آغاز ناامید‌کننده بورس در فصل چهارم

۱۳۹۵/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۵۴۹

گروه بورس

کاهش قیمت جهانی فلزات اساسی و کامودیتی‌ها همچنین هراس سرمایه‌گذاران از مسدود شدن دارایی براساس توقف نماد و نهایتا نوسانات انواع ارز و نامشخص بودن تاثیر این نوسانات بر شرکت‌های صادرات محور موجب شد تا سرمایه‌گذاران بورس در وضعیت انتظاری به سر برده و شاخص کل در کانال 80 تا 81 هزار واحد درجا بزند.

به گزارش«تعادل» تداوم توقف طولانی اغلب نمادهای معاملاتی در بورس تهران هم‌اکنون شائبه‌یی برای سهامداران به وجود آورده که در صورت سهامداری در یک نماد معاملاتی خاص امکان انسداد نقدینگی سهامدار به مدت نامعلوم وجود خواهد داشت. بازاری که این روزها حتی برای بازار بدهی هم حرف چندانی ندارد. براساس این گزارش، دیروز بازار سهام درحالی در روندی مثبت معاملات خود را آغاز کرد که در میانه بازار با غلبه عرضه بر تقاضای سهام در اغلب نمادهای معاملاتی شاخص‌ساز بازار به ویژه از سوی برخی حقوقی‌ها شاهد درجا زدن قیمت سهام در اغلب نمادهای معاملاتی بود.

با این همه انطباق رفتار معامله‌گران حرفه‌یی بازار سهام با الگوهای تکنیکی دیروز سیگنال‌های مثبتی را در گروه خودرویی‌ها، برخی بیمه‌یی‌ها و شرکت‌های سیمانی با وجود افزایش عرضه سهام از سوی حقوقی‌ها صادر کرد.


قیمت کامودیتی در سطح بین‌المللی

قیمت مواد اولیه در جهان طی روزهای گذشته با روندی کاهشی روبه‌رو شده و قرمزپوش به تعطیلات رفت. قیمت هر تن مس در بازار جهانی قبل از بسته شدن بازاها با یک درصد معادل 55 دلار کاهش نسبت به روز قبل از آن به 5 هزار و 472دلار رسید. قیمت هر تن روی نیز با یک درصد معادل 28دلار کاهش با رقم 2هزار و 601 دلار به کار خود پایان داد همچنین قیمت سرب نیز با کاهش 70دلاری معادل 3.31درصدی با رقم 2هزار و 63 دلاری به تعطیلات رفت.

نوسانات دلار در بازار

قیمت ارز در روزهای اخیر با رشد مواجه شده و می‌تواند بر صورت‌های مالی شرکت‌های صادرات محور تاثیر مثبت بگذارد در مقابل شرکت‌های واردات محور نیز با افزایش قیمت انواع ارز در آینده متضرر خواهند شد لذا این تاثیر دوگانه ارز بر بازار سبب شد تا بازار در انتظار تثبیت قیمت ارز بوده و داد و ستد سهام این شرکت‌ها با آهنگ کندی دنبال می‌شود. براساس این گزارش، تک‌سهم‌های گروه پتروشیمی همسو با افزایش قیمت جهانی کالاهای اساسی و نوسانی شدن نرخ دلار در بازار داخلی همچنان به اوره‌ساز‌ها برای جمع‌آوری سهام اقبال نشان می‌دهد. در این گروه پارس پامچال در حجم‌های محدود سهام همچنان ترکتازی می‌کند.

بررسی داد و ستد صنایع بورسی

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های کشت و صنعت چین‌چین، گروه دارویی سبحان، حق تقدم خرید سهام فولاد خوزستان، اوراق گواهی سپرده عام بانک پارسیان، اوراق گواهی سپرده عام بانک گردشگری و پتروشیمی زاگرس از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی سیمان کردستان و حق تقدم خرید سهام آن، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان متوقف شدند.

دیروز همچنین پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری نخستین سرمایه‌گذاری جسورانه با نام تجاری رویش لوتوس در فرابورس انجام و به اتمام رسید. دیروز جدا از معاملات پرحجم حق تقدم خرید سهام پارس خودرو، حق تقدم خرید سیمان شرق، حق تقدم خرید سهام توسعه معادن و فلزات و حق تقدم خرید سهام بیمه البرز؛ در نماد معاملاتی صنعتی دریایی ایران کمتر از 30میلیون سهم به ارزش بیش از 8 میلیارد تومان کد به کد شد.

کمتر از 18میلیون سهم بانک خاورمیانه اما به ارزش بیش از 4.5میلیارد تومان کد به کد شد. 16میلیون سهم گسترش صنایع انرژی آذرآب نیز به ارزش بیش از 4میلیارد تومان کد به کد شد. 10میلیون سهم پالایش نفت تبریز نیز به ارزش 5 میلیارد تومان با معاملات کد به کد از سوی سهامدار عمده همراه بود. 120میلیون سهم فولاد مبارکه اصفهان به ارزش بیش از یک میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی منتقل شد.

در معاملات دیروز در نماد پالایش نفت تبریز، بانک خاورمیانه و فولاد مبارکه اصفهان معاملات درون‌گروهی انجام شد به طوری که در نماد پالایش نفت تبریز ۱۰میلیون سهم به ارزش بیش از پنج میلیارد تومان تنها در یک معامله کد به کد شد و در نماد بانک خاورمیانه ۱۷میلیون و ۹۰۰هزار سهم به ارزش بیش از 4میلیارد تومان در یک معامله درون‌گروهی مورد معامله قرار گرفت.

دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های کشت و صنعت چین‌چین، گروه دارویی سبحان و حق تقدم شرکت فولاد خوزستان بازگشایی شدند. همچنین نماد معاملاتی شرکت سیمان کردستان، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان و حق تقدم سیمان کردستان متوقف شدند. در نخستین روز معاملات این هفته در گروه خودرو معاملات روند عادی خود را طی کرد. در این گروه ۹۲میلیون و ۲۰۷هزار سهم به ارزش بیش از ۱۲میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت همچنین در گروه فرآورده‌های نفتی ۱۳میلیون و ۹۲۴هزار سهم به ارزش بیش از 7میلیارد تومان دادوستد شد.

همچنین در گروه فلزات اساسی بیشتر نمادها شاهد کاهش قیمت پایانی بودند. در این گروه ۱۵میلیون و ۸۹۵ هزار سهم به ارزش بیش از 4میلیارد تومان در ۲۲۵۰نوبت معامله مورد دادوستد قرار گرفت و در نماد فولاد مبارکه اصفهان ۱۰میلیون سهم به ارزش یک میلیارد و ۳۷میلیون تومان دادوستد شد. گروه بیمه و صندوق بازنشستگی در اکثر نمادها شاهد رشد قیمت پایانی بود البته در میان نمادهایی که رشد کردند، نمادهای دیگری هم بودند که حتی تا 4درصد افت قیمت را شامل می‌شدند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر