمایه‌گذار خارجی در یک‌ ماه

محمدرضا محسنی گفت: ۱۴سرمایه‌گذار حقوقی آذر ماه امسال کد سهامداری خود را از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دریافت کردند تا تعداد سرمایه‌گذاران حقوقی خارجی فعال در بازار سرمایه ایران به عدد ۱۴۱ برسد. مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه(سمات) افزود: ۹سهامدار حقیقی از امریکا، سوییس، جمهوری آذربایجان، لهستان، چین، عراق و افغانستان(۳نفر) ماه قبل با پشت سر گذاشتن مراحل قانونی، کد معاملاتی فعالیت خود را دریافت کردند. وی اظهار کرد: ۱۴سرمایه‌گذار حقوقی خارجی از کشورهای گرجستان، امارات و افغانستان (۳شرکت)، اندونزی، چین، عمان، آلمان و سوئد آذر ماه امسال کد سهامداری خود را از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اخذ کردند تا تعداد سرمایه‌گذاران حقوقی خارجی فعال در بازار سرمایه ایران به عدد ۱۴۱ برسد. نخستین کد سهامدار خارجی بازار سرمایه ایران را آبان ماه سال ۷۳ یک شرکت آلمانی دریافت کرد و تاکنون ۷۶۹ کد سهامدار خارجی در این بازار صادر شده است. درحال حاضر سرمایه‌گذارانی از امریکا، انگلیس، اسپانیا، روسیه، آلمان، سوییس، سوئد، لهستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان، چین، هلند، هند، ترکیه، لبنان، آفریقای جنوبی، ژاپن، قبرس، ایتالیا، امارات، نروژ، یونان، اندونزی، مالدیو، لهستان، هنگ کنگ، قطر، عراق، پاکستان، سوریه، لوکزامبورگ، کویت، نیوزیلند، مالزی، کره جنوبی، گرجستان، ارمنستان و افغانستان فعال هستند.


ساخت 3 بیمارستان از طریق اوراق وقف در بورس

اوراق وقف به‌گونه‌یی طراحی شده که اگر افراد، قدرت مالی برای وقف یک باغ یا ساختمان و مدرسه را به‌طور کامل ندارند، می‌توانند بخشی از پول آن را بپردازند و در موقوفه شرکت کنند. این افراد با روحیه خیرخواهی که دارند، از این اوراق خریداری و در این سنت حسنه شرکت می‌کنند. رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، از ساخت چند بیمارستان در کشور از محل «اوراق وقف» خبر داد. غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با سنا، با بیان اینکه اوراق وقف با استقبال بسیار خوبی در میان کادر درمانی ازجمله پزشکان و پرستاران مواجه شده است، گفت: از این اوراق تاکنون سه بیمارستان در مناطق مختلف ساخته شده است. رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: اوراق وقف به‌گونه‌یی طراحی شده که اگر افراد، قدرت مالی برای وقف یک باغ یا ساختمان و مدرسه را به‌طور کامل ندارند، می‌توانند بخشی از پول آن را بپردازند و در موقوفه شرکت کنند. این افراد با روحیه خیرخواهی که دارند، از این اوراق خریداری و در این سنت حسنه شرکت می‌کنند. مصباحی‌مقدم در تشریح بیشتر این اوراق اظهار داشت: اوراق وقف بازار ثانویه ندارند که از قابلیت خرید و فروش در بازار برخوردار باشند؛ به عبارتی این اوراق‌، یک‌بار برای کسانی ‌که می‌خواهند وقف کنند منتشر می‌شوند و بعد از آن، دیگر بازاری برای آنها قابل تصور نیست.


تحولات اساسی صنعت کارگزاری با تغییر معیارها

سازمان بورس بعد از ۶سال دستورالعمل جدیدی را برای رتبه‌بندی ۱۰۸شرکت کارگزاری ابلاغ کرد که طی یک سال آینده منجر به تغییرات اساسی در این صنعت خواهد شد. درحالی دستورالعمل‌های رتبه‌بندی کارگزاران بورس برای نخستین‌بار زمستان 89 ابلاغ و اجرایی شد که بعد از 6سال سازمان بورس دستورالعمل جدیدی را ابلاغ کرد که در آینده منجر به تغییرات اساسی در این صنعت خواهد شد. براساس این گزارش، طبق دستورالعمل اداره نظارت بر کارگزاران بورس سازمان بورس، علاوه بر تغییر عناوین مجوزهای صادره، برای هر حوزه فعالیت و مجوزی، حداقل سرمایه تعیین شده و در صورتی که شرکتی خواهان دریافت هر 6مجوز معاملات اوراق تامین مالی، معاملات کالا، معاملات مشتقه مبتنی بر کالا، مشتقه مبتنی بر اوراق بهادار، مشاور عرضه و مشاور پذیرش باشد، باید دارای سرمایه حداقلی 15میلیارد تومانی شود. همچنین درحالی 108شرکت کارگزاری فعلی از اول آذر تا یک‌سال، مهلت تطبیق با دستورالعمل جدید را دارند که باتوجه به تفکیک سرمایه حداقلی برای هر مجوز فعالیت، بعد از یک‌سال فقط مجاز به فعالیت‌هایی خواهند بود که حداقل سرمایه را تامین کرده باشند.


زمان مجمع و برنامه افزایش سرمایه سخت آژند

مدیرعامل شرکت سخت آژند با اظهارنظر درباره بودجه عمرانی سال جاری و آینده از برگزاری زمان مجمع سالانه در پایان دی و برنامه این شرکت برای افزایش سرمایه خبر داد. به گزارش بورس پرس حامد نورانی با اعلام احتمال برگزاری مجمع سالانه تا پایان دی، گفت: سهامدار عمده سخت آژند درنظر دارد سود مناسبی میان سهامداران تقسیم کند. همچنین برنامه افزایش سرمایه برای تامین منابع جهت پیشبرد پروژه‌های شرکت مدنظر است.

وی درباره بودجه عمرانی سال جاری و آینده گفت: درحالی بخش ساختمان یکی از بخش‌های بزرگ و تاثیرگذار در اقتصاد کشور است که طی 6ماهه اول سال جاری، تنها 23درصد از بودجه 57هزار میلیارد تومانی اعتبارات عمرانی پوشش داده شده اما تحقق بخش بیشتری از اعتبارات عمرانی در نیمه دوم سال، دولت می‌تواند پرقدرت‌تر ظاهر شود. این مقام مسوول به بودجه 63هزار میلیارد تومانی در لایحه بودجه 96 اشاره کرد و گفت: این میزان بودجه عمرانی برای نخستین‌بار در ‏کشور بوده و از نسبت 19.7درصدی در مقایسه با درآمدهای عمومی دولت در سال آینده برخوردار است.

نورانی تصریح کرد: در حال حاضر عدم دراختیار داشتن فضای اقامتی کافی و مناسب در کشور متناسب با استانداردهای روز جهان یکی از مسائلی است که درخصوص رونق بخش گردشگری با آن مواجهیم، بنابراین سرمایه‌گذاری در این بخش می‌تواند سودآوری مناسبی را برای شرکت‌های ساختمانی رقم بزند. این موضوع به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر رونق اقتصاد و در پی آن رشد بازار سرمایه اثرگذار است.

وی گفت: هر چند بخش مسکن و ساختمان به‌عنوان یک صنعت، دارای روابط تجاری کمتری نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی با خارج از کشور دارد، اما تاثیرپذیری مناسبی را از شرایط اقتصاد جهانی و تفاهمات سیاسی و اقتصادی انجام شده داراست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر