9 میلیارد دلار طرح مصوب سرمایه‌گذاری خارجی در 9 ماه

۱۳۹۵/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۵۴۲


مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری خارجی گفت: در 9 ماهه امسال 9 میلیارد دلار طرح سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم مصوب شده است. احمد جمالی در گفت‌وگو با فارس، در مورد وضعیت سرمایه‌گذاری در کشور اظهار داشت: در حال حاضر موافقتنامه‌های تشویق و حمایت‌ از سرمایه‌گذاری خارجی مربوط به چند کشور نهایی شده که این کار به فراهم کردن بسترهای قانونی و نهادی میان دو کشور کمک می‌کند.

مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و کمک‌های فنی اقتصادی ایران افزود: در حال حاضر موافقتنامه با کشورهای عراق، ژاپن، تانزانیا و اسلواکی تا آذر امسال نهایی شده است.

وی با اشاره به انجام مذاکرات با چند کشور دیگر نیز تصریح کرد: فرآیندهای مذاکره با 4 کشور دیگر انجام شده و روال قانونی را طی می‌کند که ازجمله آن کشور چک، لوکزامبورگ، هنگ‌کنگ و مکزیک است. این مقام مسوول با اشاره به اینکه جلسات هیات‌های سرمایه‌گذاری میان کشورهای دیگر مرتبط برگزار می‌شود، تصریح کرد: تاکنون در 9 ماهه جاری 9جلسه برگزار شده و مجموعا 94 طرح به تصویب رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دو برابر افزایش نشان می‌دهد.

جمالی با تاکید بر اینکه تنوع حضور کشورها برای سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران بالا رفته، عنوان کرد: به‌طور سنتی سرمایه‌گذاری‌ها در کشور مربوط به آلمان، ایتالیا و فرانسه بوده که اکنون کشورهایی مانند ترکیه، ‌عراق، چین، اسپانیا و امارات نیز خواستار سرمایه‌گذاری هستند.

به گفته وی، مهم‌ترین بخش‌هایی که نظر سرمایه‌گذاران را به خود جلب می‌کند مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر مانند تولید برق است.

وی درمورد اولویت‌های طرح‌های مصوب سرمایه‌گذاری مستقیم یادآور شد: به ترتیب این اولویت‌ها مربوط به بخش برق، خدمات، صنعت و کشاورزی است که قبلا در بخش کشاورزی جذب سرمایه وجود نداشت، با این حال تمایل سرمایه‌گذاران در این بخش ایجاد شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر