روی خط خبر

۱۳۹۵/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۵۰۹

پرداخت 13 هزار میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید

گروه صنعت در کل کشور بیش از 952شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد که ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها در قالب شهرک‌ها و نواحی صنعتی و حمایت از صنایع در قالب طرح‌های مختلف از اهداف اصلی شرکت‌های شهرک‌های صنعتی در کشور است. بر این اساس 7500واحد تولیدی راکد و زیر ظرفیت با دریافت تسهیلات فعال می‌شوند. در این زمینه علی یزدانی در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد: خوشبختانه تا امروز نزدیک به 9هزار واحد صنعتی با بانک‌ها قرارداد بسته‌اند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تاکنون در سراسر کشور به بنگاه‌هایی که از طریق سامانه بهین‌یاب ثبت‌نام یا مستقیم به بانک‌ها مراجعه کرده‌اند در راستای منویات رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های دولت در راستای تامین نقدینگی و تکمیل ظرفیت بیش از 130هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است. یزدانی افزود: این تسهیلات جهت تامین نقدینگی و فعال شدن بنگاه‌ها پرداخت شد و یک کمیته پایش و نظارتی نیز تشکیل شد تا نظارت بر مصرف صحیح اعتبارات داشته باشد. مدیرعامل صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ابراز کرد: در راستای تامین امنیت خاطر سرمایه‌گذاران و جلوگیری از پراکندگی واحدهای صنعتی، سیاست دولت این است که واحدهای صنعتی در داخل شهرک و نواحی صنعتی مستقر شوند. وی ادامه داد: اگر در داخل شهرک‌ها زمین جهت واگذاری باشد، اداره‌های منابع طبیعی خارج از شهرک‌ها نباید زمین واگذار کنند. یزدانی به تصویب ماده 6 لایحه برنامه ششم توسعه کشور توسط مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: بر مبنای این مصوبه از سال آینده 30درصد از سهم مالیات بر ارزش‌افزوده از سهم مربوط به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها که عملا هیچ نوع خدماتی را داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی ارائه نمی‌دادند به مجموعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی اختصاص پیدا کرد. وی به تشکیل بیش از 388خوشه صنعتی در جهت حمایت از صنایع کوچک اشاره کرد و گفت: تشکیل این خوشه‌ها از صنف تا صنایع بزرگ یک اقدام فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است. یزدانی یکی دیگر از اقدامات انجام شده در جهت حمایت از بنگاه‌های کوچک را ورود به فرابورس اعلام کرد و ادامه داد: این اقدام از جهت تامین مالی بسیار به نفع بنگاه‌هاست و البته باید محصولات قابل رقابت و صورت‌های مالی بنگاه‌ها مشخص باشد. وی به انعقاد تفاهمنامه ورود به بورس کالا اشاره کرد و گفت: اقدام دیگر در جهت آموزش و توجه به امر تحقیق و توسعه است که کمتر به آن در بنگاه‌های کوچک به دلیل هزینه‌بر بودن توجه شده در صورتی که این به نفع بنگاه‌هاست و سازمان در این راستا تسهیلاتی را فراهم کرده و امسال هم درچارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کل کشور آموزش 100هزار نفر در برنامه قرار دارد.


گمرک ۸ نوع عوارض

بر واردات سیگار وضع کرد

گروه تجارت گمرک ایران در بخشنامه‌یی حقوق ورودی و عوارض گمرکی واردات سیگار را اعلام کرد. بر این اساس، حقوق گمرکی واردات سیگار براساس جداول کتاب مقررات صادرات و واردات 5‌ درصد ارزش سیف است. ضمن اینکه سود بازرگانی واردات سیگار براساس مندرجات ذیل یادداشت فصل 24کتاب مقررات صادرات و واردات 20درصد ارزش فوب است. مطابق با این بخشنامه، واردات سیگار مشمول 40درصد عوارض براساس ردیف درآمدی 160117 قانون بودجه سال 1395 است؛ ضمن اینکه براساس ردیف درآمدی 160155قانون بودجه سال 1395 واردات هر نخ سیگار مشمول 500 ریال عوارض است. همچنین مالیات بر ارزش‌افزوده واردات سیگار براساس ماده 16 مالیات بر ارزش‌افزوده 12‌درصد است که از ارزش سیف به علاوه حقوق ورودی دریافت می‌شود و در عین حال براساس ماده 38 قانون مالیات بر ارزش‌افزوده از واردات سیگار 3‌درصد عوارض شهرداری دریافت می‌شود که مبنای محاسبه آن ارزش سیف به علاوه حقوق ورودی است. بر این اساس، واردکنندگان سیگار باید براساس ردیف درآمدی 160144 قانون بودجه سال 1395 به ازای هر نخ 20ریال عوارض پرداخت کنند؛ همچنین براساس ماده 163قانون امور گمرکی به میزان نیم‌درصد از حقوق ورودی به عنوان عوارض هلال احمر از واردات سیگار دریافت می‌شود. براساس لایحه بودجه 96 مالیات تولید داخلی سیگار 20‌درصد در نظر گرفته شده است. این درحالی است که به جز اخذ عوارض ریالی بر هر نخ سیگار حقوق و عوارض حداقل 80 درصدی بر واردات سیگار اعمال می‌شود.


تصویب لایحه سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته

گروه صنعت نحوه پرداخت تسهیلات ارزی به طرح‌های تولیدی با مشارکت سازمان‌های توسعه‌یی با اولویت مناطق کمتر توسعه‌یافته مشخص شد. نمایندگان مردم در خانه ملت مقرر کردند، صندوق توسعه ملی مناطق کمتر توسعه‌یافته را در پرداخت تسهیلات ارزی به طرح‌های تولیدی از طریق مشارکت با سازمان‌های توسعه‌یی در اولویت قرار دهد و در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق درخصوص لایحه برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با ماده (10) لایحه مذکور موافقت کردند. در این زمینه معاون برنامه‌ریزی سازمان گسترش توضیح داد: براساس ماده (10) لایحه مذکور، صندوق توسعه ملی مجاز است به طرح‌های تولیدی افراد حقیقی و حقوقی غیردولتی با حداکثر مشارکت 49‌درصد با سازمان‌های توسعه‌یی مشتمل بر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی (ایزیپو)، شرکت شهرک‌های کشاورزی و صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی(ان. پی. سی) و شرکت تخصصی برق حرارتی که در مناطق کمتر توسعه‌یافته سرمایه‌گذاری می‌کنند، تسهیلات ارزی پرداخت کند. به گفته ابوالفضل کیانی در تبصره این ماده آمده است، سازمان‌های توسعه‌یی مکلفند پس از سه سال از زمان بهره‌برداری سهام خود را در طرح‌های مذکور به بخش‌های خصوصی و تعاونی طبق قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل(44) قانون اساسی واگذار کنند. وی و سازمان گسترش در دو سال گذشته به دنبال مواجه شدن با محدودیت مالی، واگذاری بیش از 100شرکت زیرمجموعه با ارزش 4هزار میلیارد تومان و عدم بازگشت مطالبات به ایدرو به دلیل محدودیت‌های مالی دولت همچنین واگذاری تکالیف ضروری توسعه کشور به این سازمان ‌به دنبال راهی برای تامین منابع مالی از طرق دیگر ازجمله صندوق توسعه ملی بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر