اخبار

۱۳۹۵/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۲۲۵

دریافت کارت بازرگانی

و چالش مفاصاحساب

در پی اعتراض فعالان اقتصادی به مطالبه مفاصا حساب‌ پرداخت‌ حق ‌‌بیمه‌ از متقاضیان تمدید کارت بازرگانی و نیز لزوم ارائه تعهد حسابرسی توسط متقاضی به سازمان تامین اجتماعی برای دریافت مفاصا حساب، دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در قالب نشست کارشناسی به بررسی ابعاد موضوع پرداخت.

در نشست کارگروه شورای گفت‌وگو ضرورت مطالبه مفاصا حساب برای تمدید کارت بازرگانی از بعد حقوقی مورد بررسی قرار گرفت.

به دنبال مشکلات موجود در مسیر دریافت مفاصا حساب از سازمان تامین اجتماعی و طولانی بودن مدت آن برای صاحبان کسب و کار، فرآیند تمدید کارت بازرگانی نیز طی زمان طولانی انجام می‌شود؛ بر این اساس توافقی بین اتاق‌ها و سازمان تامین اجتماعی وجود دارد که به موجب آن به دارندگان معوقه بیمه تامین اجتماعی فرصت چند ماهه داده می‌شود تا نسبت به تعهد خود به سازمان مذکور اقدام کنند و طبق آن تمدید کارت بازرگانی در این دوره بلامانع خواهد بود. اما در مقابل از ایشان تعهدنامه‌یی مبنی بر اجازه انجام حسابرسی توسط سازمان تامین اجتماعی گرفته می‌شود. به این معنا که سازمان تامین اجتماعی محق است برای دریافت حق بیمه هر زمان که بتواند اقدام به حسابرسی کند. این الزام به حسابرسی مشکل قابل توجه صاحبان کسب و کار است که سازمان تامین اجتماعی از آن به عنوان فرآیند کنترل یاد می‌کند.

در این فرآیند اعمال سلیقه و برداشت‌های شخصی نیز محتمل است که سبب می‌شود، پرونده مالی شرکت‌ها در سال‌های قبل پایان یافته تلقی نشود. بنابراین از آنجا که هر فعال اقتصادی تمایل دارد در پایان سال، داده‌ها و ستانده‌های مالی خود را ارزیابی کرده تا تصویر روشنی از عملکرد مالی سال گذشته خود ترسیم و براساس آن برنامه‌ریزی کند، منطقی به نظر نمی‌رسد که بعد از پنج یا 10سال، بازرسان تامین اجتماعی به سراغ بنگاه‌های اقتصادی رفته و ضمن بازرسی از دفاتر، هزینه یا جریمه‌هایی را بر شرکت‌ها تحمیل کنند.

این موضوعات در جلسه کارگروه شورای گفت‌وگو مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت مقرر شد دبیرخانه، اقدام به تکمیل مستندات مبنایی این فرآیند کند تا پیشنهاد درخور برای رفع مشکلات موجود و طرح در صحن شورای گفت‌وگو تهیه و ارائه شود.


بروکراسی اداری

عامل آشفتگی سرمایه‌گذاری

سیدحسین معروف، عضو هیات نمایندگان اتاق بوشهر معتقد است، افزایش نرخ ارز به دلیل حرکت دولت به ‌سمت تک نرخی کردن ارز است و آشفتگی فضای سرمایه‌گذاری داخلی نیز بیشتر از نظام بروکراتیک اداری نشأت می‌گیرد تا تحریم‌های خارجی.

عضو هیات نمایندگان اتاق بوشهر درخصوص تاثیرات نرخ ارز در بازار سرمایه کشور گفت: افزایش نرخ ارز از سوی دولت اتفاق افتاد چراکه از چند ماه پیش عنوان می‌شد، دولت برای حرکت به سمت تک‌نرخی‌ کردن ارز قیمت آن را افزایش خواهد داد تا زیان صادرکنندگان نیز در آن لحاظ شود. به عقیده من فارغ از اتفاقاتی که در بازار داخلی وجود دارد، پیش‌بینی می‌شود‌ قیمت دلار نهایتا بین ۳۷۰۰ تا ۳۹۰۰ تومان پایدار بماند.

معروف در مورد تمدید تحریم‌ها هم گفت: در رابطه با تمدید تحریم‌ها اعتقادی ندارم که فضای کسب و کار ما در وضعیت فعلی متاثر از تمدید تحریم‌ها باشد. هم‌اکنون در تعامل با اروپا و کشورهای دیگر فعالیت‌هایی صورت می‌گیرد و محدودیت‌های قبل از برجام به نوعی کمتر شده، به غیر از امریکا که بعد از انقلاب همیشه شاهد اینگونه اقدامات از جانب آنها بوده‌ایم اما سایر کشورهای اروپایی وارد مذاکره شده‌اند و فعالیت‌های مالی نیز به غیر از دلار انجام می‌گیرد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران عنوان کرد: آشفتگی فضای سرمایه‌گذاری داخلی در کشور بیشتر متاثر از اتفاقات نظام اداری است تا تحریم‌ها، معتقدم دولت باید در نظام اداری یا بروکراتیک خود تدبیر کند در غیر این صورت رکود دامنه‌دارتر می‌شود و فضای کسب و کار نیز حادتر خواهد شد.

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بوشهر درخصوص آثار افزایش نرخ ارز و تمدید تحریم‌ها بر زیرساخت‌های بانکی و مالی کشور اظهار کرد: این موضوع بی‌تاثیری است چراکه از اوایل انقلاب امریکا این تحریم‌ها را تحمیل کرده اگر قرار بود تحت تاثیر تحریم‌ها قرار بگیریم هم‌اکنون در این سطح از توسعه فناوری‌ها نبود‌یم یا جزو کشورهای پیشرفته و درحال توسعه ‌طبقه‌بندی نمی‌شدیم. بنابراین افزایش نرخ ارز تورم وارداتی خواهد داشت اما اگر به دنبال اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی یا توسعه صادرات هستیم بالا رفتن نرخ ارز فی‌النفسه نمی‌تواند اتفاق بدی باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با افزایش نرخ ارز زمان آن نرسیده که دولت ارز را تک‌نرخی کند، بیان کرد: هدف همین موضوع است و زمانی که نرخ دلار در بازار پایدار شود، بانک مرکزی اعلام ارز تک نرخی خواهد کرد. با افزایش تولید نفت و صادرات آن به نظر می‌رسد، وضعیت خزانه دولت در تزریق دلار به بازار مناسب باشد اما معتقدم دولت منتظر است، نرخ ارز به قیمت واقعی خود در بازار برسد تا مطابق آن ارز را تک نرخی کند.

معروف پیرامون تمدید تحریم‌های داماتو و انتخاب رییس‌جمهور جدید امریکا در روند افزایشی نرخ ارز اذعان کرد: نرخ ارز در کشور ما تابعی از عرضه دلار در بازار است، مهم‌ترین توزیع‌کننده دلار نیز در بازار دولت است، هم‌اکنون تولید نفت افزایش یافته و صادرات آن به قبل از تحریم‌ها برگشته و در انتقال پول حاصل از صادرات نفت هم با مشکلی مواجه نیستیم. لذا تمدید تحریم‌ها و انتخاب رییس‌جمهور جدید امریکا در افزایش نرخ ارز تاثیری ندارد چراکه دولت امریکا در حوزه مسائل اجتماعی مشکلات متعددی دارد و تاثیرگذاری گذشته را در حوزه اقتصاد جهانی از دست داده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر