لغو روادید بین تهران و بیشکک در 3 مرحله

۱۳۹۵/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۴۴۶

ایران و قزاقستان برای آغاز دور جدیدی از روابط بانکی دو کشور توافق کردند

گروه ایران

چهارشنبه «ارمنستان»، پنج‌شنبه «قزاقستان» و نهایتا روز گذشته «قرقیزستان»؛ مقصد سفرهای منطقه‌یی روحانی برای توسعه روابط اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیاست. سفرهای پرباری که ماحصل آن دامنه وسیعی از اسناد همکاری مشترک و پیمان‌های منطقه‌یی است و مناسبات اقتصادی و تجاری تازه‌یی را میان ایران و کشورهای منطقه می‌گشاید. روز پنج‌شنبه در جریان سفر به قزاقستان، رییس‌جمهور کشورمان بعد از استقبال رسمی در نشستی دوجانبه با همتای قزاقی خود درباره گسترش روابط اقتصادی و سیاسی و مسائل منطقه‌یی و بین‌المللی بحث و تبادل‌نظر کردند، ضمن اینکه 5 سند همکاری مشترک نیز میان دو کشور به امضا رسید. روحانی همچنین در آخرین ایستگاه سفر دوره‌یی خود به کشورهای آسیای میانه و قفقاز روز گذشته به بیشکک رسید. در جریان این سفر نیز ایران و قرقیزستان «5 سند» همکاری دیگر در زمینه‌های مختلف ازجمله انرژی و گمرک امضا کردند تا روند همکاری‌های اقتصادی دو کشور در مسیر افزایش مبادلات قرار بگیرد. روسای جمهور ایران و قرقیزستان همچنین خاطرنشان کردند که دو کشور یک برنامه بلندمدت همکاری 10ساله برای توسعه، تقویت و تحکیم حداکثری روابط تهران- بیشکک تعیین و بر آن توافق کرده‌اند. روحانی در این این دیدار از بهبود مناسبات بانکی و تسهیل صدور روادید صحبت کرد و آتامبایف رییس‌جمهور قرقیزستان نیز از طرح خط ترانزیت ریلی جدید از چین به سمت قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان و نهایتا دسترسی به دریای عمان و اقیانوس هند از طریق ایران خبر داد و خواستار حمایت کشورمان از این ایده شد.


برنامه تسهیل همکاری‌های تجاری و فرهنگی

موضوع تسهیل روادید بازرگانی میان ایران و قرقیزستان طی سه مرحله ازجمله مهم‌ترین موضوعاتی بود که در جریان دیدار روسای جمهور دوطرف به آنها پرداخته شد. مرحله اول لغو روادید برای نمایندگان بخش اقتصادی، مرحله دوم، برای گردشگران و مرحله سوم، برای همه شهروندان. رییس‌جمهوری پس از امضای 5 سند همکاری میان مقام‌های ارشد ایران و قرقیزستان اعلام کرد که تهران و بیشکک در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی به توافقات مهمی دست یافته‌اند و فصل نوینی در روابط دو کشور گشوده شده است.

روحانی اظهار داشت: در جلسه خصوصی و نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور، به توسعه روابط اقتصادی توجه خاص و ویژه‌یی داشتیم. رفع موانع و ایجاد تسهیلات برای اعطای ویزا یکی از مسائلی است که می‌تواند به توسعه روابط ایران و قرقیزستان کمک کند. دو کشور لغو روادید را به‌عنوان سیاست اصولی در روابط فیمابین می‌بینند و امیدواریم این لغو روادید در سه مرحله انجام شود؛ لغو روادید برای تجار، بازرگانان و بخش‌های صنعتی و کارآفرینان و تولیدگران و در مرحله بعدی لغو روادید برای گروه‌های توریستی و مرحله سوم نیز لغو کامل روادید میان دو کشور است.

رییس‌جمهوری تصریح کرد: لغو روادید می‌تواند ضمن تقویت رفت و آمد توریست‌های دو کشور، رفت و آمد تجار و کارآفرینان را نیز تسهیل کند و زمینه‌یی برای برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور باشد که برای توسعه بیشتر روابط، لازم و ضروری است.


تسهیل روابط بانکی

روحانی با اشاره به اینکه در گام بعدی برای توسعه روابط نیازمند تسهیلات در روابط بانکی هستیم، خاطرنشان کرد: بدون نقل و انتقال آسان در روابط و تضمین‌های بانکی، در مواردی که به اعتبارات بانکی و ال‌سی نیاز است، این‌گونه تحرکات اقتصادی و مالی امکان‌پذیر نخواهد بود و امیدواریم در این سفر زمینه بسیار خوبی برای گسترش و تسهیل روابط بانکی بین دو کشور فراهم آمده باشد. رییس‌جمهوری گفت: ما همان‌طور که رییس‌جمهور قرقیزستان نیز تاکید داشتند از ارتباط ریلی بین چین و قرقیزستان و سپس از طریق ازبکستان، ترکمنستان و ایران به منطقه دریای عمان، خلیج‌فارس و اقیانوس هند، کاملا استقبال می‌کنیم و این را به نفع دو کشور ایران و قرقیزستان و به نفع کل منطقه می‌دانیم که می‌تواند هم برای مسائل اقتصادی و هم برای مسائل فرهنگی در کل منطقه بسیار تاثیرگذار باشد. در مذاکرات مقامات عالی دو کشور تصمیم گرفتیم، کالاهایی که موردنیاز دو طرف است و در ایران یا قرقیزستان تولید می‌شود، با ارائه تسهیلاتی بدون واسطه ثالث دراختیار طرف مقابل قرار گیرد. این به نفع دو کشور خواهد بود. روحانی اظهار داشت: همچنین در زمینه تعرفه‌های ترجیحی بین دو کشور، درباره اقلامی که می‌توانیم برای تبادل آنها از تعرفه‌های ترجیحی استفاده کنیم، مورد بررسی قرار گرفتند. ارائه تسهیلات گمرکی و اتصال مناطق آزاد دو کشور به یکدیگر نیز می‌تواند برای تسهیل تجارت و رونق مبادلات اقتصادی بین دو طرف بسیار تاثیرگذار باشد. رییس‌جمهوری تصریح کرد: باتوجه به اینکه قرقیزستان عضو اتحادیه اوراسیاست، ارتباط ما با قرقیزستان و با کل اتحادیه اوراسیا می‌تواند برای روابط اقتصادی ما موثر باشد و امیدواریم در نشست 26دسامبر این اتحادیه، تصمیمات خوبی در این زمینه اتخاذ شود.


برنامه‌های همکاری‌های 10 ساله

«الماس بیگ آتامبایف» رییس‌جمهوری قرقیزستان نیز در این کنفرانس خبری با اشاره به اینکه اسناد همکاری امضا شده در نشست امروز حاصل گفت‌وگوها و مذاکرات سفر سال گذشته او به تهران بوده است، اظهار داشت: امروز با رییس‌جمهوری ایران درباره تنظیم برنامه همکاری‌های 10ساله آینده دو کشور گفت‌وگو کردیم که اجرای این برنامه تعاملات دو طرف را به سطح جدیدی ارتقا می‌دهد. رییس‌جمهوری قرقیزستان با اشاره به اینکه مهم‌ترین نتیجه دیدارها و گفت‌وگوهای امروز ما اعلام ضرورت ورود به مرحله‌یی جدید از روابط دو کشور برپایه 25سال رابطه دوستانه و نزدیک است، خاطرنشان کرد: تسهیل صدور ویزا بین ایران و قرقیزستان یکی از مهم‌ترین اقدامات برای جهش روابط دوجانبه است و از همین رو به وزرای خارجه دو کشور ماموریت داده شد تا در مدت یک ماه پیشنهادهای خود را در این ارتباط ارائه کنند. وی با اشاره به عضویت قرقیزستان در اتحادیه اوراسیا گفت: این موضوع به ایران این امکان را می‌دهد که کالاهایی را که با سرمایه‌گذاری در قرقیزستان تولید کرده است، به‌راحتی در کل اتحادیه اوراسیا به فروش برساند. همچنین قرقیزستان ترجیحاتی از اتحادیه اروپا برای صادرات کالا بدون مالیات و عوارض دریافت کرده که این امکان نیز می‌تواند دراختیار تولیدکنندگان ایرانی کالا در قرقیزستان قرار گیرد.

تهران و بیشکک 5 سند همکاری امضا کردند

ایران و قرقیزستان در حضور حسن روحانی و آلماس بیک آتامبایف روسای جمهوری دو کشور، ٥ یادداشت تفاهم و موافقتنامه همکاری امضا کردند.

یادداشت تفاهم همکاری بین کمیته دولتی ارتباطات و فناوری‌های اطلاعات جمهوری قرقیزستان و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در حوزه ارتباطات و فناوری‌های اطلاعات، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه جلوگیری و مبارزه با تولید، قاچاق و مصرف غیرقانونی موادمخدر، مواد روانگردان و پیش‌سازها، برنامه مبادلات فرهنگی و هنری بین وزارت فرهنگ و ارشاد ایران و وزارت فرهنگ، اطلاع‌رسانی و گردشگری قرقیزستان برای سال‌های ١٣٩٩- ١٣٩٥ (٢٠٢٠-٢٠١٧ میلادی)، یادداشت تفاهم همکاری‌های مشترک در حوزه‌های بهداشتی، پزشکی، دارو و تجهیزات پزشکی و یادداشت تفاهم همکاری در حوزه اجتماعی و کار 5 سند همکاری بود که در حضور روسای جمهور دو کشور و درراستای توسعه و تقویت مناسبات و همکاری‌های دوجانبه به امضای‌ مسوولان رسید. همچنین در جریان این سفر برنامه همکاری‌های بلندمدت ایران و قرقیزستان برای سال‌های ١٤٠٥- ١٣٩٥ (٢٠٢٦-٢٠١٦ میلادی) و بیانیه مشترک دو کشور نیز منتشر شد.


آغاز دور جدید روابط بانکی ایران و قزاقستان

روسای جمهوری ایران و قزاقستان توافق کردند به‌زودی و در جلسه‌یی مشترک با حضور مسوولان بانک‌های مرکزی دو کشور، دور جدیدی از روابط بانکی دو کشور، ازجمله افتتاح سریع‌تر شعب و آغاز مبادلات گسترده بانکی آغاز شود.

روحانی روز پنج‌شنبه قبل از سفر به بیشکک و در شهر آستانه، در مذاکرات مشترک هیات‌های عالی‌رتبه ایران و قزاقستان، افزود: مصمم به گسترش سطح روابط و همکاری‌ها در تمام زمینه‌های مورد علاقه دو کشور با قزاقستان هستیم.

رییس‌جمهور با بیان اینکه با سفر متقابل روسای جمهوری دو کشور شاهد تحرک خوبی در روابط دوجانبه بودیم که باید آن را ادامه دهیم، اظهار داشت: آخرین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور در تهران توانسته قدم‌های مثبت بزرگی درراستای توسعه و تقویت مناسبات فیمابین بردارد و این مسیر باید با تسهیلات در حوزه مناسبات تجاری، همکاری‌های بانکی و صدور روادید ادامه یابد. رییس‌جمهوری با تقدیر از نقش‌آفرینی مثبت قزاقستان در جریان مذاکرات و توافق هسته‌یی، گفت: قزاقستان و ایران همواره دوست و حامی یکدیگر در مجامع بین‌المللی بوده‌اند و باید همچنان در جهت ارتقای همکاری‌های منطقه‌یی و بین‌المللی دو کشور تلاش کنیم.


روابط ایران و قزاقستان رو به گسترش است

رییس‌جمهوری قزاقستان نیز در این نشست روابط ایران و قزاقستان را دوستانه و رو به گسترش دانست و افزود: ایران مهم‌ترین کشور دوست برای قزاقستان در جهان اسلام به‌شمار می‌رود.

نورسلطان نظربایف با تاکید بر اینکه تدابیر و سیاست‌های ایران در منطقه و از جمله حوزه خزر تاثیرگذار است، گفت: امروز اسناد و موافقتنامه‌های امضا شده از سوی مسوولان دو کشور در حال اجراست اما ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوان بیشتری در ایران و قزاقستان وجود دارد که باید هر چه کامل‌تر از آنها درراستای گسترش همه‌جانبه مناسبات فیمابین استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: قزاقستان از فعالیت و همکاری بخش خصوصی دو کشور در بخش‌های مختلف ازجمله انرژی، کشاورزی، نفت و گاز و معدن استقبال و حمایت می‌کند و در این زمینه مصمم است.

رییس‌جمهوری قزاقستان همچنین از حمایت خود برای راه‌اندازی پرواز مستقیم تهران آستانه برای توسعه مناسبات گردشگری خبر داد. گفتنی است طی سال‌های اخیر، شرکت‌های ایرانی با قراردادهای اجاره بلندمدت و در سطح 700هزار هکتار در حوزه کشت فراسرزمینی در استان‌های مختلف قزاقستان فعالیت دارند.


تهران و آستانه 5 سند همکاری امضا کردند

ایران و قزاقستان در حضور روحانی و نورسلطان نظربایف روسای جمهوری دو کشور، 5 یادداشت تفاهم و موافقتنامه همکاری امضا کردند. موافقتنامه قرنطینه دامی، موافقتنامه همکاری در زمینه کشتیرانی در دریای خزر، یادداشت تفاهم تسهیل سفرهای گردشگری متقابل، یادداشت تفاهم میان بانک مرکزی ایران و بانک ملی قزاقستان جهت حل‌وفصل تجارت دوجانبه و یادداشت تفاهم همکاری در زمینه کار و تامین‌اجتماعی 5 سند همکاری بود که در حضور روسای جمهور دو کشور و درراستای توسعه و تقویت مناسبات و همکاری‌های دوجانبه به امضای‌ مسوولان رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر