سیاست کاهش نرخ سود بانکی ادامه خواهد یافت

۱۳۹۵/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۴۵۵


وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سیاست‌های کاهش نرخ سود بانکی تا جایی که کمترین فاصله بین نرخ تورم و نرخ سود بانکی در نظام پولی وجود داشته باشد در دولت ادامه خواهد یافت.

به گزارش مهر، علی طیب‌نیا با بیان اینکه سیاست‌های کاهش نرخ سود بانکی از ابتدای دولت وجود داشت، ابراز کرد: ما با اجرای این سیاست‌ها دنبال روند نزولی در نرخ سود متناسب با کاهش نرخ تورم بودیم اما بنا به دلایلی چسبندگی در نرخ سود وجود دارد و این عامل باعث شد تا متناسب با کاهش نرخ تورم نرخ سود کاهش پیدا نکند.

وی همچنین افزود: در بدنه دولت دلایل این امر را بررسی و برنامه مفصلی را در دولت تنظیم کرده‌ایم که اصلاح نظام بانکی از آن جمله است چرا که جهت‌گیری این برنامه معطوف به ریشه‌ها و دلایل وجود اضافه تقاضا در بازار منابع قابل وام‌دهی و منابع اصلی چسبندگی نرخ سود هستند و امیدواریم با اجرای این برنامه بتوانیم فاصله بین نرخ سود و نرخ تورم را به حداقل ممکن برسانیم.

وزیر اقتصاد همچنین گفت: تا به امروز نیز برنامه‌های موفقی در زمینه کاهش نرخ سود بانکی اجرا شده از جمله فعال شدن بازار بین بانکی است که توانستیم کاهشی را در نرخ سود داشته باشیم تا جایی که شاهد کمترین فاصله بین نرخ سود بانکی و تورم هستیم و این روند ادامه پیدا خواهد کرد. طیب‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در دوران تحریم اقدامات موثری را انجام داده بودیم و بی‌برنامه نبودیم، گفت: مردم می‌دانند در شرایطی که هنوز تحریم ادامه داشت کشور موفق شد بر آثار سوء تحریم فائق‌ آید و در سال ۹۳ به رشد اقتصادی مثبت رسیدیم و تورم روند نزولی سریعی را طی کرد و ثبات و آرامشی در بازار ارز حاکم شد و باور من این است که اگر موفقیت ما در برابر آثار تحریم نبود، دشمنان در برابر خواسته ما تمکین نمی‌کردند.

عضو کابینه یازدهم همچنین گفت: هدف سیاست‌ها این است که رشد اقتصادی را افزایش دهد و ثانیا آسیب‌پذیری نظام اقتصادی نسبت به نوسانات خارجی را کاهش دهیم لذا این سیاست‌ها مختص به دوران تحریم و بعد از آن نیست، این سیاست‌ها برای همیشه در دستور کار قرار دارد و من فکر می‌کنم با دنبال کردن این سیاست‌ها می‌توانیم، آینده‌یی مناسب را شناسایی کنیم. طیب‌نیا درباره حذف صفر پول رایج کشور نیز گفت: آنچه امروز مطرح است، بحث حذف صفر‌ها نیست، این حذف بحث دیگری است که در جای خودش باید بررسی شود اما اعتقاد داریم که باید در شرایط مناسبی اقدام به حذف صفر از پول کنیم و فکر می‌کنم هنوز زمان مناسبش نیست، امیدواریم در آینده نزدیک که شرایط مهیا بود حذف صفر انجام شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر