نخستین لابی تیلرسون درجبهه پوتین

۱۳۹۵/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۲۸۱

گروه جهان|

لابی‌های غول نفتی«اکسون موبیل» کارساز شد و لایحه‌یی که لغو تحریم‌های روسیه برای رییس‌جمهوری بعدی امریکا را دشوارتر می‌کرد، ناکام ماند. رکس تیلرسون، مدیرعامل اکسون موبیل که به زودی قرار است وزیر خارجه دونالد ترامپ شود احتمالا به ناکام گذاشتن این لایحه کمک زیادی کرده است. با ناکام ماندن این لایحه و لغو احتمالی تحریم‌های روسیه توسط دونالد ترامپ، اکسون موبیل می‌تواند برنامه‌ چند میلیارد دلاری خود در روسیه را اجرایی کند.

نشریه پولیتیکو می‌نویسد، لایحه موسوم به «ایستادگی در کنار اوکراین» در صورت تبدیل شدن به قانون می‌توانست لغو اقدامات تنبیهی 5 ساله دولت باراک اوباما علیه کرملین به‌ دلیل ضمیمه کردن کریمه به خاک روسیه توسط رییس‌جمهوری بعدی امریکا را دشوارتر کند. اما سناتورها در روزهای پایانی دولت اوباما بدون اقدام درباره این لایحه شهر را ترک کردند. اعضای مجلس سنای امریکا با کنار گذاشتن غیررسمی این لایحه، کار را برای ترامپ راحت‌تر کردند تا با گردش یک قلم به تحریم‌های روسیه پایان دهد.

تحریم‌های روسیه پیش‌تر اکسون موبیل را وادار کرده بود که از پروژه‌ حفاری و استخراج نفت در منطقه قطب شمال روسیه عقب‌نشینی کند. در آن زمان شرکت اکسون موبیل رقم متضرر شده از این عقب‌نشینی را چیزی بیش از یک میلیارد دلار اعلام کرد. به گفته یک منبع مطلع و نزدیک به دفتر اکسون موبیل، این غول نفتی همچنین با کمیته روابط خارجی سنا علیه لوایح تنبیهی فبلی علیه روسیه نیز لابی کرده است، لوایحی که اغلب با حمله روسیه به اوکراین ارتباط دارند.

پولیتیکو می‌نویسد: دخالت اکسون موبیل و تلاش این غول نفتی برای لغو تحریم‌های ایالات متحده علیه روسیه آن دسته از سناتورهای امریکایی به‌ ویژه جمهوری‌خواهانی چون لیندسی گراهام، جان مک کین و مارکو روبیو را که نگران ارتباط نزدیک رکس تیلرسون و ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه هستند بیش از پیش نگران می‌کند.

اکسون موبیل شریک تجاری نزدیک روس‌نفت، شرکت دولتی نفتی روسیه است که توسط ایگور اسچین متحد نزدیک پوتین اداره می‌شود. وزارت خزانه‌داری امریکا سال 2014 روس‌نفت را تحریم کرد. آلن جفرز، سخنگوی اکسون موبیل گفته که در صورت نیاز این شرکت اطلاعات لازم درباره فعالیت‌های این غول نفتی در روسیه و اوکراین همچنین لابی‌های صورت گرفته توسط آن را منتشر خواهد کرد. اکسون موبیل در مخالفت با تحریم‌های روسیه، بارها اعلام کرده که نگران تقویت موقعیت رقبای خارجی خود با حذف شرکت‌های نفتی امریکایی در روسیه است. می‌توان گفت که اعمال تحریم‌ علیه روسیه مهم‌ترین اختلاف میان اکسون موبیل و سیاست‌های دولت ایالات متحده در سال‌های اخیر بوده است. اکسون موبیل و روس‌نفت حداقل در 10پروژه مشترک در قطب شمال روسیه، دریای سیاه و سیبری غربی با یکدیگر همکاری داشتند. رکس تیلرسون تاکید کرده که با لغو تحریم‌های روسیه در سال 2017 اکسون موبیل همکاری‌های خود را با روس‌نفت از سر خواهد گرفت. پولیتیکو می‌نویسد: لابی‌گرهای اکسون موبیل مانند برخی از همتایان خود در شرکت‌های نفتی چندان پر و صدا نیستند اما به طور بی‌رحمانه‌یی در کار خود ماهر هستند و مسائل را با نفوذی که در میان سیاستمداران رده بالا دارند، مدیریت می‌کنند. به عنوان مثال، زمانی که گروه‌های مدافع محیط زیست غول نفتی اکسون موبیل را در زمینه تحقیقات زیست محیطی‌اش به تقلب و تلاش برای انحراف افکار عمومی و سرمایه‌گذاران متهم کردند، اکسون دیداری با منتقدان دموکرات خود در کنگره ترتیب داد و گروه‌های حمایت از محیط زیست را به در پیش گرفتن رفتارهای گزینشی متهم می‌کرد. یکی از لابی‌گران اکسون موبیل می‌گوید:«لابی‌گرهای اکسون همگی تحصیل‌کرده و عمیقا به شرکت خود وفادار هستند. آنها نسبت به همتایان خود بسیار محتاط‌تر رفتار می‌کنند چراکه می‌دانند افکار عمومی و رسانه‌ها می‌تواند از کوچک‌ترین اشتباه آنها دستاویزی جدی برای حمله به شرکت درست کنند.»

گفته شده، اکسون در لابی خود علیه تحریم‌های روسیه از طریق«شورای تجارت روسیه» عمل می‌کرد، گروه و نهادی که تیلرسون یکی از اعضای هیات‌مدیره آن بوده است. این نهاد در ماه مه مجموعه‌یی از افراد شرکت‌های امریکایی فعال در روسیه از قبیل «کاترپیلار» و «جی پی مورگان» را به همراه تعدادی از دموکرات‌های مجلس نمایندگان امریکا برای صحبت درباره مسائلی از قبیل تحریم‌های روسیه دور هم جمع کرد. رندی لویناس، لابی‌گر «شورای تجارت روسیه» گفته که اعضای کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان برای بحث درباره تحریم‌های روسیه دعوت شدند و البته اعضای کمیته امور خارجی سنای امریکا هم دعوت شدند. در نهایت لایحه تحریم‌های مرتبط با اوکراین(علیه روسیه) در مجلس نمایندگان تصویب اما توسط سناتور باب کورکر در مجلس سنا متوقف شد؛ کسی که در رقابت برای تبدیل شدن به دیپلمات ارشد امریکا هم قرار داشت. نهم دسامبر و چند روز مانده به تعطیلات آخر سال میلادی در سنای امریکا جلسه‌یی درباره لایحه تحریم‌های روسیه برگزار شد اما این جلسه به نتیجه‌یی نرسید. یکی از دستیاران سناتور کورکر اما دلیل به نتیجه نرسیدن این جلسه را فقدان اجماع بین دولت و قانونگذاران و نبود حمایت فراحزبی در سنا خوانده بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر