جامعه

۱۳۹۵/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۴۹۹

معلق نگه داشتن قانون

صورت خوبی ندارد

ایلنا رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور می‌گوید، کارگران پیمانکاری‌ها منتظرند که وزیر کار هرچه سریع‌تر دستور العمل‌های 36 و 38 را امضا و ابلاغ کند؛ چراکه «معلق نگه داستن اجرای قانون» ضمن شبهه برانگیز بودن برای وزیری که خود را از جنس کارگران می‌داند صورت خوبی ندارد. فتح‌الله بیات گفت: براساس دستورالعمل شماره 36 و 38 معاونت روابط کار، دستمزد کارگران پیمانکاری نباید کمتر از دریافتی سایر کارگران شرکتی که مشمول طرح طبقه‌بندی مشاغل هستند، باشد. از این رو در مشاغل هم‌تراز، دستمزد همه کارگران پیمانی یا قرارداد مستقیم باید یکسان افزایش یابد. بیات در ادامه با یادآوری اینکه ظاهرا طبق ادعای دیوان عدالت اداری امضای این دو دستور العمل توسط معاونت روابط کار با اصل 138 قانون اساسی مغایرت دارد، تصریح کرد: دیوان به صورت شکلی رای به ابطال این 2 دستور‌العمل داده است. از این رو برای رفعه هرگونه شبهه واجب است که این دو دستور‌العمل به امضای وزیر کار برسد و اجرای آن هرچه سریع‌تر ابلاغ شود. رییس اتحادیه کارگران قراردادی با اشاره به عضویت ایران در سازمان جهانی کار و ضرورت عمل به مقاوله نامه‌های سازمان جهانی کار، افزود: دستورالعمل‌های شماره 36 و 38 وزارت کار براساس مقاوله‌نامه شماره 100 سازمان بین‌المللی کار (الزام به پرداخت مزد مساوی به کارگران) تدوین شده است.


کمبود تجهیزات تخصصی برای دانش‌آموزان استثنایی

ایسنا معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، کمبود تجهیزات تخصصی به‌ویژه تجهیزات توانبخشی را از جمله مشکلات دانش‌آموزان در مدارس استثنایی خواند. محسن غفوریان در دیدار با مدیرکل آموزش و پرورش لرستان، از نگاه دستگاه تعلیم و تربیت لرستان به مسائل و مشکلات دانش‌آموزان استثنایی تقدیر کرد و افزود: توفیقات چند ساله آموزش و پرورش استثنایی لرستان حاصل توجه، هم‌افزایی و اهتمام دستگاه تعلیم و تربیت است. وی گفت: ازجمله مشکلات و چالش‌های که در سطح کشور و استان لرستان وجود دارد، تامین نیروی انسانی و بازنشستگی معلمان استثنایی است. معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تصریح کرد: برای رفع این مشکل تلاش شده تا از طریق دانشگاه فرهنگیان و جذب نیروهای جدید، این محدودیت‌ها مرتفع شود. غفوریان کمبود تجهیزات تخصصی به ویژه تجهیزات توانبخشی دانش‌آموزان استثنایی را مشکل دیگر مدارس استثنایی برشمرد و گفت: برای توانمندسازی و ارتقای صلاحیت حرفه‌یی معلمان استثنایی، دوره‌های ضمن خدمت کتب جدید‌التالیف در نظر گرفته شده است.


واگذاری تنظیم بازار محصولات کشاورزی صحت ندارد

ایرنا قائم مقام وزیر جهادکشاورزی در امور بازرگانی می‌گوید، این وزارتخانه تاکنون پیشنهادی برای واگذاری بخش تنظیم بازار محصولات کشاورزی به دولت نداده است و ادعای طرح این پیشنهاد صحت ندارد. علی‌اکبر مهرفرد در پاسخ به این پرسش که برخی ادعا دارند وزارت جهادکشاورزی پیشنهاد واگذاری تنظیم بازار را به دولت ارائه داده است، افزود: بطور حتم عده‌یی خارج از وزارت جهادکشاورزی به دنبال بازپس‌گیری بخش تنظیم بازار محصولات کشاورزی از این وزارتخانه هستند. اگر وزارتخانه‌یی ادعایی درباره بازپس‌گیری بخش تنظیم بازار محصولات کشاورزی از این وزارتخانه دارد، ما از این موضوع بی‌خبریم. به گزارش ایرنا، قانون انتزاع بخش کشاورزی در سال 1391 توسط شورای نگهبان ابلاغ شد، در سال 1392 با روی کار آمدن کابینه دولت یازدهم و حمایت از بخش کشاورزی این قانون اجرایی شد. براساس قانون انتزاع باید در تنظیم بازار محصولات کشاورزی سیاست واردات، صادرات، قیمت‌گذاری و صنایع تبدیلی و تکمیلی و همچنین شرکت‌هایی همچون شرکت بازرگانی دولتی ایران (خرید و واردات گندم)، شرکت پشتیبانی امور دام (تامین‌کننده نهاده‌های دامی و محصولات پروتئینی) به‌طور مستقیم از وزارت صنعت، معدن و تجارت منفک و به وزارت جهاد کشاورزی واگذار می‌شد.


تاسیس ۱۵۰۰سمن جوانان

ایسنا مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: در حال حاضر ۱۵۰۰ سمن جوانان در کشور فعالیت می‌کنند و تعداد آنها تا پایان سال جاری به ۲۰۰۰ سازمان مردم نهاد می‌رسد. رضا حجتی افزود: بیشتر تقاضاها برای راه‌اندازی سمن جدید مربوط به حوزه اجتماعی به ویژه آسیب‌های اجتماعی است و تاکنون ۷۰۰ سمن در سامانه اعتبارسنجی سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان ثبت‌نام کردند و در حال طی مراحل مختلف دریافت مجوز هستند. وی با بیان اینکه مشارکت اجتماعی جوانان به اندازه کافی افزایش نیافته است، گفت: زمانی که جوانان در زمینه تامین نیازهای اساسی خود در حوزه‌هایی مانند اشتغال، ازدواج و مسکن مشکلاتی داشته باشند، به اندازه کافی در حوزه مشارکت مدنی فعال نمی‌شوند.


استعفای رییس هیات‌مدیره تامین اجتماعی

ایرنا رییس هیات‌مدیره سازمان تامین اجتماعی به دلیل اشتغال در یک شرکت دیگر دانش‌بنیان از سمت خود در تامین اجتماعی کناره‌گیری کرد. به نقل از یک مقام مطلع در سازمان تامین اجتماعی عباس کبریایی‌زاده درباره علت کناره‌گیری خود اعلام کرد: با توجه به اینکه در سمت موسس و رییس هیات‌مدیره شرکت دانش بنیان مشغول به کار هستم و از سویی رییس هیات‌مدیره و تامین اجتماعی نیز بوده‌ام و به دلیل اینکه دو شغله محسوب می‌شدم باید یکی از سمت‌های خود را انتخاب می‌کردم بنابراین با توجه به این موضوع تصمیم گرفتم تا از ریاست هیات‌مدیره تامین اجتماعی کناره‌گیری کنم.

وی ادامه داد: با توجه به قانون، باید یکی از سمت‌های خود را انتخاب می‌کردم. لازم به ذکر است استعفای کبریایی‌زاده از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پذیرفته شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر