اخبار

۱۳۹۵/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۵۴۸

تغییرات نظام مالی مانعی

در برابر فشارهای بازار پول

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ورود بازیگران غیربانکی به بانک‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است بدین‌ترتیب اعمال تغییر و تحول نظام مالی برای کنترل فشارها در بازار ضروری است.

برات قنبری در گفت‌وگو با ایبنا؛ با اشاره به برگزاری ششمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام پرداخت که در روز‌های ۱۳و ۱۴دی ماه سال جاری برگزار می‌شود، افزود: این همایش شاهد ارائه نقطه نظرات جدید برای مباحث پرداخت در نظام مالی است و در سال جاری با گسترش اطلاعات و ارتباطات، معرفی نسل‌های سوم و چهارم و آماده بودن زیرساخت‌های ارتباطی کشور شاهد تحول جدیدی در نظام مالی هستیم.

وی اظهار کرد: از آنجا که بانکداری نوین جایگزین بانکداری سنتی شده، مفاهیمی مانند بانکداری مجازی، بانکداری الکترونیک، تغییر رفتار مشتریان و فشار پول مجازی ضرورت نگاه جدید به نظام پرداخت ایجاد کرده است به همین منظور عمده مشتریان از ورود به شعبات خودداری و از طریق اینترنت کارهای خود را دنبال می‌کنند. معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: همچنین شاهد تحول جدیدی در تنظیم مقررات نظام بانکی هستیم با توجه به این موضوع با معرفی ابزارهای جدید در تلفن‌های همراه یا پرداخت‌های موبایلی لازم است بین نظام تنظیم مقررات فناوری اطلاعات و مقرارت بانک کشور همکاری داشته باشند. قنبری خاطرنشان کرد: اگر تحولات نظام بانکی صورت نگیرید، ورود بازیگران غیربانکی به مجموعه بانکی اجتناب‌ناپذیر می‌شود و اگر نتوانیم این موضوع را کنترل کنیم، فشارها آینده بازار را تعیین می‌کنند.


جهش ۱۵۰ هزار تومانی سکه در سال ۹۵

نرخ سکه در بازار آزاد با ادامه روند افزایشی درحالی از مرز یک میلیون و ۱۵۰هزار تومان عبور کرده که این نرخ بالاترین قیمت حداقل طی دو سال گذشته به حساب می‌آید.

به گزارش ایسنا، بررسی و رصد قیمت‌ها از بازار سکه نشان از روند افزایشی قیمت‌ها در ۹ماه نخست سال جاری دارد؛ به طوری که در این بازه زمانی سکه تمام حدود ۱۴۰هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

حرکت صعودی که طی حدود دو ماه گذشته شتاب بیشتری به خود گرفت و ابتدا قیمت آن از مرز یک میلیون و ۱۰۰هزار تومان عبور کرد و در ادامه از مرز یک میلیون و ۱۴۰هزار تومان هم گذشت و روی یک میلیون و ۱۵۰هزار تومان ایستاد تا با ثبت رکوردی جدید به بالاترین نرخ خود حداقل طی دو سال گذشته رسیده باشد. بازار سکه در سال گذشته به طور نسبی از وضعیت با ثباتی برخوردار بود و در بیشتر ماه‌های سال ۱۳۹۴ قیمت سکه تمام کمتر از یک میلیون تومان و بین ۸۵۰ تا ۹۸۰هزار تومان در نوسان بود و در اواخر سال گذشته با رسیدن به نرخ یک میلیون و ۱۱۵هزار تومان به بالاترین قیمت خود در سال قبل رسید.

اما در سال ۱۳۹۵ قیمت سکه تمام به پایین‌تر از یک میلیون تومان نرسید. در 6 ماه نخست سال قیمت آن بین یک میلیون و ۱۰هزار تومان تا یک میلیون و ۹۵هزار تومان در نوسان بود. شیب افزایشی قیمت سکه از آبان ماه امسال تندتر شد. در این ماه سکه تمام طرح جدید با افزایش قیمت حدود ۲۵هزار تومانی مواجه شد و به یک میلیون و ۱۲۷هزار تومان رسید. در آذر ماه این روند افزایشی تشدید شد و قیمت سکه به بیش از یک میلیون و ۱۴۰هزار تومان رسید تا به حداکثر قیمت خود در سال جاری رسیده باشد اما چند روز بعد بار دیگر سکه رکورد جدیدی زد و به بیش از یک میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید.

در مورد دلایل این روند افزایشی و جهش قیمتی در ماه‌های اخیر دلایل مختلفی عنوان می‌شود که البته مهم‌ترین آن افزایش نرخ دلار بوده است. به گفته محمد کشتی‌آرای، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، بازار داخلی طلا و سکه تحت تاثیر افزایش نرخ دلار بر خلاف بازار جهانی حرکت صعودی پیدا کرده و در بازار داخلی بیشترین نوسانات قیمت سکه تحت تاثیر افزایش نرخ ارز اتفاق افتاده و همین موضوع باعث شده که قیمت سکه تمام به یک میلیون و ۱۵۰هزار تومان در بازار آزاد برسد درحالی که قیمت جهانی طلا در هفته‌های اخیر کاهشی بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر