مردم توان مالی درمان دندان را ندارند

۱۳۹۵/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۴۹۷

تعادل رییس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران گفت: مشکلات دندان‌های مردم بدون بیمه حل نمی‌شود.

باقر شهنی‌زاده گفت: ۳۰هزار دندانپزشک در کشور فعالیت می‌کنند که ۷۰درصد آنها را دندانپزشکان عمومی تشکیل می‌دهند. به گزارش روابط عمومی انجمن دندانپزشکان ایران، شهنی‌زاده با تاکید بر اینکه مردم در مراجعه به دندانپزشکان باید بهترین خدمات را دریافت کنند، افزود: این موضوع شامل همه دندانپزشکان عمومی و... می‌شود.

وی با گلایه از تجاری‌سازی بحث آموزش در حوزه دندا‌نپزشکی گفت: یکی از معضلات حوزه کاری ما این است که عده‌یی از همکاران ما تجاری‌سازی را با‌ بحث آموزش خلط کرده‌اند. یعنی آمده‌اند، آموزش خود را فدای کار تجاری کرده‌اند بدین‌ترتیب که وقتی می‌خواهند جنس خاصی را بفروشند، آن را می‌آورند و آموزش می‌دهند تا بتوانند آن را بفروشند. اما رسالت انجمن دندانپزشکان عمومی ایران این است که آموزش را جدا از کار تجاری انجام دهد. اینکه شرکت‌های تجاری می‌آیند کار تجاری انجام می‌دهند، کار درستی نیست. شرکت‌های تجاری نباید به بهانه معرفی کالایشان وارد کار آموزش شوند. مشکلات ناشی از تجاری‌سازی آموزش دامنگیر گروه پزشکی شده است.

شهنی‌زاده با عنوان این مطلب که آموزش نباید با تجارت مخلوط شود، افزود: حدود ۸۰ تا ۹۰درصد درمان‌های دندانپزشکی در مطب‌های خصوصی انجام می‌شود درحالی که وظیفه ما این است که آموزش‌های دندانپزشکی را به جای تجاری‌سازی علمی کنیم. شهنی‌زاده در ادامه به وضعیت خدمات دندانپزشکی در کشور اشاره کرد و افزود: مشکلات دندانی بدون بیمه حل نمی‌شود.

وی با عنوان این مطلب که اکثریت مردم برای کشیدن دندان به درمانگاه‌های دندانپزشکی می‌روند، گفت: افراد کمتری توان مراجعه به مطب دندانپزشکی را دارند.

شهنی‌زاده با اشاره به حداقل حقوق کارگران که ۹۲۰هزار تومان است، افزود: نمی‌توان با این بودجه به مطب دندانپزشکی رفت. وی همچنین به رقم خط فقر که 5/3میلیون تومان تعیین شده است، اشاره کرد و گفت: با این میزان درآمد هم، مشکلات دندانی وجود خواهد داشت.

شهنی‌زاده با اشاره به مبحث بیمه‌ها در حوزه دندانپزشکی گفت: بیمه‌های تکمیلی امروز ایمپلنت را تحت پوشش قرار داده‌اند اما به طور کلی برای حل مشکلات دندان مردم باید بیمه‌ها وارد شوند. طیف وسیعی از مردم نمی‌توانند مشکلات دهان و دندان خود را حل کنند چراکه توانایی لازم مالی در این زمینه را ندارند. من معتقدم هزینه دندانپزشکی بالا نیست بلکه این درآمد مردم است که پایین است. ما در عرصه دندانپزشکی در سال‌های اخیر افزایش قیمت نداشته‌ایم چراکه کشش آن میان مردم وجود ندارد.

در ادامه دکتر پارسا آتش‌رزم با اشاره به هزینه‌های بالای پروتزهای مبتنی بر ایمپلت گفت: در کشور حدود ۵ الی ۶ میلیون نفر داریم که دچار بی‌دندانی کامل هستند. پروتزهای مبتنی بر ایمپلنت به دلیل هزینه‌های بالایی که دارند متاسفانه نمی‌توانند همه‌گیر باشند. حتی در کشوری مثل امریکا حداکثر 10درصد مردم می‌توانند این نوع پروتز را انجام دهند، باید توجه داشت که پروتزها هم مثل خود دندان‌ها نیاز به مسائل بهداشتی و نگهداری‌های خاص خود دارند. همچنین باید دانست که درمان‌های مبتنی بر ایمپلنت باید تا ۵ سال هر سال یک ‌بار رادیوگرافی شود تا استخوان آسیب نبیند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر