تکمیل پروژه‌های عمرانی ۳۵ سال طول می‌کشد

۱۳۹۵/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۲۵۷

3 معاون وزیر راه و شهرسازی دیروز در یک نشست خبری‌ که در حاشیه نمایشگاه راهسازی، راهداری، حمل و نقل و صنایع وابسته برگزار شد به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

در این نشست خبری خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای ‌حمل‌ونقل کشوری درخصوص اینکه هم‌اکنون چه تعداد پروژه نیمه‌تمام و متوقف شده در کشور داریم، اظهار کرد: اکثر تعهدات توسعه‌یی ما در بخش ریلی، آزادراهی و بزرگراهی در شرکت ساخت است و وظیفه ما این است که ساخت و ساز را انجام داده و آن را در اختیار بهره‌بردار قرار دهد.

وی بیان کرد: سالانه حدود 4000میلیارد تومان پروژه اجرا می‌شود، سال گذشته به طور متوسط از منابع مختلف حدود 4000میلیارد تومان در شرکت ساخت هزینه شده و عدد بالایی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه کارها را با مشارکت پیمانکاران داخلی انجام می‌دهیم، افزود: یکی از معضلات ما پروژه‌های نیمه تمامی است که خیلی از آنها اولویت‌‌بندی مناسبی ندارد. منابع مالی لازم برای اتمام پروژه‌های شروع شده حدود 140هزار میلیارد تومان است که عدد بسیار بزرگی است و با منابع دولتی حدود 35سال زمان می‌برد که به اتمام برسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای ‌حمل‌ونقل کشور همچنین از آغاز عملیات اجرای ساخت راه‌های بتنی در ۶ ماه اخیر خبر داد و گفت: هم‌اکنون حدود 5.5 کیلومتر به ضخامت ۲۷سانتی‌متر بدون رویه آسفالتی در یک لایه زیر بار ترافیک قرار دارد. خادمی اظهار کرد: پس از انتقال فناوری از خارج که ۱۸‌ماه پیش انجام شد، فرآیند تولید با مشاوران خارجی به دقت مورد بررسی قرار گرفت.


بارش کمتر از حد نرمال

داوود پرهیزگار، معاون وزیر راه و رییس سازمان هواشناسی کشوری نیز در این نشست خبری با اشاره به اینکه امروز شاهد کم بارشی 40درصدی در سطح کشور هستیم، بیان کرد: در 9سال اخیر بارش سالانه کمتر از حد نرمال بود و باید مدیریت منابع آب داشته باشیم.

داود پرهیزگار اظهار کرد: سازمان هواشناسی اگرچه زیرمجموعه وزارت راه است اما چند وظیفه‌یی است. وی ادامه داد: در حوزه حمل و نقل همه مدل‌های حمل و نقلی ریلی، جاده‌یی، هوایی و دریایی، خدمات گیر سازمان هواشناسی هستند. وی ادامه داد: در دریای شمال و جنوب مدل‌های خاصی برای امواج و جریانات اقیانوسی داریم که این مدل‌ها اجرا می‌شود و خروجی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

رییس سازمان هواشناسی گفت: با توجه به رویکرد سازمان هواشناسی در توسعه هواشناسی کاربردی (تهک) در همه حوزه‌های ازجمله تهک دریایی پیگیری‌هایی داشتیم؛ در سامانه تهک به دنبال این هستیم که خدمات در اختیار کاربر نهایی قرار گیرد.

وی درخصوص توسعه ایستگاه‌های هواشناسی جاده‌یی گفت: تفاهمنامه‌یی با سازمان راهداری داشته‌ایم تا ایستگاه‌های هواشناسی جاده‌یی از 66 ایستگاه موجود افزایش یابد و خدمات در اختیار کاربر نهایی قرار گیرد.

پرهیزگار افزود: در گام اول در جاده‌های کندوان و هراز تعداد ایستگاه‌های هواشناسی توسعه می‌یابد. در هراز و کندوان پیش از این ایستگاه‌های هواشناسی بود اما به دلیل شرایط متفاوت جوی در این جاده‌ها لازم است تعداد ایستگاه‌های هواشناسی افزایش یابد.

رییس سازمان هواشناسی یادآور شد: امیدواریم تهک جاده‌یی سال آینده عملیاتی شود و ارتباط با کاربر نهایی برقرار شود. وی همچنین با اشاره به پیش‌بینی‌های فصلی گفت: ایران کشوری کم آب است و اگر بارش‌ها هم خوب باشد باید مدیریت منابع آب انجام شود. پرهیزگار با بیان اینکه در 9سال اخیر بارش‌ها سالانه زیر نرمال بود، گفت: امسال شرایط بدتر شد، بارش‌های پاییزی دیر آغاز شد و کمتر از میزان نرمال بود. پرهیزگار اضافه کرد: امروز کم بارشی 40درصدی در سطح کشور داریم و بارش‌های پاییزی که دیر آغاز شد 25درصد بارش‌های سالانه را تشکیل می‌دهد و کم بارش هم بوده است. رییس سازمان هواشناسی گفت: در زمستان امسال و اوایل بهار سال آینده بارش‌ها در حد نرمال خواهد بود و در پایان سال جاری زراعی (پاییز 95 تا انتهای تابستان 96) شاهد کم بارشی بین 15تا 20درصد زیر نرمال هستیم.


تعریف 208 طرح در قانون بودجه

امیر امینی، معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی نیز در این نشست خبری با بیان اینکه برای سرمایه‌گذاری 500 میلیارد تومانی در ترمینال سلام فرودگاه امام به توافق رسیده‌ایم، گفت: درحال حاضر 143هزار میلیارد تومان پروژه پیشرفت فیزیکی کمتر از 50 درصد دارند.

امینی نیز در نشست خبری حاشیه نمایشگاه وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه ساختار وزارت راه و شهرسازی در سال جاری با رویکرد یکپارچه‌سازی و تلفیق معاونت‌های گوناگون تغییر کرد، گفت: به تازگی معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل به دو معاونت تبدیل شد.

وی با بیان اینکه در ماده 161و 166برنامه پنجم توسعه ماموریتی داشتیم که به تازگی اقدامات خوبی در راستای تحقق آن انجام شد، گفت: یکی از ماموریت‌هایی که به سرانجام رسید، انتشار طرح جامع حمل و نقل بود.

امینی افزود: راهبردهای ادامه طرح جامع را تهیه کرده‌ایم و در راستای آن شرکت شهر فرودگاهی امام در سال گذشته تشکیل شد و برای سرمایه‌گذاری 500 میلیارد تومانی در ترمینال سلام به توافق رسیدیم همچنین در آستانه عقد قرارداد 2میلیارد دلاری برای ارتقای ظرفیت ترمینال مسافری فرودگاه امام هستیم.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با اشاره به پیشرفت 95درصدی سامانه ثبت سوانح و حوادث گفت: راه‌اندازی این سامانه جزو ماموریت‌های وزارت راه و شهرسازی بوده و تا پایان سال مردم می‌توانند به این سامانه دسترسی پیدا کنند. وی با اشاره به تعریف 258طرح در قانون بودجه سنواتی گفت: 50 هزار کیلومتر راه و راه‌آهن در این طرح ساخته می‌شوند که نیازمند بودجه 163هزار میلیارد تومانی هستند درحالی که بودجه ما تنها 8 هزار میلیارد تومان است.

امینی تصریح کرد: از 163هزار میلیارد تومان 84هزار میلیارد تومان مربوط به پروژه‌های ریلی است. معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: 84 هزار میلیارد تومان پروژه با پیشرفت فیزیکی کمتر از 50 درصد داریم و هزینه پروژه‌های جاده‌یی هم 79هزار میلیارد تومان است. امیر امینی با بیان اینکه درحال حاضر 15هزار کیلومتر از این پروژه‌ها اجرایی شده است، گفت: از 163هزار میلیارد تومان پروژه تنها 23هزار میلیارد تومان بیشتر از 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و 143هزار میلیارد تومان کمتر از 50 درصد پیشرفت داشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر