لزوم افزایش مشارکت مردمی برای دسترسی به توسعه

۱۳۹۵/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۴۹۸

ایلنا وزیر کشور گفت: دموکراسی در حضور مردم پای صندوق رأی خلاصه نمی‌شود بلکه به معنی حضور و مشارکت مردم در تمامی امور است. عبدالرضا رحمانی‌فضلی در جمع شهرداران، روسای شوراهای اسلامی شهر و روستا و دهیاران استان هرمزگان افزود: توفیق داشتم در خدمت مردم هرمزگان باشم و با شهرداران و دهیاران و اعضای شوراهای شهر و روستا دیدار داشته باشم.

وی گفت: سلام رییس‌جمهور را به مردم هرمزگان اعلام و ابراز امیدواری می‌کنم با تلاش دولت حداقل وظیفه‌مان نسبت به شما را انجام دهیم. هر چند با ساختارها و نظام‌های پیچیده‌یی مواجه هستیم که بیش از 50 سال بر نظام حاکم است و برخی محدودیت‌ها مانند کاهش قیمت نفت و کاهش درآمدها از دست ما خارج است اما در سه سال اخیر کمکی که به روستاها و شهرها شده با دوره‌های قبل قابل مقایسه نیست هر چند که باید تلاش بیشتری کنیم. رحمانی‌فضلی با بیان اینکه باید کارها به مدیران و مردم واگذار شود و این عزم و هدف دولت است، ادامه داد: اما برای عملی شدن آن باید نظامات مختلف حاکم بر مقدرات کشور را در نظر گرفت.وی عنوان کرد: با توجه به همه تغییرات صورت گرفته هنوز نمی‌توانیم بگوییم تمامی مناطق از اختیارات کامل برای اداره خود برخوردار هستند اما دولت اعتقاد دارد که باید امور به مناطق داده شود هر چند که سیاست‌های کلان از قبیل سیاست‌های امنیتی، نظامی، پولی و بانکی قابل واگذاری نیستند اما واگذاری اختیارات حوزه اجرایی به ویژه حوزه اقتصادی و ظرفیت‌های مناطقی مانند هرمزگان که از پتانسیل بزرگ مرز، دریا و شرایط خاص اقلیمی، تجاری و تولید برخوردارند، ضروری است.

وی با بیان اینکه در حوزه اقتصاد مقاومتی که سیاست و راهبرد اصلی دولت است، اراده دولت این است که برخی اختیارات به استان‌ها داده شود، اظهار کرد: حتی برای استان‌ها وزیر معین انتخاب شده که نوید همان واگذاری اصلی است و اتفاقی است که باید بیفتد چراکه اداره کشور با حجم و انباشتگی تشکیلات کار سختی است و همه کشورهای توسعه یافته دنیا این موضوع را عمل کرده‌اند. رحمانی‌فضلی با اشاره به اینکه اولویت دادن به مناطق مرزی و محروم از اولویت‌های این دولت بوده است، تصریح کرد: نخستین سفرهای رییس‌جمهور به مناطق مرزی و کمتر توسعه یافته بوده زیرا این مناطق نیاز به کار بیشتر دارد و در تخصیص اعتبارات بودجه لحاظ شده است. وی خاطرنشان کرد: بحث روستا از چند منظر قابل بررسی است، یکی حق روستا و روستاییان؛ چراکه در روستاها هم انسان‌ها زندگی می‌کنند و حق آنها برخورداری از امکانات برای زندگی و حیات است و از لحاظ اعتقاد شرعی، قانون اساسی، قوانین موضوعی و واقعیت‌های اجتماعی هم این موضوع مهم است.

وزیر کشور تاکید کرد: اگر امروز 11میلیون حاشیه‌نشین در شهرها داریم، دلیل آن عدم توجه لازم به بخش‌های روستایی و آسیب‌های اجتماعی ناشی از نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی است. همانطور که در کلان‌شهرها هم اختلافات و تبعیض‌هایی وجود دارد که قابل قبول نیست به طور مثال شمال تهران با جنوب تهران قابل مقایسه نیست و همان‌گونه که سیستان و بلوچستان با شیراز، تهران و اصفهان قابل مقایسه نیست.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه روستاها به عنوان یکی از کانون‌های اصلی اجتماعی بیشترین لطمه را خوردند، افزود: روستایی باید به دنبال زندگی خوب باشد و وظیفه حاکمیت این است که شرایط را در روستاها به گونه‌یی تعبیه کند که روستاییان در محل زندگی خود به امکانات دست یابند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر