اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۲۲۲

رایزنی سهامدار عمده مخابرات با سازمان خصوصی‌سازی

سخنگوی شرکت مخابرات ایران گفت: پس از اعلام فسخ قرارداد فروش شرکت مخابرات توسط سازمان خصوصی‌سازی، رایزنی سهامدار عمده مخابرات با سازمان خصوصی‌سازی ادامه دارد و نتیجه مذاکرات امیدوارکننده است. محمدرضا بیدخام در گفت‌وگو با فارس، درباره موضوع فسخ قرارداد فروش شرکت مخابرات ایران توسط سازمان خصوصی‌سازی گفت: این موضوع در حیطه اختیارات سهامداران است اما در این باره سهامداران عمده شرکت مخابرات ایران رایزنی‌هایی را از پیش با سازمان‌ خصوصی‌سازی در دست انجام داشتند و پس از اعلام فسخ قرارداد نیز این رایزنی‌ها ادامه دارد. وی با بیان اینکه تاکنون نتیجه هماهنگی‌ها و رایزنی‌های انجام شده مثبت و امیدوارکننده بوده، گفت: تا رسیدن به توافق نهایی نمی‌توان نتیجه قطعی را اعلام کرد. وی ادامه داد: سهامدار عمده شرکت مخابرات ایران هماهنگی‌هایی برای پرداخت بخش‌هایی از بدهی انجام داده است.


ورود «پترو صنعت گامرون» به بازار SMEها

درحالی که در بازار ‌SMEها تنها سرمایه‌گذاران نهادی باید اقدام به خرید کنند، تقاضاها در رقم‌های بالای 20 تا 30درصد سهام است که سهامدار عمده مخالف بوده و بعید است بیشتر از 15درصد سهام عرضه شود. به گزارش «تعادل»، معاون شرکت فرابورس در مراسم پذیرش شرکت «پتروصنعت گامرون» در بازار صنایع کوچک (SME) گفت: تمام شرکت‌های حقوقی امکان خرید سهام در بازار (SME) را دارند. محسنی در تشریح بند 7 ماده یک بازار (SME) گفت: براساس این قانون سرمایه‌گذاران نهادی ازجمله هلدینگ‌ها، لیزینگ‌ها، شرکت‌های بانک و بیمه، صندوق‌های بازنشستگی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نهادهای دولتی و عمومی می‌توانند وارد این بازار شوند. همچنین سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی که 5درصد یا بیش از 500میلیون تومان از ارزش اسمی شرکت را خریداری کنند در زمره سرمایه‌گذاران نهادی قرار می‌گیرند. به گفته وی، در موضوع سرمایه‌گذار نهادی اعضای هیات‌مدیره شرکت مدیران ناشر و افرادی که وظایف مشابه مدیرعامل را دارند نیز جزو سرمایه‌گذار نهادی محسوب می‌شوند. این مقام مسوول فرابورس در ادامه شرکت‌های این بازار را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: دسته اول شامل شرکت‌هایی هستند که بازار گردان دارند و معاملات سهام آنها بدون دامنه قیمت انجام می‌شود. دسته دوم نیز شرکت‌هایی هستند که بازار گردان رسمی ندارند. این شرکت‌ها در ساعت8:30 تا 9صبح ثبت سفارش شده و در ساعت9 قیمت آپشن تعیین می‌شود و تا ساعت12 قابل معامله است. در ساعت12 نیز سفارش‌گیری مجدد از بازار انجام می‌شود تا قیمت مجددا بازنگری شود. در ادامه این جلسه، مدیرعامل شرکت «پتروصنعت گامرون» با اشاره به اینکه ‌SMEها در اقتصاد کشور مغفول مانده‌اند، گفت: SMEها 45درصد اشتغال جهان را تشکیل داده‌اند و از این میزان 33درصد GDP دنیا متعلق به آنهاست.


5 صندوق جسورانه

مجوز گرفتند

از روز چهارشنبه هفته جاری(فردا) اولین صندوق جسورانه پذیره نویسی خواهد شد و چهار صندوق دیگر در لیست انتظار قرار دارند.سود پرداختی این صندوق به‌دلیل جسورانه بودن آن مشخص نیست و حداقل سرمایه‌گذاری در این صندوق برای اشخاص حقیقی 5واحد (معادل 5میلیون تومان) و برای اشخاص حقوقی 30واحد (معادل 30میلیون تومان) است. علاوه بر این، پژوهشگاه رویان به‌صورت انحصاری با این صندوق فعالیت می‌کند. معاون پذیرش ناشران فرابورس با اعلام این خبر گفت: علاوه بر این، چند صندوق جسورانه دیگر نیز درخواست تاسیس داده‌اند. سیدمهدی علم‌الهدی صبح دیروز در نشستی که با هدف معرفی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه بازار سرمایه ایران برگزار شد، گفت: صندوق‌های جسورانه به رشد و اعتلای علم و دانش جدید در کشور کمک می‌کنند و در اینجا هم ساختاری پیشنهاد شده تا نقطه شروع متقاضیان صندوق‌های جسورانه از فرابورس ایران باشد.

وی افزود: راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه یکی از آرزوهای فرابورس بوده است و در شکل‌گیری این صندوق‌ها سعی شده ساختارهای رایج دنیا در آن رعایت شود تا اگر سرمایه‌گذار خارجی به ایران آمد، با موضوع ناآشنا و جدیدی مواجه نباشد.

علم‌الهدی گفت: صندوق‌های جسورانه برای تشکیل و اجازه نیازی به صدور مجوز و نظارت سازمان بورس ندارند و می‌توانند از ظرفیت‌های بازار سرمایه ایران استفاده کنند. معاون پذیرش و ناشران فرابورس ادامه داد: اساسنامه و امیدنامه پیشنهادی سازمان بورس در هیات‌مدیره مطرح شده و مورد تایید قرار گرفته

است. علت اینکه بورس به این مقوله ورود کرد، این بود که فعالان این حوزه با توجه به الزامات قانون تجارت درباره‌ اداره شرکت‌ها مشکلاتی داشته‌اند. قانون توسعه ابزارها اجازه ویژه را به سازمان بورس داده بود که صندوق‌هایی را با اساسنامه مصوب سازمان ایجاد کنند و این اساسنامه امکان تغییر دارد. علم‌الهدی اظهار کرد: صندوق‌های جسورانه سال‌هاست در کشورهای توسعه‌یافته وجود دارد و باید در کشور ما نیز ایجاد می‌شد. خوشبختانه در حال حاضر در مقطع تاسیس و پذیره‌نویسی نخستین صندوق جسورانه هستیم که رویداد مهمی برای بازار سرمایه است. مدیرعامل شرکت تامین سرمایه لوتوس هم در ادامه این نشست گفت: صندوق جسورانه رویش لوتوس در حوزه سلامت با رویکرد زیست فناوری و فینتک فعالیت می‌کند و امکان تجاری‌سازی دستاوردهای آن وجود دارد. علی تیموری شندی افزود: امیدواریم با انجام مقدمات، این صندوق چهارشنبه همین هفته پذیره‌نویسی شود. همچنین سقف پذیرش این صندوق 50 میلیارد تومان است که در 3مرحله و به مدت یک‌سال انجام خواهد شد. علاوه بر این، پژوهشگاه رویان به صورت انحصاری با این صندوق فعالیت می‌کند. وی افزود: خیلی وقت‌ها وقتی صحبت از حوزه دانش‌‌بنیان می‌شود افراد فکر می‌کنند این موضوع یک بحث فانتزی است، درحالی‌که اگر به آمارهای این موضوع در دنیا توجه کنیم این آمارها نشان می‌دهد که این حوزه فانتزی نیست بلکه یک حوزه اجتناب‌ناپذیر برای ایران است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر